سفر ۴۰۰ هیات خارجی به آذربایجان‌شرقی
سفر ۴۰۰ هیات خارجی به آذربایجان‌شرقی

مسوول نمایندگی امور خارجه در شمال‌غرب گفت: در حال حاضر ۱۴۵ نمایندگی دیپلماتیک و کنسولی ایران در خارج از کشور مستقر هستند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسماعیل بابایی راغب امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز در تشریح […]

مسوول نمایندگی امور خارجه در شمال‌غرب گفت: در حال حاضر ۱۴۵ نمایندگی دیپلماتیک و کنسولی ایران در خارج از کشور مستقر هستند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسماعیل بابایی راغب امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز در تشریح سیاست خارجی و عملکرد دستگاه امور خارجه در چهار دهه انقلاب اسلامی اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) فصل جدیدی در حیات سیاسی آغاز شد به طوریکه راهبری ایشان صرفاً تغییر حکومت نبود بلکه ایشان می‌خواستند تا جهان‌بینی متفاوت و تاریخ‌ساز را معرفی کرده و به تبع آن همه ابعاد فرهنگی سیاسی بشریت را دچار تحول ساخته و به حیات در حصار مادی‌گرایی یک معنایی عمیق بخشد.

وی با تاکید بر اینکه تحولی که امام راحل ایجاد کردند همه نظریات و نظامات سیاسی را به چالش کشید و به نگاه همه یک تفکر جدید انداخت، افزود: آموزه‌های امام (ره) در  شعار “نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی”  تبلور یافت به طوریکه ایشان رویکرد جدیدی را در سیاست‌های بین‌المللی ایجاد کرد و اندیشه مبتنی بر استقلال و عدم وابستگی را حاکم ساختند.

 مسوول نمایندگی امور خارجه در شمال‌غرب ادامه داد: دستاورد بزرگ امام رحمت‌الله استقلال بود که عنصر اساسی آن سیاست خارجی براساس مبانی اعتماد و ظرفیت‌های کشور  است.

بابایی راغب خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی یک سیاست بی‌طرفی فعال است که حمایت از ملت‌های ستمدیده بخشی از وظایف دستگاه امور خارجی است.

مسوول نمایندگی امور خارجه در شمال‌غرب ابراز کرد: مقابله مستمر و جسورانه با سیاست‌های استکباری در راستای اندیشه اصولی امام بخش دیگری از وظایف دستگاه خارجی کشور است.

وی با بیان اینکه آمریکا پایه اصلی نظام ناعادلانه بین‌المللی در جهان است، گفت: آمریکا همیشه برای ایجاد استعمار نوین برای به زنجیر کشیدن کشورهای جهان تلاش کرده است ولی انقلاب اسلامی ایران در  چهار دهه گذشته به یک جریان مقاومت تبدیل شده و آمریکا را با ایستادگی و مقاومت ملت‌های آزادیخواه مواجه کرده است.

بابایی راغب متذکر شد: این جریان بنیان نظام انحصارگران را متزلزل ساخته و در ملت‌های جهان حرکت پویا را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: امام رحمت‌الله به خطرات نامشروع صهیونیست بارها هشدار داده‌اند و ملت‌های آزاده را برای اتحاد به حذف این رژیم جعلی دعوت کرده‌اند که این امر به یک سیاست اصولی تبدیل شده و پایدار خواهد بود.

مسوول نمایندگی امور خارجه در شمال‌غرب ابراز کرد:  اتحاد جهان اسلام براساس تفکر امام(ره) ملت‌های اسلامی برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های خود در راستای  وحدت و هم‌افزایی هستند.

وی بیان کرد: قطعات با تداوم سیاست‌های استکباری سلطه‌گران وجود اندیشه امام راحل یک ضرورت است.

بابایی راغب در ادامه به سه اصل مهم مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان به سه اصول عزت و حکمت و مصلحت در پیش‌برد سیاست خارجی تاکید دارند، از این‌رو همیشه این اصول را به ما دست‌اندرکاران  در دستگاه دیپلماسی گوشزد کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عزت به معنای ابراز هویت اسلامی خودمان در مقابل دشمنان و تکریم احترام به دوستان است.

مسوول نمایندگی امور خارجه در شمال‌غرب ادامه داد: حکمت یعنی استفاده از عقل و درایت و منطق در مقابل دشمنان بهانه‌جو است که همیشه به دنبال گرفتن ایراد برای زیرسوال بردن عزت از حقانیت جمهوری اسلامی هستند.

