ضرورت ارائه آموزش های شهروندی/ ایجاد کمپین برای فرهنگ سازی ترافیکی
ضرورت ارائه آموزش های شهروندی/ ایجاد کمپین برای فرهنگ سازی ترافیکی

به گزارش قلم پرس، جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز عصر امروز سه شنبه به ریاست شهرام دبیری و با تاکید بر بررسی موضوعات آموزش شهروندی در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد. در آغاز این جلسه معاون فرهنگی و هنری شهرداری تبریز با ارائه توضیحاتی در خصوص کتاب آموزش شهروندی در مدارس از […]

به گزارش قلم پرس، جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز عصر امروز سه شنبه به ریاست شهرام دبیری و با تاکید بر بررسی موضوعات آموزش شهروندی در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.

در آغاز این جلسه معاون فرهنگی و هنری شهرداری تبریز با ارائه توضیحاتی در خصوص کتاب آموزش شهروندی در مدارس از تالیف این کتاب در ۱۳ جلد و برای تمامی مقاطع تحصیلی خبر داد.

حجت الاسلام احمد حمیدی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز آمادگی لازم برای اجرای پروژه های فرهنگی مرتبط با آموزش های شهروندی را دارد، گفت: این کتاب از مدارس آغاز شده و سپس به صورت نشریات در اختیار خانواده قرار گرفته و به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی ایجاد ظرفیت های لازم برای پیروی از رفتارهای ایده آل در کشور را زمان بر دانست و گفت: تیم تدوین کتاب آموزش شهروندی با مطالعه کتاب های مختلف ایرانی و خارجی  طی دو سال گذشته تمام موضوعات مرتبط با آموزش های شهروندی در هر حوزه ای را مورد بررسی قرار داده است.

وی با اشاره به عنوان بندی موضوعات، این فهرست را حاصل بررسی های کارشناسان آموزش های شهروندی عنوان کرد و گفت: معتقدم که کار متفاوتی در این حوزه صورت خواهد گرفت که می تواند الگوی کاری مناسبی برای دیگر شهرهای کشورمان باشد.

کتاب آموزش های شهروندی می تواند الگوی کشوری باشد

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: نوآوری چاپ و توزیع کتاب آموزش های شهروندی برای نخستین بار در تبریز در حال شکل گیری است و می تواند الگویی برای دیگر شهرهای کشور نیز باشد.

شهرام دبیری اضافه کرد: در گذشته این موضوعات در مدارس آموزش داده نمی شد و اگر آموزشی بود در حد تئوری خود باقی می ماند.

دبیری با اشاره به کافی نبودن آموزش های تئوری گفت: این مسائل باید بصورت عملی و در قالب کمپین های مختلف صورت بگیرد.

وی از ایجاد کمپین برای فرهنگ سازی ترافیکی نیز خبر داد.

وی گفت: تالیف کتاب آموزش شهروندی یکی از راه های ورود به مباحث تئوری – عملی در این حوزه است که اگر دچار مشکلات خروج از چارچوب اساسی خود نشود قدم بزرگی به شمار می رود.

باید به رفتارهای شهروندان به صورت اساسی توجه کنیم

محمدباقر بهشتی دیگر عضو این کمیسیون نیز آموزش های شهروندی را از جمله موضوعات اساسی و مورد توجه در تمامی جهان برشمرد و گفت: باید به رفتارهای شهروندان بصورت اساسی توجه کنیم.

وی سپس گفت: ایرادات اساسی بسیاری را در نوع زندگی این افراد مشاهده می کنیم.

وی اظهار داشت: آموزش ها باید بصورت اثر بخش بوده و از مبدا برای معلمان صورت گیرد.

بهشتی با اشاره به نوع آموزش های شهروندی در کشورهای مختلف جهان این موارد را نمونه ای برای آموزش معرفی کرد.

سعید نیکوخصلت نیز با تشکر از عوامل تدوین این کتاب اظهار داشت: در ایران جز در موارد مشخص و ‌محدودی آموزشی صورت نگرفته و یا بصورت حرفه ای مورد توجه قرار نگرفته است.

ورزش در کشورهای اروپایی جزو ضروریات زندگی است

وی با اشاره به اینکه ورزش در کشورهای اروپایی موضوع از ضروریات زندگی بشمار می آید گفت: اما متاسفانه در کشور ما هنوز این موضوع ابتر باقی مانده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ساخت مدارس مختص تربیت بدنی، مهد کودک های ورزشی، آموزش رفتارهای مرتبط با محیط زیست را از راهکارهای حل این معضل دانست.

فرج محمدقلیزاده همچنین در ادامه گفت: شهرداری تبریز اگر تمام فعالیت های خود را کنسل کرده و به موضوع آموزش های شهروندی بپردازیم قدم بزرگی برداشته ایم.

وی ورود موفق  به موضوع آموزش شهروندی را از طریق آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: اما متاسفانه این ورود از طرف شورا و شهرداری قانونی نیست و به صورت سلیقه ای با آن برخورد می شود یعنی مثلا ممکن است در صورت تغییر مدیر این جریان متوقف شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه برای محکم کاری باید موضوع در شورای آموزش شهروندی از طریق مجلس به عنوان قانون ثبت شود تامید کرد: در غیر اینصورت نمیتواندبه نتیجه اقدامات چندان امیدوار بود.

قلی زاده تدوین کتاب ها را نه به صورت معمول همیشه که بصورت تصویری و آموزش آن را بصورت بازی درخواست کرد و گفت: این کتاب باید قبل از هرگونه چاپی توسط متخصصین امر و صاحب نظران مورد مطالعه قرار گرفته و تایید شود.

در پایان اعضای کمیسیون فرهنگی با پیشنهاد موضوعات فرهنگی برای در دستور کار قرارگرفتن برنامه چشم انداز یکساله کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، اقدام فوری برای عمل به این موضوعات را ضروری دانستند.