سخنگوی شورای نگهبان: تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم / نباید از نظارت مجلس نگران باشیم
سخنگوی شورای نگهبان: تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم / نباید از نظارت مجلس نگران باشیم

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید شورای نگهبان رسید. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود که امروز (شنبه) برگزار شد، اعلام کرد که لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید شورای […]

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید شورای نگهبان رسید.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود که امروز (شنبه) برگزار شد، اعلام کرد که لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید شورای نگهبان رسید.

وی اضافه کرد: عدم مغایرت لایحه فوق با شرع و قانون اساسی مشخص و اعلام شد.

شورای نگهبان با بیان اینکه طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان یک نوبت در شورای نگهبان بررسی شده است، اظهار داشت: لازم است جمع بندی نهایی داشته باشیم و سعی می کنیم تا پایان وقتی که قانونا در اختیار داریم نظر شورای نگهبان را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا اصل ۵۹ قانون اساسی مربوط به برگزاری رفراندوم بر اصل ۸۸ قانون اساسی که مربوط به موضوع سؤال از رئیس جمهور است ارجحیتی دارد یا نه؟ گفت: همه اصول قانون اساسی محترم هستند و نباید از اجرای اصول قانون اساسی چه اصل ۵۹ و چه اصل ۸۸ نگرانی داشته باشیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر آرای مردم است که از روز اول جمهوری اسلامی بر همین اساس شکل گرفته و امام نیز مسأله برگزاری انتخابات و تصویب قانون اساسی را پیگیری کردند و در نهایت قانون اساسی ما تهیه شد و به رفراندوم گذاشته شد.

کدخدایی تصریح کرد: ما تا چند سال گذشته هر سال در کشور یک انتخابات داشتیم اما چند سالی است که با تجمیع انتخابات تقریباً هر دو سال یکبار، انتخابات در کشور برگزار می‌شود ولی در هر صورت ما هیچ نگرانی از آرای مردم و حضور مردم نداشتیم و نخواهیم داشت و آن را وجه قدرت نظام می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اگر رفراندوم در چارچوب قانون اساسی انجام شود می‌تواند به عنوان عامل تقویت نظام باشد، تصریح کرد: نظارت مجلس هم آن گونه که در قانون اساسی ذکر شده و اگر در چارچوب قانون اساسی انجام شود، نباید نگرانی از این جهت داشت.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مجلس باید به وظیفه نظارتی‌اش عمل کند و مسئولان باید پاسخگو باشند و همین موضوع موجب اعتماد بیشتر مردم می‌شود مشروط بر اینکه همه این موارد در چارچوب قانون  اساسی انجام شود.

کدخدایی همچنین از عدم تأیید طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در شورای نگهبان خبر داد و گفت: اشکال یکی از مواد این طرح در خصوص تأیید اعتبارنامه از این جهت که اعتبارنامه‌ها به تصویب مجلس نمی‌رسد، این ایراد شورای نگهبان کماکان به قوت خود باقی است و طرح مذکور را برای اصلاح مجدداً به مجلس ارجاع دادیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت بازنشستگان در شورای نگهبان، آیا آقای افشانی شهردار تهران هم مشمول این قانون می‌شود یا نه؟ توضیح داد: شورای نگهبان در رابطه با مصادیق اظهارنظر نمی‌کند، قوانینی که تصویب می‌شود ممکن است مصادیق مختلفی را در بر بگیرد اما به شورای نگهبان به مسائل ورود نمی‌کند، اگر این طرح به تأیید شورای نگهبان برسد، همه افراد باید آن را اجرایی کند اما اگر ایراد داشته باشد طرح مذکور را مجددا به مجلس ارجاع می‌دهیم تا رفع ایراد شود.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی در رابطه با قانون انتخابات گفت: آنچه که بر عهده شورای نگهبان بود در قالب تعریف مصادیق رجل سیاسی و مذهبی که می‌بایست بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری صورت می‌گرفت انجام شد اما در جزئیات باید مجلس وارد شود و کمیسیون شوراهای مجلس در حال رسیدگی به این مسأله است و منتظریم ببینیم به چه شکلی این کار انجام می‌شود.

وی افزود: شورای نگهبان دستگاه شایسته‌سنجی نبوده است و نه چنین دستگاهی را داریم و نه چنین اختیاری را، آنچه که شورای نگهبان می‌تواند انجام دهد، اختیاراتی است که در چارچوب قانون انتخابات و مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ این قانون آمده که البته شرایط حداقلی را در نظر گرفتند و همچنین اختیارات حداقلی، یک شرایط شناسنامه‌ای و همچنین مشخصه‌هایی که قابل بررسی است، در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما رسیدگی به برخی از ویژگی‌های کیفی افراد نیازمند اختیارات بیشتر است، ما فقط می‌توانیم اعلام کنیم که این شرایط حداقلی در افراد وجود دارد یا نه.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: برخی مواقع نمی‌توان به این نتیجه رسید که این شرایط در افراد وجود دارد یا نه که این به معنی عدم احراز صلاحیت است، ما یک اختیارات حداقلی در حوزه انتخابات داریم و قانون انتخابات بسیار حداقلی است و متعلق به دهه ۶۰ است، در حوزه شایستگی‌ها باید حتماً سراغ تشکل‌های سیاسی و تشکل‌های ثبت شده واقعی در جامعه که همان احزاب هستند برویم.

کدخدایی با تأکید بر اینکه ما تلاش می‌کنیم رسانه‌ها ارتباط بیشتری با شورای نگهبان داشته باشند، در پاسخ به سؤالی در رابطه با مشکلات اقتصادی کشور، توضیح داد: ما نیز با همه اقشار مختلف جامعه در زمینه مشکلات اقتصادی و معیشتی ایجاد شده همدرد هستیم و امیدواریم مسئولان تلاش کنند این مشکلات برطرف شود، مردم ما ملت ایثارگری هستند و باید قدر این نعمت را بدانیم و هر کاری که از دستمان برمی‌آید برای مردم شریف‌مان انجام دهیم، در شورای نگهبان آنچه که می توانیم برای حل مشکلات اقتصادی کشور انجام دهیم در حوزه بررسی قوانین و مقررات است، باید دقت کنیم اگر مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند، آنها را برطرف سازیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در شورای نگهبان ناچاریم بر اساس قوانین حرکت کنیم و شایستگی‌ها را باید در جای دیگری مورد بررسی قرار دهیم، ما یک هیأت رئیسه در شورای نگهبان داریم که شامل دبیر، قائم‌مقام و سخنگو است و یک معاون اجرایی که بخش‌های مختلف اجرایی شورای نگهبان را اداره می‌کند، آن سه نفر اول توسط اعضای شورای نگهبان انتخاب می‌شوند و معاون اجرایی شورای نگهبان نیز توسط دبیر شورا انتخاب می‌شود که هم اکنون آقای سیامک ره‌پیک معاون اجرایی شورای نگهبان است که تمامی امور اجرایی از طریق ایشان انجام می‌شود.