بابایی راغب با اشاره به حضور مقتدرانه روسای جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل برای بیان حقانیت ایران تصریح کرد: یادمان هست که چگونه شهید رجایی از حقانیت ایران دفاع کرد و رهبر معظم انقلاب در زمان ریاست جمهوری‌شان بارها با حضور در سازمان ملل با منطق قوی به بیان حقیقت پرداختند.

مسوول نمایندگی امور خارجه در شمال‌غرب بیان کرد: مصلحت وظایف و ماموریت‌های سیاست خارجی کشور طراحی اجرای اقدامات دیپلماتیکی برای تحقق نفی هرگونه سلطه‌پذیری و حفظ تمامیت ارضی در مقابل دشمن است.

بابایی راغب ادامه داد: گسترش روابط صلح‌آمیز و ایجاد بسترها و شرایط سیاسی برای پیوندهای همه جانبه با کشورهای هدف و کشورهای منطقه و بررسی تنطیم و حفظ روابط با کلیه سازمان‌های بین‌المللی براساس قانون و تقویت دیپلماتیک اقتصادی با تمرکز واردات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور بخش غیر دولتی در چارچوب کلی اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری از دیگر وظایف سیاست خارجی کشور است.

وی، به اقدامات شاخص دستگاه دیپلماسی در چهار دهه حیات پربرکت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت:  تعامل گسترده ۱۷۵ نمایندگی دیپلماتیک و کنسولی در جمهوری اسلامی حاکی از فعالیت گسترده است، چراکه روزی ابرقدرت‌ها حاضر نبودند دفاتر خود را در تهران باز کنند.

بابایی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴۵ نمایندگی دیپلماتیک و کنسولی ایران در خارج از کشور مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد: صیانت از رویکرد شعار “نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی” در عرصه سیاست، ارائه الگوی مستمر بر سیاست خارجی مبتنی بر عقلانیت اسلامی و اصول بنیادی اسلامی و به چالش کشیدن نظام ناعادلانه بین‌المللی و پرهیز از تنش و ارائه ابتکار برای تحکیم وحدت و تقویت انسجام در مقابل توطئه‌ها، مشارکت در برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها برای صیانت از امنیت و تمامیت ارضی کشور، مقاومت مستمر در برابر  نظام سلطه و ارتقاء هوشمندی و توان ملی از آسیب‌ها، تقویت محور مقاومت و حمایت از ملت‌های مظلوم و دفاع از ملت ستمدیده فلسطین مورد توجه قرار گرفته است.

این مسوول دیپلماسی خارجی در تبریز گفت: ارائه و مشارکت در حرکت چند جانبه از جمله نشست سران ایران و فدراسیون روسیه، نشست سران ترکیه، گفت‌وگوی چند جانبه با کشورهای همسایه و نقش‌آفرینی در حل بحران‌های منطقه از جمله اقدامات وزارت امور خارجه است.

وی اضافه کرد: ایجاد تبادلات فرهنگی، پیگیری حقوقی در جهت تامین منافع ملی در مجامع بین‌المللی در دیوان، ثابت کردن حمله موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری، حمله آمریکا به سکوهای ایران در خلیج فارس و اعلام تحریم‌های یکجانبه از کارهای انجام گرفته است.

بابایی افزود: ارائه خدمات کنسولگری  برای افزایش گردشگران به کشور از دیگر کارهای انجام گرفته است که  تلاش کرده‌ایم تا با بهترین وضعیت ارائه خدمات دهیم به طوریکه در سال‌های گذشته ۱۰ هزار نفر از این خدمات استفاده کرده‌اند.

وی، به عملکرد نمایندگی امور خارجه در چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: بنده چهار سال میهمان شما بودم و اگر این حمایت مردمی و مسوولانه نبود، نمی‌توانستیم قدم کوچکی برداریم و چراکه مردم ایران  انقلاب را با همه تلاطم‌های بین‌المللی حفظ کرده، ایستادگی و رشادت کرد‌ه‌اند.

مسوول دفتر امور خارجه در شمال‌غرب یادآور شد: اگر ایثارگری‌های دفاع مقدس و مدافع حرم نبود، دیگر امنیت امروز را نداشتیم و به قول رهبر معظم انقلاب در کرمانشاه و همدان با آنها مقابله می‌کردیم.

وی اضافه کرد در چهار سال گذشته شاهد حضور بیش از ۴۰۰ هیات خارجی در استان بودیم.

بابایی با تاکید به لزوم سرمایه‌گذاری درازمدت در استان و کشور بیان کرد: هدف ما ایجاد رابطه صلح و تعامل با تمام دنیاست که در کنار  دوستی و صفا همواره با حفظ استقلال و عزت پیش می‌رویم.