سواد رسانه، یکی از سوادهایی که یونسکو تاکید میکند
سواد رسانه، یکی از سوادهایی که یونسکو تاکید میکند
مسئول فضای مجازی بسیج ناحیه ویژه تبریز گفت: بر اساس تعریف یونسکو افراد جامعه امروز باید به ۱۲ سواد مسلط باشند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها سواد رسانه‌ای است.

قلم پرس: جهاد تبیین ماموریتی است که بارها در بیانات رهبر معظم انقلاب مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و ایشان ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. معظم له از جهاد تبیین به عنوان یک فریضه یاد کردند و فرمودند که هر کس که می تواند در این ارتباط باید اقدام کند. خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و میتوانند ایفای نقش کنند.
در این وادی نقش خبرنگاران به عنوان پرچم‌داران اطلاع‌رسانی برای بیان دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار برجسته‌تر است و به باور کارشناسان بیان حقایق ، تقویت مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست باید در اولویت کاری اصحاب رسانه در پیشبرد این فریضه باشد.

امروز با یکی از مسئولان فضای مجازی بسیج و فعالان فضای مجازی در عرصه سواد رسانه‌ای مصاحبه‌ای داشتیم.
حامد غفاری مسئول فضای مجازی بسیج ناحیه ویژه تبریز جهاد تبیین را آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در جامعه با رویکرد دستاوردهاو امیدآفرینی دانسته و ادامه داد: بر اساس تعریف یونسکو افراد جامعه امروز باید به ۱۲ سواد مسلط باشند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها سواد رسانه‌ای است.

وی اهمیت سواد رسانه را اینگونه بیان میکند که: اهمیت سواد رسانه‌ای به این است که بهترین ابزار آموزش رسانه است و ما باید سواد استفاده صحیح از این رسانه‌ها را داشته باشیم.

فعال فضای مجازی همچنین در جواب سوال سواد رسانه در برگیرنده کدام موضوعات بوده و است گفت: ابعاد سواد رسانه‌ای بسیار گسترده است از رسانه شناسی گرفته تا تولید رسانه‌ای شاید اگر بخواهم برای سواد رسانه‌ای سرفصل تعیین کنم حداقل ۳۰ سرفصل قابل تعریف است.
کسی که سواد رسانه‌ای نداشته باشد نمی‌توان درست و غلط بودن محتوایی را تشخیص بدهد.

وی لازمه جهاد تبیین را شناخت صحیح رسانه ها دانسته و گفت: شناختهای صحیحی که یک فرد از رسانه ها داشته باشد چه از تحلیل محتوا گرفته تا تولید محتوا میتواند یکی از لازمه جهاد تبیین باشد.

وی در جواب سوال در چه شاخه هایی سواد رسانه میتواند به دست دانش آموزان رسیده و اقدامات شما و سازمان شما در این مورد چیست گفت: دانش آموزان در کلاسهای درسی خود کتابی به اسم تفکر و سواد رسانه‌ای داشته و میتوانند محتواهای این کتاب را برسی کرده و اگر در بعضی از موارد اشکالاتی داشته‌اند، میتوانند به مراکز فضای مجازی بسیج مراجعه کرده و از آنها بپرسند.
یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های ما برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ای برای آحاد مردم می‌باشد.

وی در اخر خاطر نشان کرد: دانش آموزی که سواد رسانه‌ای دارد در مقابل تهدیدات و مشکلات پیش آمده از طریق رسانه‌ها واکسینه خواهد بود.

گفت و گو: سیده رومینا موسوی

 

انتهای پیام/