ضرورت توجه به “بهبود فضای کسب و کار” در منشور حقوق شهروندی
ضرورت توجه به “بهبود فضای کسب و کار” در منشور حقوق شهروندی

رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی سازماندهی و مورد توجه قرار دادن هرچه بیشتر اقدامات انجام شده در حوزه‌ی حقوق شهروندی را ضروری دانست و بیان کرد: بهبود فضای کسب و کار باید در یکی از محورهای منشور حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد، چرا که یکی از شاخص‌های توسعه بوده و از جمله چالش‌های […]

رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی سازماندهی و مورد توجه قرار دادن هرچه بیشتر اقدامات انجام شده در حوزه‌ی حقوق شهروندی را ضروری دانست و بیان کرد: بهبود فضای کسب و کار باید در یکی از محورهای منشور حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد، چرا که یکی از شاخص‌های توسعه بوده و از جمله چالش‌های است که در مسیر شکوفایی اقتصادی با آن مواجه هستیم.
به گزارش  قلم پرس ، داود بهبودی در همایش حقوق شهروندی در نظام اداری با ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌ی حقوق شهروندی توسط نهادهای موثر در این زمینه، بیان کرد: قدم اول در راستای حقوق شهروندی با ابلاغ رییس جمهور در سال ۹۵ برداشته شد و هرچند مباحث عمومی حقوق شهروندی از مدت‌ها قبل مطرح بود اما با این ابلاغ، منشور حقوق شهروندی رسمیت یافت.
وی ابلاغ منشور حقوق شهروندی را نشان از عزم و اراده‌ی دولت جهت توسعه آن دانست و افزود: این موضوع مهم در برخی اوقات با چالش‌هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و بعضا سیاسی و اقتصادی مواجه می‌شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان نهادینه‌سازی فعالیت‌های حقوق شهروندی را نیازمند برنامه‌ی مدون دانست و گفت: تهیه این برنامه مدون سنگین است اما اجرایی کردن آن به مراتب سخت‌تر خواهد بود، اما خوشبختانه علاقه‌مندان در محافل دانشگاهی دانشجویی، در این راستا تلاش می‌کنند تا شکاف‌ها با شدت پر شده و مسیر به سرعت طی شود.
وی یکی از لوازم نیل به جریان توسعه را “امید” دانست و افزود: حقوق شهروندی از جمله محورهایی است که می‌تواند امید، نشاط و سرمایه اجتماعی را در جامعه تقویت کند.
وی با بیان اینکه جزو استان‌هایی هستیم که متولیان امر، پیام حقوق شهروندی را خوب دریافته‌اند، بیان کرد: تعیین رابطه آموزشی دستگاه‌ها، تهیه تعداد متعددی جزوه‌های آموزشی، تالیف هشت عنوان کتاب در استان، برگزاری ۸۱ دوره آموزشی در ۷۴ دستگاه برابر ۲۶۵ هزار نفر ساعت، برگزاری برنامه‌های متعدد در زمینه برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در زمینه استقرار برنامه راهبردی، بحث استقرار سیستم خودارزیابی در فرمانداری‌ها، موظف شدن دستگاه‌ها برای تهیه منشور حقوق شهروندی، تشکیل میز خدمت در ۵۷ دستگاه برای مراجعان، تعیین اعتبار برای مناسب سازی محیط برای سالمندان و معلولان، تولید برنامه‌های حقوق شهروندی در صدا و سیما قریب ۱۰ ساعت و… از جمله فعالیت‌های استان در این زمینه بوده است.
بهبودی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی و مدنی به صورت روان در حوزه حقوق شهروندی، گفت: از ظرفیت دانشگاهی و دانش‌آموزی نیز برای ترویج حقوق شهروندی استفاده کنیم.
وی در پایان به استفاده از ظرفیت‌های حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست به ویژه دریاچه ارومیه تاکید کرد.
گفتنی است، همایش حقوق شهروندی در نظام اداری توسط اداره کل امور جتماعی استانداری آذربایجان شرقی و با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد./ایسنا