سرمایه‌گذاری مشترک، رویکرد روابط خارجی است
سرمایه‌گذاری مشترک، رویکرد روابط خارجی است

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر همکاری مشترک با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه تولید و صادرات، اظهار داشت: نوع سیاست دولت دکتر روحانی، شیوه برد- برد در تمام عرصه‌هاست و در دوران پس از لغو تحریم‌ها ما خریدار و مصرف‌کننده صرف محصولات خارجی نخواهیم بود. قلم پرس، اسماعیل جبارزاده در دیدار با هیات […]

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر همکاری مشترک با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه تولید و صادرات، اظهار داشت: نوع سیاست دولت دکتر روحانی، شیوه برد- برد در تمام عرصه‌هاست و در دوران پس از لغو تحریم‌ها ما خریدار و مصرف‌کننده صرف محصولات خارجی نخواهیم بود.

قلم پرس، اسماعیل جبارزاده در دیدار با هیات اقتصادی و فرهنگی ایالت اشتایر مارک کشور اتریش، بر توسعه همکاری‌های مشترک و مبادلات تجاری با کشورهای مختلف تاکید کرد و گفت: رویکرد ما در روابط خارجی، سرمایه‌گذاری و تولید مشترک است و قرار نیست صرفا خریدار محصولات خارجی باشیم.

وی با اشاره به سابقه ۵۰۰ ساله روابط ایران و اتریش و نقش مردم آذربایجان در ایجاد این ارتباطات، خاطرنشان کرد: ایرانیان در سابقه ذهنی خود نگاه مثبتی به کشور اتریش و مردم آن دارند.

دکتر جبارزاده با اشاره به نگاه مثبت اتریش به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، گفت: اتریش جزو کشورهای اروپایی است که همواره روابط خوبی با ایران داشته و امیدواریم این تعامل و ارتباطات روز به روز گسترش یابد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به برخی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی استانی تاریخی، فرهنگی و صنعتی است و بزرگترین سرمایه این استان، نیروی انسانی تحصیل‌کرده و پرتلاش است.

وی با اشاره به این که فرهنگ کار با مردم آذربایجان عجین است، افزود: متاسفانه در اثر مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تعداد زیادی از جوانان تحصیل‌کرده ما بیکار هستند و امروز دغدغه ما ایجاد شغل برای آنان است.

دکتر جبارزاده افزود: بر این اساس یکی از اهداف و رویکردهای ما در مراودات خارجی به ویژه بعد از اجرای برجام، ایجاد اشتغال برای جوانان است.

استاندار آذربایجان شرقی با تشریح بخشی از ظرفیت‌های استان در حوزه صنایع سنگین، خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع غذایی، داروسازی، تجارت، گردشگری و گردشگری سلامت، کشاورزی و فناوری‌های نو، خاطرنشان کرد: آماده همکاری با تجار، صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اتریشی در تمام زمینه‌ها هستیم.

وی با اشاره به تجربیات خوب کشور اتریش در بحث عمران شهری و مدیریت پسماند و همچنین فناوری‌های نوین بخش کشاورزی، علاقمندی استان آذربایجان شرقی را برای استفاده از این تجربیات اعلام کرد.

دکتر جبارزاده همچنین بر ارتباط بیشتر اتاق بازرگانی تبریز با بخش خصوصی کشور اتریش تاکید کرد و گفت: تبریز از گذشته به عنوان قطب تجارت در کشور مطرح بوده و علاقمندیم در فضای جدید ارتباطات تجاری خود را با اتریش گسترش دهیم.

وی همچنین با اشاره به تصویب ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در تبریز، گفت: این منطقه دارای مزیت‌های مناطق آزاد است و وجود ۱۴ کانون فناوری در آن زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های مشترک است.

وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایر مارک جمهوری فدرال اتریش هم در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در تبریز و تشکر از میهمان‌نوازی مسوولان آذربایجان شرقی، گفت: مطمئنم سفر ما به تبریز نتایج خوبی خواهد داشت.

کریستیان بوخمان با اشاره به میزبانی اتریش از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، گفت: موفقیت این مذاکرات نه تنها به نفع ایران، بلکه عاملی برای نزدیکی دو ملت ایران و اتریش است.

وی با بیان این که ایالت اشتایر مارک یکی از ۱۹ ایالت اتریش است، افزود: این ایالت بر اساس فناوری‌های جدید بنا نهاده شده و شرکت‌های مجهز به فناوری‌های نو به ویژه در بخش حمل و نقل، خودروسازی، تاسیسات، محیط زیست و مدیریت آب در این ایالت فعالیت می‌کنند.

بوخمان با اشاره به این که نیروی انسانی محور توسعه اقتصادی است، افزود: بر این اساس توسعه سیستم سلامت جزو برنامه‌های اصلی ایالت اشتایر مارک است.

وی با اعلام آمادگی نسبت به ایجاد ارتباط بین فعالان حوزه‌های مختلف در استان آذربایجان شرقی و ایالت اشتایر مارک، ابراز امیدواری کرد روابط این دو استان علاوه بر زمینه‌های تجاری و اقتصادی در بخش فرهنگی و هنری نیز گسترش یابد.

ایالت اشتایر مارک با ۱٫۳ میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی کشور اتریش قرار دارد و مرکز آن شهر گراتس است.