سفیر ترکیه در تهران : سازمان تروریستی پ.ک.ک به واسطه پژاک علیه ایران هم فعالیت می کند /ایران برای ما همسایه و کشور مهمی است
سفیر ترکیه در تهران : سازمان تروریستی پ.ک.ک به واسطه پژاک علیه ایران هم فعالیت می کند /ایران برای ما همسایه و کشور مهمی است

سفیر ترکیه در تهران طی نشست خبری تصریح کرد که ایران هیچ وقت اجازه نداده فتو در کشورش تشکیلاتی داشته باشد، البته کسانی به شکل فردی وابسته به آن خواستند در این کشور فعالیت کنند. یه گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران در نشست خبری با […]

سفیر ترکیه در تهران طی نشست خبری تصریح کرد که ایران هیچ وقت اجازه نداده فتو در کشورش تشکیلاتی داشته باشد، البته کسانی به شکل فردی وابسته به آن خواستند در این کشور فعالیت کنند.

یه گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در تهران به مناسبت دومین سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ جولای در ترکیه، درباره همکاری و رایزنی با ایران درباره فعالیت فتو در این کشور گفت: ایران هیچ وقت اجازه نداده فتو در کشورش تشکیلاتی داشته باشد. البته کسانی به شکل فردی وابسته به سازمان خواستند در ایران فعالیت کنند. این سازمان بسیار پنهان کار است و ما هم فعالیت مان را در این خصوص با تهران ادامه می دهیم.

وی با تشریح فعالیت جمهوری ترکیه در خنثی کردن اقدامات گروه تروریستی فتو و پاکسازی گسترده ادارات و سازمان ها از افراد آن اظهار داشت: گروه تروریستی فتو وقتی متوجه شدند پیام هایشان در اپلیکیشن ها رد یابی می شود، فهمیدند که ضربه سختی خواهند خورد. نظریه ای هست که می گوید اقدام به کودتا برای تاریخ دیرتر بود اما خواستند پیشدستی کنند و زودتر از تاریخ مدنظر اقدام به کودتا کردند.

هاکان تکین در ادامه با بیان اینکه آنها در سایه مردم مبارز ترکیه نتوانستند به اهداف خود برسند، گفت: ترکیه در تاریخ معاصر خود شاهد کودتاهای نظامی بوده است. در هیچ کدام از کودتاها هیچ وقت به روی شهروندان آتش گشوده نشده بود. ساختمان مجلس و ریاست جمهوری بمباران نشده بودند و اقدامات گروه فتو در جریان کودتای نافرجام، عمق بی رحمی این گروه را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: گروه تروریستی فتو در ۱۶۰ کشور نمایندگی دارد که در آنها نیروهای خود را پرورش می دهد. ما باور داریم اقدامات این گروه تروریستی زنگ خطری است برای مردمان جهان. با فعالیت هایی که در دو سال گذشته انجام دادیم ماهیت فتو در دنیا افشا شد. بعضی از کشورها اقداماتی را انجام دادند و امروز گروه فتو اختیار بیش از نیمی از مدارس خود در سراسر جهان را از دست داده است.

هاکان تکین در ادامه اظهار داشت: اکنون ستون فقرات فتو در ترکیه شکسته شده و شنیده می شود افراد این سازمان در خارج از کشور با یکدیگر درگیر شده اند و کسانی که می خواهند از سازمان جدا شوند و از قانون ندامت استفاده کنند، تعدادشان بیشتر شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم های آمریکا علیه ایران و اقدامات ترکیه گفت: درباره تحریم ها تا امروز هنوز از طرف آمریکا پیام و درخواست رسمی که باید درباره ایران چگونه عمل کنید، نیامده است. اما در آینده نزدیک منتظر هیئتی از آمریکا هستیم که به ترکیه بیاید و درخواست خود را ارئه دهد. ما متوجه هستیم که آنها می خواهند در حوزه اقتصادی تدابیری در پیش بگیرند که ایران را در تنگنا قرار دهند، اما از طرف دیگر در خصوص اظهار نظرها شاهد تناقضاتی هستیم. برای مثال گفتند که صادرات نفت را به صفر می رسانیم اما بعد گفتند استثناهایی می توانیم قائل باشیم. ما بعد از دیدار با آنها باید بدانیم چه می خواهند. البته سیاست ترکیه در قبال ایران آشکار است. ما تحریم ها را نه مشروع و نه مفید می دانیم، کشوری هم نیستیم که سیاست خودمان را با تحمیل دیگران ادامه دهیم.

