صنایع مس آبروی آذربایجان‌شرقی است/ تعیین تکلیف تاسیس شرکت هلدینگ مس آذربایجان
صنایع مس آبروی آذربایجان‌شرقی است/ تعیین تکلیف تاسیس شرکت هلدینگ مس آذربایجان

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تسریع در روند اکتشاف مس در منطقه آذربایجان شد و افزود: تکلیف تاسیس شرکت هلدینگ مس آذربایجان باید هر چه سریع‌تر روشن شود تا بتوان برای توسعه معادن مس منطقه آذربایجان و احداث کارخانه‌های تکمیل زنجیره تولید و نیز صادرات برنامه ریزی کرد. به گزارش  قلم پرس به نقل […]

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تسریع در روند اکتشاف مس در منطقه آذربایجان شد و افزود: تکلیف تاسیس شرکت هلدینگ مس آذربایجان باید هر چه سریع‌تر روشن شود تا بتوان برای توسعه معادن مس منطقه آذربایجان و احداث کارخانه‌های تکمیل زنجیره تولید و نیز صادرات برنامه ریزی کرد.

به گزارش  قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا نعمت‌زاده  در سفر یک روزه خود به آذربایجان‌شرقی پس از بازدید از مجتمع مس سونگون در جمع مدیران این مجموعه اظهار داشت: ده‌ها‌ جلسه برای توسعه این مجموعه برگزار شده چرا که صنایع مس این استان پروژه‌ای ملی و مایه آبروی استان آذربایجان‌شرقی است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت مس گفت: باید در موضوع مس به تکمیل زنجیره تولید و محصول نهایی توجه اساسی شود که حداقل آن تولید کاتد است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: در تاسیس کارخانه تولید مس کاتدی باید مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و شیوه تولید از طریق ذوب یا هیدرو باید با استاندارهای زیست محیطی کشور هماهنگ باشد.

وی در ادامه مدیران مس سونگون را ملزم کرد تا برای عقد قرارداد با پیمانکار این پروژه برنامه نهایی ارائه کنند چرا که یک روز تاخیر در این برنامه هم نباید وجود داشته باشد.

نعمت‌زاده تاکید کرد: صادرات کنسانتره مس به نفع کشور نیست چرا که مس دارایی ملی بزرگی است و تولید کاتد باید حتماً آغاز شود.

به گفته وزیر صنعت،معدن و تجارت؛  در حال حاضر برای احداث کارخانه مس کاتد هیچ محدودیت مالی وجود ندارد اما مدیریت پروژه باید جدی‌تر و بهتر از قبل در این زمینه تلاش کند.

وی خواستار تسریع در روند اکتشاف مس در منطقه آذربایجان شد و افزود: تکلیف تاسیس شرکت هلدینگ مس آذربایجان باید هر چه سریع‌تر روشن شود تا بتوان برای توسعه معادن مس منطقه آذربایجان و احداث کارخانه‌های تکمیل زنجیره تولید و نیز صادرات برنامه ریزی کرد.

به گفته نعمت‌زاده با روشن شدن وضعیت شرکت مس آذربایجان در بورس مردم این منطقه نیز می‌توانند با خرید سهام در منافع این پروژه بزرگ سهیم باشند.

وی درباره افزایش بهره‌وری در معادن مس آذربایجان و احداث کارخانجات برای تکمیل زنجیره تولید خواستار مشارکت دانشگاهیان و پژوهشگران شد.

مجتمع مس سونگون بزرگ‌ترین مجموعه معدنی استان آذربایجان‌شرقی است و با بیش از ۴ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم  سالانه ۳۰۰هزار تن کنسانتره مس تولید می‌کند.