ضرورت رعایت اصول زیست‌محیطی محل دفن پسماندهای شهری در طراحی لندفیل/ هر تن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌کند
ضرورت رعایت اصول زیست‌محیطی محل دفن پسماندهای شهری در طراحی لندفیل/ هر تن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌کند

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع انسانی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی بر ضرورت رعایت اصول زیست‌محیطی محل دفن پسماندهای شهری در طراحی لندفیل تاکید کرد. به گزارش قلم پرس،از ورزقان، داوود قاسم‌زاده امروز در بازدید از محل دفن زباله شهرستان ورزقان به مناسبت بزرگداشت روز زمین پاک بر ضرورت رعایت اصول دفن پسماندهای شهری با […]



معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع انسانی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی بر ضرورت رعایت اصول زیست‌محیطی محل دفن پسماندهای شهری در طراحی لندفیل تاکید کرد.

به گزارش قلم پرس،از ورزقان، داوود قاسم‌زاده امروز در بازدید از محل دفن زباله شهرستان ورزقان به مناسبت بزرگداشت روز زمین پاک بر ضرورت رعایت اصول دفن پسماندهای شهری با طراحی لندفیل منطبق بر استانداردهای محیط زیستی در آینده نزدیک خبر داد.

وی گفت: هر تن زباله حدوداً بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌کند که با توجه به فصول سال متغیر و با نفوذ آن به سفره‌های زیرزمینی موجب آلودگی آب و خاک می‌شود همچنین هر تن زباله با تولید بیش از ۴۰۰ متر مکعب گاز گلخانه‌ای علاوه‌بر آلودگی هوا موجب تخریب لایه ازن و به تبع آن گرم شدن زمین می‌گردد که با نگاهی کوتاه به آمار و ارقام می‌توان به عمق فاجعه زیست‌محیطی که در شرف وقوع است پی برد.

وی با مشاهده وضعیت اسفناک مرکز دفن زباله شهرستان ورزقان و پخش زباله‌های پلاستیکی در مسیر بزرگراه ورزقان – خواجه افزود: با توجه به شعار امسال روز زمین پاک “سرمایه‌گذاری در زمین با کاهش پلاستیک” شهرستان‌های مشابه  نیز بایستی در نزدیکترین زمان ممکن تمهیدات جدی نسبت به طراحی لندفیل‌های استاندارد و امحا اصولی پسماندها خصوصا زباله‌های پلاستیکی  با رعایت مسأله اقلیم، موقعیت مکانی، بررسی دقیق راه‌های دسترسی، نوع خاک و توپوگرافی محل اقدام کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به اهمیت موضوع تفکیک زباله از مبدأ به‌عنوان بهترین روش بازیافت زباله تصریح کرد: امروز این همه زباله‌های پلاستیکی در مسیر آزادراه خواجه – ورزقان نشان از کم‌کاری در زمینه آموزش‌های زیست‌محیطی لازم برای خانواده‌ها و همه آحاد جامعه در زمینه ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ را نشان می‌دهد که ان‌شاءالله با مشارکت همه اقشار و تسهیلگران بتوانیم همگان را  با اهمیت این طلای سیاه آشنا کرده و اطمینان داشته باشیم بازیافت زباله یک مسیر هموار برای دستیابی به اقتصاد سبز در سطح کلان است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی ومنابع انسانی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی همچنین با مشاهده وضعیت نامناسب ساختمان و تجهیزات موتوریه اداره محیط زیست شهرستان ورزقان ادامه داد: در آینده در خصوص ساخت و ساز اداره جدید محیط زیست این شهرستان، تامین اعتبار لازم و بازسازی و تامین تجهیزات خودرویی با اهتمام جدی پیگیر خواهیم بود.

فرماندار شهرستان ورزقان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت ساختمان اداره محیط زیست شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: احداث و مناسب‌سازی ساختمان محیط زیست ورزقان و ایجاد سایت در منطقه جنگلی این شهرستان بسیار حائز اهمیت بوده و در خصوص تامین اعتبار لازم از منابع مختلف به‌طور جدی پیگیر هستیم.  

نماینده شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه محیط زیست اساس زندگی بشریت بوده و تمام فاکتورهای محیط زیست خاک، آب و هوا با فاکتورهای ساخت بشر مثل امواج و آلاینده‌ها همه با دخالت دست بشر باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای شده است، گفت: شهرستان ورزقان به لحاظ زیستگاه گیاهی – جانوری و معادن پیشتاز بوده نیازمند دقت بیشتر و تعاملات و مدیریت دقیق‌تر می‌باشد به‌عنوان مثال برای استفاده از ثروت معادن حتما با کنترل مسائل زیست‌محیطی باید کمترین تخریب و بیشترین منافع در نظر باشد که متاسفانه خیلی جاها شاهدیم از آثار مخرب چشم‌پوشی شده که نتایج آن دامن خودمان را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در خصوص ساخت  اداره جدید محیط زیست ورزقان و تجهیزات مورد نظر حتما حمایت‌های لازم و ویژه  را به‌کار خواهیم برد اما الزاما در اجرای پروژه‌های معادن، نظارت‌های زیست‌محیطی با قاطعیت انجام شود.

انتهای پیام/س