ضرورت استقلال اقتصادی در اندیشه های امام خمینی
ضرورت استقلال اقتصادی در اندیشه های امام خمینی
امام خمینی یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان و سیاست مداران مسلمان و از مردان تاریخ ساز جهان اسلام است که عدالت، آزادی، مردم سالاری، قانون مداری، وحدت، دین مداری و اخلاق مداری محورهای اصلی اندیشه سیاسی ایشان است.

به گزارش قلم پرس، امام خمینی (ره) به عنوان منادی اسلام ناب محمدی (ص) در تاریخ معاصر و بنیانگذار شیوه‌ای جدید از حکومت و کشورداری در جهان، نخستین و تنها نظریه‌پرداز و عمل‌گرای اخلاق سیاسی است.

در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نحله های مختلف فکری در جهان سیاست بر محور مادی گرایی و نوع تفکرات سوسیالیسم و لیبرالیسم خلاصه می‌شد و هرگونه مباحث سیاسی و حتی مبارزات سیاسی علیه امپریالیسم شرق و غرب نیز رنگ و بوی مادی و انتفاع دنیوی داشت، به گونه ای که اخلاقیات انسانی هنوز وارد این ادبیات سیاسی نشده بود، امام راحل روشی نوین از مبارزات سیاسی و ایجاد نوع حکومت ارائه کرد که در آن اخلاق و تکیه بر موازین دینی حرف اول را در سیاست می‌زد.

اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) جزئی از اندیشه کلان و متأثر از ابعاد مختلف تفکرات ایشان است که تمام مفاهیم کاربردی حوزه حکومت و جامعه را در بر می‌گیرد و در عرصه‌های علمی، عرفان، فقه، فلسفه، کلام و سیاست دارای آثار تئوری و کاربردی بود، این اندیشه‌ها در میان افکار عمومی جهان و آزادی خواهان اصیل از جایگاه و پایگاه ویژه ای برخوردار شد.

امام خمینی (ره) معمار اصلی انقلاب اسلامی، علاوه بر طرح اندیشه های اسلامی در عرصه اجتماعی و فرهنگ و سیاست، در عرصه اقتصادی نیر دیدگاه های مشخصی دارند که از زوایای مختلف درخور تامل و بررسی هستند.

در چار چوب اندیشه‌های اقتصادی حضرت امام، بر استقلال اقتصادی به عنوان یک ضرورت تاکید شده تا آنجا که ایشان دستیابی به استقلال اقتصادی حتی با تحمل هزینه اجتماعی محاصره اقتصادی را سودمند می‌دانند و می‌فرمایند: «این محاصره اقتصادی را که خیلی از آن می‌ترسند، من هدیه‌ای می دانم برای کشور خودمان؛ برای اینکه محاصره اقتصادی معنایش این است که مایحتاج ما را به ما نمی‌دهند، وقتی که مایحتاج را به ما ندادند خودمان می‌رویم دنبالش مهم این است که ما بفهمیم که دیگران به ما چیزی نمی‌دهند، ما خودمان باید تهیه کنیم»

در مورد ضرورت استقلال اقتصادی امام راحل در جایی دیگر از بیانات خود که در صحیفه آمده است، می‌فرمایند: «شما حالا باید از اول شروع کنید و قصدتان بر این باشد که خودتان مستقل در همه چیز باشید، در فرهنگ مستقل باشید در صنعت مستقل باشید، در زراعت مستقل باشید. وقتی که بنای بر این معنا گذاشتید و با این عزم وارد میدان شدید می‌توانید که کشور خودتان را نجات بدهید و کشور خودتان را مستقل کنید و بیمه کنید استقلال کشور خودتان را برای همیشه».

از فحوای کلام امام راحل می‌توان دریافت که ضرورت استقلال اقتصادی برای ایشان تا آنجا حائز اهمیت است که استقلال کشور را نجات کشور در تمام زمینه‌ها به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی می‌دانند و به دور از هر نوع تعارف می‌فرمایند: «من دست و بازوی همه کسانی که بی ادعا و مخلصانه درصدد استقلال و خودکفایی کشورند را می بوسم»

این سخن به نوعی زوایایی از اندیشه‌های امام راحل درباره ضرورت استقلال اقتصادی و تلاش فراگیر آحاد ملت برای دستیابی به این امر خطیر را آشکار می‌سازد.

نگارنده : مینا بازگشا اقدم