هاکان تکین درباره موضع ترکیه درباره تحریم های قبلی ایران افزود: ترکیه در تحریم های سخت علیه دولت و مردم ایران، در کنار مردم قرار گرفت. ایران برای ما همسایه و کشور مهمی است و ما روابط اقتصادی گسترده ای داریم. فراتر از این، کشوری هستیم که در حوزه های سیاسی و امنیتی همکاری و منافع مشترک داریم.

سفیر ترکیه در ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره عملیات های کشور در شمال عراق اظهار داشت: سیاست اصولی ما این است که اگر در کشورهای همجوار سازمان های تروریستی علیه ما اجماعی داشته باشند از طریق حکومت آن کشور پیگیری و رایزنی کنیم اما اگر آن کشورها چنین ظرفیتی برای برخورد با آن گروه نداشته باشند، ما نمی توانیم اجازه بدهیم علیه ما اقداماتی انجام دهند.

هاکان تکین افزود: حضور پ.ک.ک در شمال عراق نشان دهنده عدم توانایی عراق در برخورد با این گروه است. مناطقی که پ.ک.ک در شمال عراق در آن حضور دارد و دولت مرکزی عراق حضوری در آن منطقه ندارد و به نظر می رسید دولت مرکزی عراق در کوتاه مدت نمی توانست عملیاتی انجام دهد. ما بارها اعلام کردیم هر نوع همکاری با دولت عراق انجام می دهیم و می توانیم عملیات مشترک انجام دهیم . ما نمی توانستیم صبر کنیم حضور پ.ک.ک ادامه یابد و دولت مرکزی هم کاری نکند. ترکیه با تکیه بر اصل دفاع برای امنیت ملی خود همه راه حل ها را به کار خواهد گرفت. تنها هدف ترکیه در شمال عراق از بین بردن تهدیدات علیه ترکیه است و هدف دیگری نداریم.

وی ادامه داد: سازمان تروریستی پ.ک.ک به واسطه پژاک علیه ایران هم فعالیت می کند و در این خصوص خواهان همکاری ایران و عراق هستیم در نقطه مرزی سه گانه هستیم اما درباره عملیات شمال عراق لزومی نداشت با ایران هماهنگ کنیم.

هاکان تکین درباره هدف ۳۰ میلیارد دلاری رابطه تجاری بین ایران و ترکیه و بحث پول ملی اظهار داشت: ترکیه اولین کشوری است که با ایران قراردادی برای تجارت با پول ملی تهیه و به مرحله اجرا رسانده است. تجارت با پول ملی از دو زاویه مهم است. اگر این کار را انجام دهیم خودمان را از نوسانات ارزهای دیگر محافظت می کنیم. اگر با پول ملی خودمان تجارت کنیم در برابر ضررهای تحریم های آمریکا از خودمان محافظت می کنیم. اما مدل تجارت روسیه با ایران می تواند هماهنگ با وضعیت کشور ما نباشد. چرا که وقتی به ارقام تجارت ایران و ترکیه نگاه می کنیم ارقام به نفع ایران است. در سال ۲۰۱۷ ایران ۷٫۵ میلیارد دلار به ترکیه صادرات داشته و ترکیه ۳٫۲ میلیارد به ایران صادر کرده و این عدم تعادل باعث می شود رابطه تهاتری نداشته باشیم مگر ارقام تجارت دو کشور به هم نزدیک شود.