سهم نیروگاه در آلودگی هوای تبریز ۳ درصد است
سهم نیروگاه در آلودگی هوای تبریز ۳ درصد است
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی گفت: امسال با هماهنگی استانداری و سایر دستگاه ها و پیگیری رسانه ها تغییر سوخت از گاز به مازوت در نیروگاه تبریز از ۲۳ آبان ابلاغ شد و اگر همین لحظه مجوز و دستور استفاده از گاز را به ما بدهند، در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سوخت نیروگاه را از مازوت به گاز تغییر می دهیم.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، سیدمحسن موسوی یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهره برداری از نیروگاه تبریز وظیفه ماست و هیچ اختیار مالکیتی در این نیروگاه نداریم، اظهار داشت: با ۷۰۰ نیروی متخصص نیروگاه های سهند، صوفیان، اردبیل و تبریز را در سخت ترین شرایط کاری فعال نگه داشته ایم. وی ادامه داد: سال گذشته با خاموشی های مکرر روبرو بودیم اما امسال با مدیریت جدید در دولت سیزدهم و برنامه ریزی های صورت گرفته حتی تعمیرات را نیز با تمام محدودیت های مالی و بودجه ای در ساعات شب و کاهش بار شبکه خانگی انجام می دهیم و نتیجه این تلاش های شبانه روزی کاهش چشمگیر خاموشی ها در بهار و تابستان امسال بود. مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق استان در خصوص استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز نیز گفت: سال قبل ۱۶ شهریور دستور تبدیل سوخت نیروگاه داده شد و با وجود استفاده از سوخت پایه گاز در همه نیروگاه ها، بسته های سوختی ارایه شده ترکیبی از مازوت، گازوئیل و گاز است و در زمان اوج مصرف گاز در شبکه خانگی امکان استفاده از این سوخت در نیروگاه ها را نداریم.

وی افزود: در مورد سوخت مازوت و گازوئیل نیز محدودیت داریم و برای جلوگیری از قطعی هایی مانند بهمن و اسفند ۹۹ وزارت نیرو و نفت در خصوص استفاده هر یک از این سوخت ها در هر یک از نیروگاه ها تصمیم گیری و با خط تلفنی یک طرفه از سوی هیات تنظیم سوخت کشور به نیروگاه ها ابلاغ می شود.

موسوی خاطر نشان شد: امسال با هماهنگی استانداری و سایر دستگاه ها و پیگیری رسانه ها تغییر سوخت از گاز به مازوت در نیروگاه تبریز از ۲۳ آبان ابلاغ شد و اگر همین لحظه مجوز و دستور استفاده از گاز را به ما بدهند، در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سوخت نیروگاه را از مازوت به گاز تغییر می دهیم. وی با بیان اینکه هر چند نیروگاه تبریز کهنه و تکنولوژی آن ۴۰ ساله است، اما در همین نیروگاه با تلاش شرکت مالک سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه تعمیرات شده، اظهار داشت: این هزینه برای افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید نیروگاه از طریق تعمیرات و تغییرات اساسی صورت گرفته و در زمان اوج مصرف با تمام توان در شبکه بودیم و همه این اقدامات با بکارگیری نیروهای داخلی انجام شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی افزود: همین کار در نیروگاه سهند نیز انجام شد تا ظرفیت ۲۶۰ مگاواتی آن به ۳۲۰ مگاوات افزایش یابد و با همه این اقدامات نیاز برق استان یکهزار و ۷۲۰ مگاوات و میزان تولید برق یکهزار و ۳۰۰ مگاوات است و با توجه به نیاز جدی نسل های بعدی به برق نیازمند ایجاد نیروگاه های سیکل ترکیبی هستیم.

وی تاکید کرد: به دلیل هزینه های بالای ایجاد نیروگاه و عدم صرفه این کار برای بخش خصوصی به دلیل قیمت پایین فروش برق تولیدی استقبالی از این موضوع نمی شود و این در حالی است که راندمان نیروگاه تبریز کمی بیش از ۳۰ درصد است اما نیروگاه های نسل جدید با راندمان بالای ۶۰ درصد کار می کنند و علاوه بر این آلایندگی و مصرف آب آنها نیز به شدت کمتر از نیروگاه هایی مانند نیروگاه حرارتی تبریز است و حرکت به این سمت نیازمند سرمایه گذاری دولتی است. موسوی گفت: با توجه به آسیب های ناشی از استفاده آب سخت چاه های مایان در تجهیزات نیروگاه تبریز با ادامه روند فعلی قادر به تولید برق نخواهیم بود و بر همین اساس به دنبال تامین آب از طریق پساب تصفیه خانه تبریز هستیم و با تغییراتی که در سیستم کولینگ و خنک سازی نیروگاه داده خواهد شد، تلاش می کنیم تا میزان مصرف آب را تا حد امکان کاهش دهیم.

وی در خصوص پروژه تبدیل برج تر به خشک در نیروگاه تبریز نیز اظهار داشت: در این خصوص نیز انتظار می رود مجموعه هایی مانند محیط زیست از طرقی مانند تسهیلات از صندوق این سازمان مالک نیروگاه را یاری کنند چون اگر منتظر تامین اعتبارات برای این کار توسط مالک باشیم با توجه به قیمت پایین فروش برق در کشور باید ۳۰۰ سال منتظر بمانیم.

موسوی با بیان اینکه نیروگاه بناب آخرین نیروگاه بخار احداث شده در کشور در سال ۸۳ بوده و پس از آن به دلیل تحریم ها شاهد افزایش راه اندازی نیروگاه های سیکل ترکیبی هستیم، تصریح کرد: طبق گزارش نهادهای مسئول مانند محیط زیست بیش از ۸۰ درصد آلایندگی هوای تبریز مربوط به منابع متحرک یعنی خودروها و ۲۰ درصد مربوط به صنایع است و سهم نیروگاه تبریز نیز در این ۲۰ درصد صنایع بین دو تا سه درصد تخمین زده می شود.