رهایی یک محکوم به قصاص پس از گذشت ۴ سال با مساعدت مسئولان قضایی چهارمحال و بختیاری
رهایی یک محکوم به قصاص پس از گذشت ۴ سال با مساعدت مسئولان قضایی چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری میزان – احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری روز گذشته در آئین صلح و سازش یک فقره پرونده قتل در روستای خراجی از توابع شهرستان کیار ضمن تأکید بر اینکه عفو و گذشت از صفات بزرگ باریتعالی و جزء خصائص بارز فتوت و جوانمردی به شمار می‌آید اظهار داشت: خداوند متعال در […]

خبرگزاری میزان – احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری روز گذشته در آئین صلح و سازش یک فقره پرونده قتل در روستای خراجی از توابع شهرستان کیار ضمن تأکید بر اینکه عفو و گذشت از صفات بزرگ باریتعالی و جزء خصائص بارز فتوت و جوانمردی به شمار می‌آید اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم بار‌ها مومنان خود را به گذشت از گناه یکدیگر امر فرموده است.

وی افزود: عفو و گذشت از مکارم و سجای اخلاقی هستند و نبی مکرم اسلام (ص) نیز یکی از اهداف مبعوث شدنشان را ترویج سجایای اخلاقی ذکر فرموده اند.

بهرامی با بیان این مطلب که شرع و قانون در باب کشته شدن مظلومانه و بی جهت یک فرد، خانواده وی را برای قصاص یا بخشش قاتل مخیر داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه در اسلام توصیه‌های بسیاری برای گذشت شده است، اما دستگاه قضایی بر اساس رسالت ذاتی خود مجرم را دستگیر و طبق احکام و قوانین اسلامی محاکمه و مجازات می‌کند.

بهرامی تصریح کرد: علیرغم این موضوع به جهت زنده نگه داشتن رسوم فتوت و جوانمردی نهاد شورا‌های حل اختلاف با بهره گیری از ظرفیت ریش سفیدان و معتمدان برای برقراری صلح و سازش و ترغیب شهروندان به گذشت گام بر می‌دارد و این امر سبب می‌شود تا قلوب مردم بیش از پیش به هم نزدیک شده و دوستی مودت در جامعه رواج یابد.

در این آئین کرم شیخ پور رئیس شورا‌های حل اختلاف استان نیز در سخنانی با اشاره به آثار و برکات گذشت اظهار کرد: عفو یکی از اسماء حسنای الهی است که موجب دفع بدی و ایجاد دوستی‌ها و پیوند‌های محکم اجتماعی می‌شود.

وی فلسفه دستیابی به عزتمندی و برخورداری از رحمت الهی را در نیکی کردن و گذشت از خطا‌ها و لغزش‌ها عنوان کرد و تأکید نمود: کسی که از حق و حقوق خود بگذرد و از گناهان و اشتباهات دیگران چشم پوشی کند از آثار و مواهب این عمل در دنیا و آخرت بهره‌مند خواهد شد.

شایان ذکر است در آئین صلح و سازش که روز گذشته در حسینیه روستای خراجی برگزار شد شخصی که طی یک نزاع دسته جمعی در سال ۱۳۹۶ یک نفر از اهالی روستای خراجی به قتل رسانده بود پس از ۴ سال با تلاش اعضاء شورا‌های حل اختلاف و گذشت خانواده مقتول از حق قانونی خود توانست از چوبه دار رهایی یابد.

انتهای پیام/