رها مثل سگ‌های ولگرد!/راهکار عملی شهرداری  برای کنترل جمعیت سگ‌های بی صاحب چیست
رها مثل سگ‌های ولگرد!/راهکار عملی شهرداری  برای کنترل جمعیت سگ‌های بی صاحب چیست

[ad_1] یکی از مسائل زیست‌محیطی شهرها در سال‌های اخیر که به معضلی جدی تبدیل شده، ازدیاد و پرسه‌زدن سگ‌های بدون صاحب در بافت شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت میان مردم، موجب آلودگی محیط زندگی و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌شود. به گزارش قلم پرس،از تبریز، […]

[ad_1]


یکی از مسائل زیست‌محیطی شهرها در سال‌های اخیر که به معضلی جدی تبدیل شده، ازدیاد و پرسه‌زدن سگ‌های بدون صاحب در بافت شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت میان مردم، موجب آلودگی محیط زندگی و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌شود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، اسمش را هرچه دوست دارید، بگذارید، ولگرد، بی خانمان، بلاصاحب، این نامگذاری‌ها چیزی از صورت مسأله حل نمی‌کند، امروز خیابان‌ها و معابر سطح شهر‌ها و روستا‌های  تبریز، از حضور انبوهی از سگ‌های ولگرد، تبدیل به قفسی از رعب و وحشت شده است، ترس از سگ در نگاه‌های وحشت‌زده شهروندان از کودکان گرفته تا حتی مرد‌های جوان، خانه کرده است.

وجود سگ‌هایی که نه تنها باعث رعب و وحشت می‌شوند، بلکه ناقل آلودگی و بیماری‌های زیادی هم هستند، بیماری‌هایی، چون هاری، کرم انگلی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان که باعث شده وجود آزادانه سگ‌ها به‌عنوان یک تهدید برای انسان و جامعه رقم بخورد و این معضل را تبدیل به یک فاجعه‌ای دردناک برای شهر‌های آذربایجان‌شرقی بدل سازد.

یکی از مسائل زیست‌محیطی شهرها در سال‌های اخیر که به معضلی جدی تبدیل شده، ازدیاد و پرسه‌زدن سگ‌های بدون صاحب در بافت شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت میان مردم، موجب آلودگی محیط زندگی و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌شود.

در ایران بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار سگ وجود دارد که بنابر اعلام کارشناسان محیط‌زیست حدود دو تا سه‌ میلیون یا به‌عبارتی بیش از نصف این رقم را سگ‌های خیابانی تشکیل می‌دهند که به نسبت سگ‌های ولگرد به جمعیت کل آنها در سایر کشورهای جهان آماری نگران‌کننده است.

طبق آماری که وزارت بهداشت در سال‌های گذشته اعلام کرده، میزان گزش مخصوصاً توسط سگ‌ها افزایش یافته و بیش از ۷۰ درصد این گزش‌ها هم مربوط به سگ‌های بدون صاحب است. آمار گزش‌ها به شدت در طول ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است.

آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده است، نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ ایران سومین کشور از نظر مرگ انسان‌ها به واسطه ابتلاء به بیماری هاری است. ایران بعد از کشور هندوستان با ۱٫۳ میلیارد نفر و چین با ۱٫۴ میلیارد نفر جمعیت، با ۸۵ میلیون نفر جمعیت سومین کشور است که تعداد مبتلایان و مرگ‌ و میر افراد در اثر گزش سگ‌ها (و نه هیچ حیوان دیگری) زیاد بوده است.

ضرورت جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بر ضرورت جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تاکید کرد.

احد صادقی  گفت:  لازم است در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب  اقدامات جدی صورت گیرد.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: خواهشمندیم این موضوع در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری به جد پیگیری و نسبت به ساماندهی اقدامات جدی صورت گیرد.

عقیم‌سازی، راهکار عملی شهرداری تبریز برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب

احداث پناهگاه حیوانات شهرداری تبریز در سال جدید اقدام مهم و اساسی در ساماندهی سگ‌های بلاصاحب است که با عقیم‌سازی آنها در این مرکز، می‌توان جمعیت سگ‌های بلاصاحب را نیز کنترل کرد.

