رسانه آمریکایی: اسرائیل از «صدام حفتر» در لیبی حمایت می‌کند
رسانه آمریکایی: اسرائیل از «صدام حفتر» در لیبی حمایت می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی جمهوری‌خواه و تندروی آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی طی ماه گذشته میلادی (مارس) دیداری خصوصی و محرمانه با «صدام حفتر» داشتند. به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن»، مقام‌های صهیونیست با صدام حفتر پسر «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی جمهوری‌خواه و تندروی آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی طی ماه گذشته میلادی (مارس) دیداری خصوصی و محرمانه با «صدام حفتر» داشتند.

به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن»، مقام‌های صهیونیست با صدام حفتر پسر «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای صحبت درباره نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ لیبی دیدار کردند.

این رسانه دست راستی و تندروی جمهوری‌خواه آمریکایی این خبر را به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد و دیدار مذکور را «سیگنال حمایت اسرائیل از نامزدی او (صدام حفتر در انتخابات ریاست جمهوری لیبی)» خوانده است.

طبق گزارش واشنگتن فری بیکن، صدام حفتر بی سر و صدا در حال جلب حمایت کشورهای غربی برای کارزار انتخاباتی بوده است و انتظار می‌رود که این موضوع باعث تشدید رقابت بین او و «سیف‌الاسلام قذافی»  پسر معمر قذافی شود.

به نوشته این رسانه آمریکایی، صدام حفتر را بسیاری نیروی نیابتی پدرش خلیفه حفتر می‌دانند. خلیفه حفتر علاوه بر فرماندهی «ارتش ملی لیبی»، شهروندی آمریکا را هم دارد.

واشنگتن فری بیکن نوشت: «پیروزی (صدام) حفتر می‌تواند باعث روابط نزدیک‌تر بین اسرائیل و لیبی شود؛ کشوری که دولت یهودی (اسرائیل) را به رسمیت نمی‌شناسد».

طبق گفته منبع آگاه استنادی این رسانه آمریکایی، صدام حفتر در دیدار با مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درباره موضوعاتی از قبیل، «وضعیت در منطقه، آرزویش برای ثبات در کشورش و حمایت از دموکراسی و نظم و قانون در لیبی» صحبت کرد.

به گفته منبع آگاه وبگاه واشنگتن فری بیکن، «اسرائیلی‌ها دارند از او (صدام حفتر) حمایت می‌کنند».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «برای مدت‌های طولانی این اعتقاد وجود داشته است که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل از پدر حفتر حمایت می‌کنند اما دولت اسرائیل علنا موضعگیری در این باره نکرده است».

 


سیف الاسلام قذافی و خلیفه حفتر

 

قرار است در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ (سوم دی ماه ۱۴۰۰) اولین انتخابات سراسری در لیبی پس از سال ۲۰۱۴ برگزار شود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار بود انتخابات برگزار شود اما جنگ داخلی لیبی باعث عدم برگزاری انتخابات شد.

از نظر منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، نبرد اصلی برای انتخابات ریاست جمهوری لیبی بین صدام حفتر و سیف الاسلام قذافی باشد.

به ادعای برخی رسانه‌های غربی شامل روزنامه ایتالیایی «کوریه دلا سرا»، رئیس‌جمهور روسیه از نامزدی قذافی حمایت می‌کند و ولادیمیر پوتین سپتامبر سال ۲۰۲۰ در مسکو با سیف الاسلام دیدار داشت.

واشنگتن فری بیکن در بخشی از گزارش خود به سابقه خلیفه حفتر در زمان زمامداری معمر قذافی اشاره کرد و به ارتباطات او با سازمان طالاعات مرکزی آمریکا (سیا) پرداخت.

در این بخش گزارش آمده است: «خلیفه حفتر تا قبل از ترک لیبی و تبدیل شدن به مهره اطلاعاتی سیا در دهه ۱۹۹۰، یک فرمانده نظامی معتمد در دوره قذافی بود. او حدود ۲۰ سال در شمال ویرجینیا زندگی کرد و سال ۲۰۱۱ به لیبی برگشت».

لیبی از سال ۲۰۱۱ شاهد بی‌ثباتی سراسری است. پس از کشته شدن معمر القذافی رئیس سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلف بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شده بودند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر می‌جنگیدند.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

اواخر اسفندماه سال گذشته دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف بررسی نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار شد و «محمد المنفی» به عنوان رئیس شورای ریاستی و «عبدالحمید الدبیبه» به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی انتخاب شدند.

بیستم اسفندماه ۱۳۹۹ کابینه «دولت وحدت ملی» رأی اعتماد پارلمان این کشور را کسب کرد و ۳۵ عضو کابینه «عبدالحمید الدبیبه»موفق شدند رای اعتماد ۱۳۲ عضو پارلمان را بدست آورد و تنها دو نماینده به این کابینه رأی ممتنع دادند و ۳۶ نماینده نیز غایب بودند.

نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی پس از جلسه رأی اعتماد از همکاری دولت موقت و دولت وفاق ملی این کشور برای همکاری در شرایط سخت تقدیر و از سازمان ملل، اعضای کمیته گفت‌وگوی سیاسی و کشورهای میزبان مذاکرات طرف‌های مختلف لیبی، تشکر کرد.

عبدالحمید الدبیبه با تاریخی خواندن این رأی اعتماد،  متعهد شد که برای آشتی ملی تلاش کند و مانع تکرار جنگ در لیبی شود و گفت که کشورش با وحدت به ساحل امنیت خواهد رسید.

انتهای پیام/