سرنوشت ۱۲۵۰۰ تن میوه‌های تنظیم بازار شب عید چه شد؟
سرنوشت ۱۲۵۰۰ تن میوه‌های تنظیم بازار شب عید چه شد؟

[ad_1] دادستان آذربایجان شرقی گفت: تصمیم‌گیری مرکزی و بدون توجه به نیازهای استانی باعث بوجود آمدن آشفتگی در بازار میوه شب عید و تبعات بعد از آن شده است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، دادستان مرکزی آذربایجان شرقی پس از انتشار گزارش فارس با تیتر  وقتی میوه‌های شب عید سر از بازار مزایده در می‌آورند  موضوع را […]

[ad_1]


دادستان آذربایجان شرقی گفت: تصمیم‌گیری مرکزی و بدون توجه به نیازهای استانی باعث بوجود آمدن آشفتگی در بازار میوه شب عید و تبعات بعد از آن شده است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، دادستان مرکزی آذربایجان شرقی پس از انتشار گزارش فارس با تیتر  وقتی میوه‌های شب عید سر از بازار مزایده در می‌آورند  موضوع را از مسئولان مربوطه پیگیری و نکات قابل توجهی را با خبرنگار فارس در تبریز مطرح و اظهار کرد: تصمیم‌گیری مرکزی و بدون توجه به نیازهای استانی باعث بوجود آمدن آشفتگی در بازار میوه شب عید و تبعات بعد از آن شده است.

محبوب علیلو افزود: به نظر می‌رسد این تصمیم‌گیرها نه تنها کاهش قیمت را بدنبال نداشته بلکه حتی قیمت بالاتر از کف قیمت بازار در مراکز توزیع سئوال برانگیز و حیرت‌آور است.

وی با تاکید بر اینکه به شخصه این موضوع را در بازار میوه عید رصد کرده است،گفت:  متاسفانه در مشاهدات عینی دیده شد که فاصله فاحشی بین قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار و قیمت بازاری وجود داشت بطوری که قیمت تنظیمی ستاد بیشتر از قیمت بازار بود و این امر جای تامل دارد.

علیلو در پاسخ به خبرنگار فارس که مسئولان ذیربط استانی می توانستند با بازتاب وضعیت موجود بازار از تبعات بعدی جلوگیری کنند، گفت: براساس اظهارات متولیان استانی این موضوع به ستاد مرکزی گزارش و حتی پیشنهاداتی نیز در رابطه با قیمت و حجم نیاز بازار استان صورت گرفته که ظاهرا مورد توجه قرار نگرفته که مقرر شده مستندات آن مورد بررسی قرار گیرد.

پیشنهاد واگذاری تصمیم‌گیری‌های بازار شب عید به مراکز استان‌ها

دادستان آذربایجان شرقی به عنوان مدافع مدعی العمومی راه حل موضوع مورد اشاره را در تمرکز زادیی اعلام و عنوان داشت: پیشنهاد می‌شود تصمیم‌گیری در مسائل این چنینی به نائبین استانی واگذار شود تا با تسلطی که به عرضه و تقاضای بازار دارند بتوانند با اشرافیت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و از بروز مواردی از جمله باقی ماندن حجم قابل توجهی از میوه‌های اختصاصی در سردخانه‌ها ممانعت شود.

ارایه میوه‌های باقی مانده به بازارهای صادارتی باید هوشمندانه باشد

وی در مورد سرریز کردن این میوه‌ها به بازار صادراتی نیز هشدار داد و اضافه کرد: ابتدا باید کیفیت میوه‌های باقی مانده ارزیابی و سپس برای اختصاص آن به صادرات تصمیم‌گیری شود تا از تبعات بعدی آن به منظور زیرسئوال رفتن فعالیت‌های صادراتی کشور جلوگیری شود.

علیلو ضمن صحه بر استدلال خبرنگار فارس مبنی بر مغفول ماندن وظایف و سردرگمی ستاد تنظیم بازار به دلیل رفت و برگشتی که بین وزارت صمت و جهادکشاورزی دارد اذعان داشت: متاسفانه عدم کار کارشناسی ریشه‌ای، تصمیم‌گیرهای لحظه‌ای و عدم توجه به نیازهای واقعی، نه تنها تاثیرات جالبی بدنبال نداشته و حتی گاها مضراتی را در پی داشته که امیدواریم بزودی توقف این روند و ثابت ماندن متولی ستاد تنظیم بازار محقق شود.

توزیع میوه شب عید در ایامی که تقاضا برای خرید میوه بسیار بالا بوده و قیمت‌ها افزایش زیادی دارند، اقدام مناسبی از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نیاز شهروندان و تعادل قیمت‌ها بوده است.

امسال در سراسر کشور، بعد از اتمام دوره توزیع میوه شب عید بخشی از این میوه‌ها فروش نرفت و تصمیم‌گیری در این زمینه با حاشیه‌های همراه شد.

 اخیراً سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران آگهی مزایده‌ای فروش ۱۲ هزار و ۲۵۰ تن  پرتقال و سیب میوه شب عید را منتشر کرده و در آن اقلامی از میوه‌های تنظیم بازار نوروز ۱۴۰۱ را به مزایده گذاشته که بر طبق این آگهی منتشره ۲ تن سیب و ۵۳۸ تن پرتقال تامسون در سردخانه‌ای آذربایجان شرقی باقی مانده است.

اصل ماجرا چه بود؟

بهمن ماه امسال بود که مسئولان سازمان تعاون روستایی اعلام کردند که ۲۵ هزار تن سیب و ۲۵ هزار تن پرتقال برای ذخیره سازی و عرضه در روزهای پایانی سال توسط این سازمان خریداری شده است.

به گفته شاهمیری مشاور ارشد سازمان تعاون روستایی قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال برای این سازمان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم سیب ۱۴ هزار تومان بوده است.

این در حالی است که قراردادهای منعقد شده بین اتحادیه تعاون روستایی به عنوان مباشر سازمان با صاحبان سردخانه نشان می‌دهد که هر کیلوگرم سیب به مبلغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم پرتقال ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری شده است همه این‌ها در حالی است که قیمت عرضه عمده این محصولات در سردخانه‌ها به گواه صاحبان سردخانه و مشاهدات عینی کمتر از این مبالغ بود.

اسماعیل قادری‌فر رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در همین مطقع زمانی اما حاشیه‌ها در این زمینه را رد کرده و با اشاره به اینکه با اجرای قانون انتزاع، بعد از ۸ سال مدیریت تنظیم بازار و امنیت غذایی به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده است، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ برای خرید و ذخیره سازی میوه های تنظیم بازاری شب عید شیوه نامه اجرایی تعیین شده است که سازمان تعاون روستایی بر اساس آن عمل می‌کند.

براساس این گزارش این میوه‌ها به دلیل کیفیت پایین‌شان دیگر به درد خوردن و قرار گرفتن در سبد خانوار نمی‌خورند و باید در چرخه خوراک دام و تولید کنسانتره قرار گیرند. فعالان بازار معتقدند اگر این سازمان از سود شب عید چشم‌پوشی می‌کرد و حتی با قیمت ذخیره‌سازی و تمام شده‌اش در تهران و استان‌ها این میوه‌ها را توزیع می‌کرد اکنون مجبور نبود فروش میوه‌های بعضاً فاسد شده را به مزایده بگذارد و همه مردم حتی قشر ضعیف و آسیب دیده نیز می‌توانستند از این میوه بهره ببرند، اما این سازمان به منظور رد اتهامات و کسب سود از ارزان‌فروشی خودداری کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۵

 


[ad_2]