صرفاً با انتقال آب امکان‌ احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد
صرفاً با انتقال آب امکان‌ احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد
استاندار آذربایجان‌غربی گفت:مردم منطقه باید بدانند که لازمه جان گرفتن دوباره دریاچه، تجدید نظر در الگوی کشت است و صرفاً با انتقال آب به دریاچه، امکان‌ احیای آن وجود ندارد.

به گزارش قلم پرس، محمدصادق معتمدیان در نشست با اساتید دانشگاهی فعال در بحث احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به نظر متخصصان مبنی بر اینکه بُعد نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه به مراتب مهم تر از بخش سخت افزاری آن است، تصریح کرد: تمرکز بر ایجاد سازه‌ها و احداث بخش های سخت افزاری، سبب توفیق نیافتن در احیای دریاچه ارومیه شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی و مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه همچنین هدف اصلی از اجرای بخش نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه را مشارکت مردم در حفظ منابع آبی عنوان کرده و افزود: باور داشته باشیم که بدون مشارکت مردم و احساس مسئولیت در این راستا، هیچ توفیقی نخواهیم یافت.

معتمدیان با اشاره به اینکه توسعه غیر اصولی اراضی کشاورزی و کشت محصولاتی با مصرف بالای آب باعث از بین رفتن منابع آبی شده، خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نمونه‌ای از آسیب دیدن منابع آبی بوده و از این رو تغییر الگوی کشت در منطقه ضروری و اجتناب ناپذیر است و در عین حال با تاکید رئیس جمهور مبنی بر تامین معیشت مردم، این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: مردم منطقه باید بدانند که لازمه جان گرفتن دوباره دریاچه، تجدید نظر در الگوی کشت است و صرفاً با انتقال آب به دریاچه، امکان‌ احیای آن وجود ندارد.

مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تاکید بر ضرورت توسعه واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی یادآور شد: در کنار تامین معیشت کشاورزان، اشتغال زایی در آذربایجان غربی باید به سمت صنعت و فرآوری‌های محصولات تولیدی استان با ارزش افزوده بالا هدایت شود.

معتمدیان با بیان‌ اینکه کارگروه احیای دریاچه ارومیه یک کارگروه ملی با نگاه منطقه‌ای است، افزود: از تمامی‌امکانات حاکمیتی برای احیای دریاچه بهره مند خواهیم شد که استفاده از ظرفیت علمی و دانشگاهی نیز از مهمترین این ظرفیت ها به شمار می رود.

وی بر اجرای طرح های نرم افزاری و تسریع در اجرای طرح های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: متاسفانه در گذشته طرح‌های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه مورد غفلت واقع شده است که هرچه سریعتر باید فاز اجرایی و تخصصی این بخش آغاز شود.