زاخارووا: روابط روسیه و آمریکا باید بر اساس منافع متقابل باشد
زاخارووا: روابط روسیه و آمریکا باید بر اساس منافع متقابل باشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که مسکو بر پایه منافع متقابل به دنبال توسعه روابط با ایالات متحده است. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص شروط بهبود و گسترش روابط با ایالات متحده گفت: «از نظر اعتقادی، […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که مسکو بر پایه منافع متقابل به دنبال توسعه روابط با ایالات متحده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص شروط بهبود و گسترش روابط با ایالات متحده گفت: «از نظر اعتقادی، عقیدتی و سیاسی، ما خواهان توسعه روابط با ایالات متحده بر اساس منافع دوجانبه بوده‌ایم و همچنان خواستار چنین چیزی هستیم. منظورم از روابط، توسعه روابط با مردم آمریکا است. چنین روابطی برای هر دو کشور ما مفید و ضروری است».

 وی با این حال با اشاره به سیاست‌های خصمانه دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال روسیه ادامه داد: «اما لفاظی‌ها و گام‌هایی که آمریکا اخیراً (علیه روسیه) برداشته است، تلاش برای نادیده‌ گرفتن این امر را غیرممکن می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه در خصوص احتمال دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و بایدن گفت که وزارت خارجه روسیه در حال انجام وظایف خود برای آماده‌سازی این دیدار احتمالی است.

زاخارووا سپس توضیح داد: «این وظیفه بخش ریاست‌جمهوری است و همانطور که می‌دانید ما قطعاً وظیفه خود را انجام می‌دهیم».

پیش‌تر، کاخ سفید اعلام کرده بود که جو بایدن در یک تماس تلفنی با پوتین خواستار تنش‌زدایی در اوضاع مرزی میان کی‌یف و مسکو شده است.

طبق این گزارش، بایدن در تماس تلفنی روز سه‌شنبه خود از پوتین برای دیدار در یک کشور سوم طی ماه‌های آینده دعوت به عمل آورده است.

تنش‌ها میان روسیه و آمریکا در خصوص استقرار‌های نظامی در شرق اوکراین افزایش یافته است به طوری‌که ایالات متحده علی‌رغم هشدارهای روسیه، در اقدامی به منظور نمایش اتحاد با اوکراین، در صدد استقرار دو ناو خود در دریای سیاه است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار درباره این اقدام تحریک‌آمیز آمریکا اعلام کرد کشتی‌های جنگی واشنگتن نباید به شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ طی یک همه‌پرسی به روسیه ملحق شده، نزدیک شوند.

مسکو علی‌رغم آن که انتقال نظامیان روس به مرز اوکراین را انکار نکرده اما تصریح کرده است که این اقدام با هدف تضمین امنیت ملی و در واکنش به استقرار نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه صورت گرفته است.

انتهای پیام/م