رسانه‌های مکتوب آرام آرام دارند می‌میرند / خبرنگارانی داریم که زیر ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند
رسانه‌های مکتوب آرام آرام دارند می‌میرند / خبرنگارانی داریم که زیر ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عده‌ای کاغذ ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده ولی آزاد فروخته‌اند و جای تاسف دارد که کسی نظارت نداشته است.

به گزارش قلم پرس، مصطفی کواکبیان پیش از ظهر امروز در اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در تالار خاقانی تبریز اظهار کرد: خانه مطبوعات تنها تشکل صنفی، سراسری، جامع و دموکراتیک غیردولتی است.

وی با بیان اینکه از بین ۵ هزار و ۵۰۰ نفر عضو خانه مطبوعات، ۷ نفر از هر استان به عنوان هیات مدیره انتخاب می‌شوند، گفت: دو سال برای ثبت اساس‌نامه خانه مطبوعات با وجود سنگ‌اندازی‌های زیاد تلاش کردیم و در نهایت دو ماه پیش انجام گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه بنده یک فرد سیاسی هستم ولی در خانه مطبوعات موضوع سیاسی مطرح نیست، گفت: همه رسانه‌ها در خانه مطبوعات عضو دارند و اصلا خط و ربط و جناح در آن مطرح نیست.

وی ابراز کرد: از همه صنوف در بخش رسانه در خانه مطبوعات عضو داریم و بدون وابستگی دولتی در حال فعالیت هستند.

رئیس خانه مطبوعات کشور خاطرنشان کرد: در همه تشکل‌های صنفی، مطبوعات خانه مطبوعات است و اندکی بودجه ارتباطی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای هر استان‌ دارد.

وی افزود: ۲۸۰ نفر عضو خانه مطبوعات استان آذربایجان‌شرقی هستند.

کواکبیان با اشاره به فعالیت‌هایی در خصوص بیمه و امنیت شغلی خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش شده تا با کمک سایر نمایندگان، یارانه ۲۳۲ میلیارد تومانی لایحه دولت برای بودجه مربوط به نشر و کتاب را تبدیل به ۲۸۵ میلیارد تومان کنیم.

وی افزود: سال گذشته کاغذ کیلویی برای مطبوعات ۳ هزار تومان خریداری می‌شد ولی الان به قیمت ۱۵ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و به عبارتی رسانه‌های مکتوب آرام آرام دارند می‌میرند.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: ۲۶۰ هزار تن کاغذ مطبوعات با یارانه ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده است ولی بنده به عنوان رئیس خانه مطبوعات اگر دیدم حتما شما هم می‌بینید.

وی ادامه داد: به عنوان خانه مطبوعاتی حق این را داریم که برای شفاف‌سازی کاغذ وارد شده و سوال کنیم.

کواکبیان تاکید کرد: من یقین دارم که عده‌ای کاغذ ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده ولی آزاد فروخته‌اند و جای تاسف دارد که کسی نظارت نداشته است.

وی خطاب به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما  خبرنگارانی داریم که زیر ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند ولی دم نمی‌زنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: خبرنگاران استرس و سختی کار دارند ولی گاهی قوه قضائیه آنها را به دادگاه کشانده و مدیرکلی ساعت‌ها آنها را پشت در نگه می‌دارد و با این حساب حداقل امکانات نیز برای آنها فراهم نمی‌شود.

وی در ادامه به برخورد دوگانه با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما به ترامپ خرده می‌گیریم  که ابله است و چیزی نمی‌فهمد ولی به استانداردهای کشور اعتقاد دارد.

کواکبیان ادامه داد: برخورد دوگانه به گونه‌ای است که آمریکا تروریست پروری می‌کند ولی سپاه ما که با تروریست مبارزه می‌کند را جزو تروریست می‌دانند.

وی بیان کرد: چرا از ورود برخی کتاب‌ها به نمایشگاه کتاب جلوگیری شد؟ چرا به کتابی مجوز می‌دهید و بعدا اجازه نوزیع نمی‌دهید؟

نماینده مردم تهران در مجلس اذعان داشت: در کشور ما تا رهبر معظم انقلاب تذکری ندهند، این آقایان هیچ تکانی به خود نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه گریز از قانون، خطاست و جای بحث ندارد، گفت: خبرگزاریی بدون اعلام دولت، کشور را در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین به تلاطم می‌اندازد و کسی به آن خبرگزاری کاری ندارد ولی یک خبرنگار وقتی انتقادی از مسوولی دارد به قبای خیلی‌ها بر می‌خورد که این امر نشان از برخود نامناسب و غلط دارد.

کواکبیان متذکر شد: امیدوارم در ماه رمضان تقواستیزی نکرده و در تعیین یارانه، بودجه، جلوگیری از اختلاس و غیره توجه کافی شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس