رشد چشمگیر شاخص های کتابخانه ای در دولت سیزدهم
رشد چشمگیر شاخص های کتابخانه ای در دولت سیزدهم
اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در سلسله نشست های رسانه ای «رسم خدمت» گفت: رشد شاخص های کتابخانه ای در دولت سیزدهم چشمگیر بوده است.

به گزارش قلم پرس، سلسله نشست های رسانه ای «رسم خدمت» با حضور اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در تالار خاقانی خانه فرهنگ آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه های عمومی استان در دولت سیزدهم برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و مجاهدت های کتابداران آذربایجان شرقی در جهت ارتقای شاخص های کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین آحاد جامعه، گفت: امروزه بیش از ۶۴ نوع فعالیت فرهنگی در کتابخانه های عمومی اجرا می شود و کتابخانه های عمومی از مکانی صرف برای امانت کتاب خارج شده و به عنوان پایگاه اجتماعی برای رجوع همه مردم مطرح شده اند.
بابایی با اشاره به اینکه در دولت مردمی با افتتاح کتابخانه های عمومی الدار اصلان سعادتجو در محله مارالان تبریز، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سهند در شهرستان اسکو، استاد کریمی مراغه ای در شهرستان مراغه و کتابخانه سیار مرحوم دنیابین در شهرستان شبستر، کتابخانه های عمومی نهادی از ۱۱۳ باب به ۱۱۷ باب کتابخانه عمومی در سطح استان افزایش یافته که با افتتاح این ۴ باب کتابخانه، مساحت کتابخانه های عمومی استان از ۸۶ هزار ۱۶۳ مترمربع در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ هزار ۳۵۴ مترمربع در سال ۱۴۰۳ رسیده است که افزایش ۶ درصدی را نشان می دهد.
عضو شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار اعضا و امات کتاب در کتابخانه های عمومی استان گفت: تعداد ۷۸ هزار و ۲۲۵ نفر در سال ۱۴۰۰ در کتابخانه‌های عمومی استان عضو بودند که این تعداد با افزایش ۱۱۴ درصدی در حال حاضر به ۱۶۷ هزار و ۴۰۱ نفر رسیده است. وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۸۰ هزار و ۷۲۶ جلد کتاب توسط کتابخانه های عمومی استان امانت داده شده بود که اکنون با افزایش ۲۶۸ درصدی به تعداد دو میلیون و ۱۳۹ هزار جلد رسیده است.


اسد بابایی با اعلام آمار مقایسه ای منابع کتابخانه‌های عمومی استان، گفت:  در ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ تعداد کل منابع سه میلیون و ۹۴هزار و ۹۶۲ نسخه کتاب و در ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ تعداد کل منابع با افزایش ۱۰٫۸ درصدی به سه میلیون و ۴۳۰ هزار و ۳۰۳ نسخه کتاب رسیده است.
 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان راه اندازی پویش های مردمی «نذر کتاب، نشر خوبی ها»، «اهدای کتاب، بارش دانایی»، «اهدای کتاب ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه های آذربایجان شرقی» و پویش اهدای کتاب «بهار در بهار» را از جمله طرح ها و پویش های ابتکاری استان در جهت جذب منابع اهدایی توسط اعضای کتابخانه های عمومی استان برای تقویت هرچه بیشتر منابع کتابخانه های عمومی استان مطرح کرده و افزود: با اجرای این طرح ها بیش از ۳۷ درصد رشد در جذب منابع اهدایی نسبت به مدت مشابه داشته ایم.
بابایی با اشاره به افزایش ۱۰۹ درصدی سهم کتابخانه های عمومی استان از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آذربایجان شرقی و همچنین افزایش ۳۰ درصدی از سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی از درآمد شهرداری ها گفت: همه این آمار و ارقام نشان از اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه کتاب و کتابخوانی دارد.
اسد بابایی با اشاره به طرح های «کودک کتابخوان»، «نوجوان کتابخوان: کتابیاران»، «خانواده کتابخوان» و «کتابخانه خانه دوم سالمندان» گفت: همه این طرح ها برای تقویت نقش کتابخانه های عمومی در زندگی مردم به صورت ابتکاری در کتابخانه های عمومی سراسر استان آذربایجان شرقی اجرا می شود.
گفتنی است در این نشست اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه کتاب و کتابخوانی پاسخ داد.