در حال حاضر پناهگاه حیوانات شهرداری تبریز با هدف جمع‌آوری، ساماندهی، عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب در دست احداث است.

در کنار احداث این مرکز، شهرداری تبریز به تازگی طی قراردادی با مجموعه پناهگاه حیوانات، در بحث عقیم‌سازی و تیمار سگ‌های بلاصاحب، مشارکت این مجموعه را نیز جذب کرده است که طی هفته‌های آتی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

جلب مشارکت برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب 

رئیس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهری در مورد مشارکت عمومی در ساماندهی سگ‌های بلاصاحب می‌گوید: در حال حاضر توسط اکیپ‌های مستقر در مناطق دهگانه سگ‌های بلاصاحب به صورت روزانه جمع‌آوری و به مرکز پناهگاه حیوانات شهرداری منتقل می‌شوند.

وحید امامی‌کیا افزود: با نهایی شدن عقد قرارداد با پناهگاه پردیس انتظار می‌رود طی یکی دو هفته آینده عملیات عقیم‌سازی و ساماندهی جمعیت سگ‌های بلاصاحب با همراهی این مرکز در تبریز سر و سامان یابد. 

وی معتقد است، با احداث پناهگاه حیوانات شهرداری تبریز نیز و جلب مشارکت پناهگاه مورد اشاره انتظار می‌رود ساماندهی و کنترل ازدیاد سگ‌های بلاصاحب در تبریز حاصل شود. 

احداث درمانگاه در پناهگاه حیوانات شهری 

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه با دستور شهردار تبریز مرکز مجهزی در پناهگاه حیوانات شهری شهرداری تبریز در حال احداث است که بلافاصله بعد از تکمیل آن بخشی از عملیات عقیم‌سازی و ریکاوری در این مرکز اجرا خواهد شد. 

حبیبه هراتی گفت: در این مرکز قسمت‌های مختلف مورد نیاز برای درمانگاه حیوانات پیش‌بینی و طراحی شده است و بعد از تکمیل برای ساماندهی و عقیم‌سازی سگ های بلاصاحب و حیوانات شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

زنده‌گیری سگ‌های ولگرد با پیستول‌های بیهوشی 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز در خصوص زنده‌گیری و دورسازی سگ‌های بلاصاحب متذکر شد: زنده‌گیری و دورسازی سگ های بلاصاحب در تبریز توسط اکیپ‌ها زنده‌گیری مناطق صرفا با استفاده از پیستول‌های بیهوشی انجام می‌گیرد. 

جواد صدیقی در خصوص وضعیت عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد با پیمانکار برای اجرای عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم طی یکی دو هفته آینده عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب توسط پیمانکار مربوطه شروع شود. 

وی ادامه داد: البته همزمان با استعلام پیمانکار برای عقیم‌سازی در حال احداث سایت مخصوص و پناهگاه حیوانات شهری هستیم که با تکمیل آن کلیه مراحل عقیم‌سازی و در این سایت انجام خواهد گرفت. 

صدیقی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین راه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و کاهش زاد و ولد آنها ، از دسترس خارج کردن پسماندهای غذایی و منابع تغذیه این حیوانات است، تصریح کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم از رهاسازی پسماندهای مواد غذایی در دسترس حیوانات خودداری کنند چون در دسترس بودن این پسماندها به عنوان غذا باعث افزایش بی‌رویه زاد و ولد حیوانات می‌شود. 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز در خصوص غذارسانی به سگ‌ها نیز افزود: غذا رسانی شهروندان به سگ‌ها از روی حیوانات دوستی و طبیعت دوستی است که در ظاهر امری خوشایند است اما در نتیجه این غذارسانی افزایش انفجاری تعداد سگ‌ها را شاهد هستیم که مستقیما تعادل زیست‌محیطی را به هم زده و باعث صدمه غیر قابل جبران به سایر گونه‌های حیات وحش در پیرامون شهرها شده است. 

شهرداری تبریز در سال اخیر با توجه به درخواست های متعدد شهروندان در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اقدامات موثری در خصوص این موضوع انجام داده است که نتایج این اقدامات در ماه‌های آینده در سطح شهر ملموس خواهد بود.

انتهای پیام/س


[ad_2]