ضرورت آشنایی تجار آذربایجان‌شرقی با مفاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد/ صادرات ۳۰ میلیون دلاری به کشور ارمنستان
ضرورت آشنایی تجار آذربایجان‌شرقی با مفاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد/ صادرات ۳۰ میلیون دلاری به کشور ارمنستان

[ad_1] رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اینکه ارمنستان دروازه ورود به کشورهای اوراسیایی است برای ما بسیار مهم است، باید هر دو ماه یک بار جلسه‌ای در این زمینه برگزار شود. به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمدتقی هنربر صبح امروز در جلسه میز صادراتی ارمنستان با حضور […]

[ad_1]


رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اینکه ارمنستان دروازه ورود به کشورهای اوراسیایی است برای ما بسیار مهم است، باید هر دو ماه یک بار جلسه‌ای در این زمینه برگزار شود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمدتقی هنربر صبح امروز در جلسه میز صادراتی ارمنستان با حضور نمایندگان بخش خصوصی و اعضای میز صادراتی ارمنستان اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال حدود ۳۰ میلیون دلار صادرات و ۶۸۸ هزار دلار واردات از کشور ارمنستان انجام شده است.

وی افزود: خوشبختانه از لحاظ ارزش صادراتی ۵.۶ درصد نسبت به سه ماه نخست سال گذشته افزایش صادرات به ارمنستان را داریم.

هنربر در ادامه گفت: براساس گروه کالایی، مواد معدنی ۹ میلیون که بیشترین میزان صادراتی را شامل می‌شود، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نزدیک به هفت میلیون دلار، مواد پتروشیمی و پایه نفت ۶ میلیون دلار، کالاهای صنعتی هشت میلیون دلار صادرات به کشور ارمنستان است.

رتبه اول صادراتی آذربایجان‌شرقی به ارمنستان

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال ۳۰ استان کشور به ارمنستان صادرات داشته‌اند، گفت: این موضوع اهمیت بازار تجاری ارمنستان را نشان می‌دهد تجار و بازرگانان استان در این زمینه سال‌هاست که در رتبه اول صادراتی قرار دارند.

هنربر یادآور شد: مواد و صنایع معدنی در استان با رشد ۸۳ درصدی اولین رتبه صادرات و محصولات خشکبار با ۱۵۸ درصد افزایش صادرات را نسبت به سه ماه سال نخست سال گذشته دارد.

وی با اشاره به تاکید استاندار آذربایجان‌شرقی و پیگیری‌های کارگروه توسعه صادرات برای تسهیل مسیر صادرات استان تصریح کرد: پیش‌بینی شده امسال ۲۰۵ میلیون دلار صادرات به ارمنستان انجام شود که امیدواریم با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات شاهد رشد صادرات به ارمنستان باشیم.

ضرورت آشنایی تجار آذربایجان‌شرقی با مفاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: با توجه به اینکه ارمنستان دروازه ورود به کشورهای اوراسیایی است برای ما بسیار مهم است، باید هر دو ماه یک بار جلسه‌ای در این زمینه برگزار شود.

در پایان این نشست، نمایندگان بخش خصوصی و اعضای میز صادراتی ارمنستان مواردی در خصوص اهمیت تسهیل مسائل تجاری با کشور ارمنستان مطرح کردند که در ادامه می‌خوانید.

برای ایجاد ارتباط قوی و موثر با کشورهای اتحادیه اوراسیا نیازمند اراده ملی هستیم. ارمنستان به دلیل اینکه در شاهراه شمال، جنوب، شرق و غرب قرار گرفته است ظرفیت تجاری فراوانی دارد

در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، فرآورده‌های غذایی، پارچه و پوشاک و بسیاری از بخش‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری فرصت‌های بسیار خوبی در ارمنستان وجود دارد.

ارمنستان در سال ۲۰۲۱ حدود پنج میلیارد واردات داشت که ایران بعد از روسیه و چین با ۴۳۷ میلیون دلار سهم ۸ درصدی از بازار ارمنستان را به خود اختصاص داده است که از جمله اقلام عمده وارداتی به ارمنستان می توان به محصولات پلی اتیلن، قیر، سیمان و آهک اشاره کرد. استان آذربایجان‌شرقی با ۳۰ میلیون رتبه اول صادرات را در دو ماه گذشته به ارمنستان دارد

اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت خوبی برای کاهش اثرات سیاسی تحریم‌های آمریکا برای ما ایجاد می‌کند.

ارمنستان در زمینه‌های مختلف علاوه‌بر روابط اقتصادی در خصوص ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز از ایران درخواست کمک کرده است در این زمینه فرصت‌های ناشناخته بسیاری در ارمنستان وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم در خصوص تشکیل میز اوراسیا یک کارگروه ویژه توسعه روابط استان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشکیل شود که این کار بسیار مهم است.

انتهای پیام/س


[ad_2]