سایه شوم تجمل گرایی و اشرافی گری بر ازدواج جوانان
سایه شوم تجمل گرایی و اشرافی گری بر ازدواج جوانان

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تبلیغات برای تجمل گرایی بی‌حد و حصر هجمه‌های بسیار زیادی به خانواده‌ها وارد کرده و مانع از تشکیل خانواده می شود. به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز ظهر امروز در جمع خادمین و فعالان ازدواج جوانان ضمن گرامیداشت سالروز ازدواج […]



نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تبلیغات برای تجمل گرایی بی‌حد و حصر هجمه‌های بسیار زیادی به خانواده‌ها وارد کرده و مانع از تشکیل خانواده می شود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز ظهر امروز در جمع خادمین و فعالان ازدواج جوانان ضمن گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی ( ع) و حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این ازدواج آسمانی گرچه با سادگی شروع شد و با سادگی ادامه یافت ولی سرشار از عشق و محبت بود و الگویی برای تمام زوج ها در تمام ادوار تاریخی است.

امام جمعه تبریز با اظهار تاسف از ترویج اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی در امر ازدواج جوانان گفت: گاهی وقت ها جوانان امکانات اولیه برای ازدواج کردن را دارند ولی خانواده‌ها با تفکرات غلط هزینه‌های اضافه و غیرضروری روی دست جوانان می‌گذارند و این آفت سبک زندگی ایرانی، اسلامی است و مانع از تشکیل خانواده می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تبلیغات برای تجمل گرایی بی‌حد و حصر هجمه‌های بسیار زیادی به خانواده‌ها وارد کرده است، در این میان ازدواج ساده اهل بیت می تواند گره‌گشای مشکلات ازدواج باشد و با بهره مندی از دیدگاه عالمان، دانشمندان و بزرگان جامعه در موضوع مهم انتخاب همسر و  تشکیل زندگی می‌توان گره‌ها را باز کرد.

آل‌هاشم با بیان اینکه نمی‌توان مشکلات و موضوعات اقتصادی جامعه را انکار کرد، ادامه داد: برای تشکیل خانواده قطعا موضوع مسکن، شغل، توانایی مالی و اقتصادی یک خانواده مهم است ولی در کنار آن آداب و رسوم غلط نیز در امر ازدواح زیاد است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهارداشت: بدون شک مرور بیانات ایشان برای برگزاری ازدواج ساده و آسان می تواند راهگشا باشد. همان طور که فرموده اند پدر و مادرها ازدواج جوانان را آسان بگیرید و  متوقف نکنید، سخت گیری نکنید، واسطه گری در ازدواج را ترویج کنید، از مهریه های سنگین، اسراف در ازدواج، خرید لباس عروس گران قیمت، جهیزیه بسیار سنگین، تفکرات اشتباه، خرید کردن از مراکز معروف به گرانی و … پرهیز کنید.

برگزاری جشن وصال

غلامعلی ملامهدی مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در هفته ازدواج  سال قبل گفت: در سال گذشته۵۴۲ کارگاه آموزشی قبل از ازدواج  در استان برگزار شد که ۲۵ هزار نفر حضور داشتند.

وی ادامه داد: سال گذشته در ۲۱ شهر استان آذربایجان شرقی ۲۴۲ مورد برنامه در مورد ازدواج اجرا شد که این برنامه امسال به ۵۸۲ مورد افزایش یافته است.

ملامهدی تعداد مراکز فعال در امر ازدواج را ۲۱ مرکز اعلام کرد و افزود: درسال گذشته تعداد مراکز فعال ازدواج ۲۱ مورد بود که با مشارکت و حمایت معاون سیاسی و اجتماعی استانداری ۱۰ مرکز اضافه شده و جمع همه مراکز به ۳۱ مورد رسیده است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی از برگزاری جشن وصال خبر داد و افزود: فردا ۳۱ خرداد ماه همزمان با هفته ازدواج جشن وصال برگزار می شود و اجرای برنامه های مختلف تا چهارم تیرماه ادامه دارد.

ملامهدی با اشاره به آمار و ارقام اعلام شده در مورد ازدواج خاطرنشان کرد: در جلسه دیگری که حضور داشتم تعداد ازدواج ثبت شده استان در سال ۱۴۰۰ را رقم ۳۰ هزار و ۷۵۶ مورد و تعداد ازدواج ثبت شده در سال ۱۴۰۱ را ۲۸ هزار و ۸۱۵ مورد اعلام کردند که با تغییر منفی ۶/۲ درصد مواجه شده است.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