سد کریت، نمونه‌ای برای مهندسین آب در سراسر جهان
سد کریت، نمونه‌ای برای مهندسین آب در سراسر جهان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: سد کریت طبس نمونه عالی از مهندسی و ساخت بهینه سد است که می‌تواند الهام‌دهنده مهندسین آب در سراسر جهان باشد. به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، علی شریعتی‌منش، اظهار کرد: سد کریت در رشته کوه شتری جنوب شرقی طبس  قرار دارد که پس […]

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: سد کریت طبس نمونه عالی از مهندسی و ساخت بهینه سد است که می‌تواند الهام‌دهنده مهندسین آب در سراسر جهان باشد.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، علی شریعتی‌منش، اظهار کرد: سد کریت در رشته کوه شتری جنوب شرقی طبس  قرار دارد که پس از طی مسافت ۳۰ کیلومتر از طبس به سمت دیهوک به سه راهی روستای تاریخی چیروک و پس از عبور از گردنه به طول ۸ کیلومتر به سد تاریخی و جدید کریت می‌رسید.

وی افزود: این سد در حدود بیش از ۷ قرن پیش با ارتفاع ۶۰ متر برای ۵۵۰ سال به‌عنوان بلندترین سد دنیا شناخته شده‌ و تا اوایل قرن بیستم بلندترین سد جهان بوده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: این سد می‌تواند به‌عنوان یک نمونه عالی مهندسی ارزش غریزی و طراحی و ساخت بهینه سد، الهام‌دهنده مهندسین آب در سراسر جهان باشد که مهم‌ترین چالش‌های بشر در قرن بیست و یکم را در پیش رو دارند.

شریعتی‌منش با اشاره به این‌که این سد به‌عنوان یک پرش فنی محسوب می‌شود، تصریح کرد: علی‌رغم ضخامت بسیار کم سد کریت(ضخامت تاج ۱٫۲ متری)، در زمین‌لرزه طبس با بزرگی ۷٫۸ ریشتر و حداکثر شتاب ۰٫۷۵ شتاب جاذبه پایدار و استوار برجا مانده‌است.

وی یادآور شد: رئیس اسبق کمیته بین‌المللی سدهای بزرگ سد کریت را از شگفت‌آورترین دستاوردهای بشر در مهندسی سد، در قرون وسطی برشمرده ‌است.

شریعتی‌منش خاطرنشان کرد: سد کریت طبس مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام بوده که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۵۲۳ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است.