ستارخان،سرداری که در تاریک‌خانه تاریخ ایران جا ماند/جای خالی موزه سرداران تبریز
ستارخان،سرداری که در تاریک‌خانه تاریخ ایران جا ماند/جای خالی موزه سرداران تبریز

در این وانفسای یورش فرهنگ‌های بیگانه،ساخت فیلم‌هایی با مضمون معرفی قهرمانان و اسطوره‌های این سرزمین کاری مثبت است و در این بین پخش سریال ستارخان همزمان با آغاز دهه فجر هم جای تشکر دارد و هم گله‌گذاری. به گزارش فارس از تبریز، با شوق‌ و ذوق یکی از سریال‌های افسانه‌ای کره‌ای را که بارها از […]

در این وانفسای یورش فرهنگ‌های بیگانه،ساخت فیلم‌هایی با مضمون معرفی قهرمانان و اسطوره‌های این سرزمین کاری مثبت است و در این بین پخش سریال ستارخان همزمان با آغاز دهه فجر هم جای تشکر دارد و هم گله‌گذاری.

به گزارش فارس از تبریز، با شوق‌ و ذوق یکی از سریال‌های افسانه‌ای کره‌ای را که بارها از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود را نگاه می‌کرد، گفتم به‌تازگی سریال ستارخان از تلویزیون پخش می‌شود، بهتر است نگاه کنیم، اجازه نداد و گفت اصلاً ستارخان کیست!

این بخشی از گفت‌وگو با یکی از نوجوانان بود البته نباید نادیده گرفت که هستند تعدادی که می‌شناسند اسطوره‌های کشورشان را اما این تعداد در اقلیت هستند، بیشتر کودکانمان امروز با سریال‌های کره‌ای که در حد افسانه هستند و در کورس شبکه‌های رسانه ملی مرتب و به نوبت‌های چندباره پخش می‌شوند، سرگرم هستند.

در دهه فجر امسال سریالی با عنوان ستارخان از شبکه یک سیما پخش می‌شد و فارغ از همه ضعف‌ها و موفقیت‌های آن‌که باید کارشناسان امر در این خصوص بحث و تبادل‌نظر کنند، کاری نیکو بود در راستای معرفی بزرگ‌مردان شهیری که در تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان نقش داشتند.

بزرگمردانی که در کلام مقام معظم رهبری از آنها به‌ عنوان قهرمانان و رزمندگان دلاور آذربایجان یاد می‌شود، این دلاوران در دوره مشروطه نقش بسیار ارزنده‌ای را در پیروزی نهضت داشتند و به‌ جرأت می‌توان گفت مشروطه مدیون مجاهدت‌های ستارخان و یارانش بود، قهرمانانی که با تأسی از اهل‌بیت (ع) و عشق به مام وطن پیش رفتند و بازیچه مکر و حیله‌ اجانب و بیگانگان روباه‌صفت نشدند.

حال در این وانفسای یورش فرهنگ‌های بیگانه، کشورهای مختلف به هر بهانه‌ای از لابه‌لای تاریخ خود نام‌هایی را به‌ عنوان اساطیر و افسانه بیرون کشیده و از طریق رسانه به کودکان سرزمین متمدن ایرانی معرفی می‌کنند، در حالی که در هر ورق از تاریخ سرزمین پهناور ایران، جای پای اسطوره‌هایی را می‌بینیم که نه افسانه هستند و نه خیال بلکه حقیقتی هستند که به خاطر برخی غفلت‌ها به گوشه تاریک تاریخ اذهان هدایت می‌شوند تا جایی که نسل جوان به‌ جای نام ستارخان‌، شخصیت‌های افسانه‌ای فیلم‌های کره‌ای را در ذهن خود پرورانده و به‌عنوان یک قهرمان می‌شناسند.

ساخت فیلم‌هایی با مضمون معرفی قهرمانان و اسطوره‌های این سرزمین کاری مثبت است، در کنار این مسئله باید از یاد نبریم که خانه ستارخان در غربت بی‌توجهی در گوشه‌ای از کلان‌شهر تبریز به باد فراموشی سپرده‌ شده است!

متأسفانه یک دوره پس از بازسازی در دولت‌های نهم و دهم، این خانه تاریخی به دفتر حقوق بشر اسلامی استان آذربایجان‌شرقی واگذار شده و تا به امروز درب آن بسته مانده است.

صدافسوس که بسیاری از خانه‌های تاریخی شهر اولین‌ها در اختیار اداره‌های دولتی و عمومی بوده و گردشگران هیچ‌گونه دسترسی برای بازدید از این بناهای تاریخی ندارند و از دیدن این خانه‌ها محروم هستند، بناهایی همچون خانه ستارخان یا خانه تاریخی ثقه‌الاسلام از علمای دوره مشروطه و خانه تاریخی اردوبادی و چندین خانه تاریخی دیگر که به‌جای اینکه در خدمت گردشگری باشند در اختیار اداره‌ها هستند.

البته چند وقت پیش استاندار آذربایجان‌شرقی در نشست ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ که با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب شهر تبریز خانه‌های تاریخی است، شاهد هستیم که برخی خانه‌های تاریخی تبدیل به اداره شده‌اند که این خانه‌های تاریخی باید تخلیه‌ شده و در جای دیگری برای خود ساختمان اجاره کنند تا این بناها به هتل یا رستوران و دیگر موضوعات مرتبط با گردشگری تبدیل شود و در شروع از منطقه ارس می‌خواهیم برای این کار اقدام کند.

هر چند نگاه مدیریت ارشد استان به این موضوع بسیار روشن و در مسیر توسعه گردشگری استان بوده اما با این حال تا به امروز هیچ اقدامی در این راستا از سوی اداره‌ها و دستگاه‌هایی که خانه‌های تاریخی را در اختیار دارند، انجام‌ نشده و این چالش بزرگی در حوزه گردشگری استان می‌تواند، باشد چرا که این خانه‌های تاریخی سرمایه‌های این شهر هستند و نباید اداره‌های دولتی و عمومی و وابسته به دولت آنها را صرفاً و به صورت مطلق از آن خود ببینند و فضای گردشگری شهر اولین‌ها را از وجود این زیبایی‌ها محروم کنند، این امر جفا در حق تبریز است.

با این وجود پخش سریال ستارخان می‌تواند بهانه‌ای باشد تا در کنار انتخاب تبریز به‌ عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸  با توجه اینکه آذربایجان مهد سرداران و دلاوران بسیاری بوده، از ستارخان گرفته تا سرداران هشت سال دفاع مقدس با نام آذربایجان و ایران گره خورده‌اند، جای موزه سرداران در این شهر خالی بود و می‌توان خانه ستارخان را به موزه‌ای برای معرفی سرداران ایران اسلامی از دوران مشروطه تا هشت سال دفاع مقدس تبدیل کرد.

نگارنده: علی سلیمی