صادرات گردوی آذربایجان شرقی به حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه
صادرات گردوی آذربایجان شرقی به حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از برداشت محصول گردو از باغات استان خبر داد و گفت: گردوی تولیدی استان به استان‌های همجوار، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمدباقر بی‌پروا صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: سطح زیر کشت و تولید گردو در سطح  باغات بارور ۱۵ هزار و ۲۰۵ هکتار  و سطح باغات غیر بارور۵۳۳ هکتار است.

تولید ۱۰ درصد گردوی کشور در آذربایجان شرقی

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی با ۱۰ درصد تولید گردوی کشور رتبه دوم تولید گردوی کشور را بعد از استان همدان به خود اختصاص داده است، ادامه داد: براساس برآوردهای اولیه صورت پذیرفته میزان تولید گردو در سال جاری بیش از ۴۵ هزار تن می‌شد  که در اثر سرمازدگی در اکثر شهرستان‌ها حدود ۲۲ هزار تن از محصول گردو از بین رفته است. میزان تولید گردو در سال جاری ۲۳ هزار تن بوده و متوسط عملکرد در هکتار ۳ تن است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد تولید معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن بصورت تازه خوری و بیست درصد بقیه معادل ۴ هزار و ۵۰۰ تن در صنایع غذایی مصرف  می‌شود.

بی پروا اظهار کرد: صادرات این محصول غالبا به صورت مغز گردو به استان‌های همجوار، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صورت می‌گیرد.

وی گفت: ارقام بومی گردو ۹۶ درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می دهد و چهار درصد ارقام اصلاح شده از قبیل چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام نخبه محلی است.

۱۴۰ هزار هکتار از باغات کشور گردو است

بی پروا با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از باغات کشور حدود ۱۲ درصد سطح زیر کشت باغات گردو را داراست ادامه داد:  بیشترین سطح زیرکشت گردو در شهرهای عجب شیر به میزان ۳ هزار و ۲۶۴ هکتار،  مراغه به میزان ۲ هزار و ۳۰۶ هکتار، اسکو به میزان یک هزار و ۷۸۸ هکتار و آذرشهر یک هزار و ۲۶۰ هکتار است که این شهرها به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

 وی با بیان اینکه شهرستان‌های عجب شیر، آذرشهر، اسکو و مراغه از قطب های مهم تولید گردو و فرآورده های آن در استان آذربایجان شرقی است بیان کرد: سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و نخبه محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل شیوع آفت کرم خراط در حال حاضر در سطح استان بیش از ۵۰۰  هکتار انجام یافته است که با استقبال باغداران استان روبرو شده و در حال افزایش است.

انتهای پیام/