راه‌حل تامین امنیت ترکیه، استقرار ارتش سوریه در شمال سوریه است
راه‌حل تامین امنیت ترکیه، استقرار ارتش سوریه در شمال سوریه است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور عصر دوشنبه در نشستی با خبرنگاران رسانه های ‏همگانی داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهمترین مسایل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسایل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد.

این نشست خبری ساعت ۱۶ آغاز شد.

رئیس جمهوری در ابتدای این نشست از مردم همیشه در صحنه ایران عزیز اسلامی به مناسبت حضور بسیار باشکوه‌ تر و پررنگ تر از سالهای گذشته در مراسم عظیم اربعین ابی عبدالله الحسین(ع)،  از دستگاهها و ارگان ها برای خدمت رسانی و همچنین از دولت و ملت عراق بخاطر میهمان‌نوازی و پذیرایی از زائران، تشکر و قدردانی کرد.

دکتر روحانی با مرور توطئه های دشمنان علیه ایران اسلامی و مقاومت و ایستادگی ملت تصریح کرد: در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که یک شرایط بسیار سخت و تاریخی اقتصادی ، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم.

رئیس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید در ۵۵ ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲، تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و بویژه اقتصادی مسیر صحیح و درست و مثبت خود را طی کرد اما از دیماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم و کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس از خارج زده شد به گونه ای که با شرایط بسیار سخت و مشکل ، سال ۹۷ را آغاز کردیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سال ۹۷ داخلی و خارجی حکایت از آن داشت که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سختی‌تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت” ، گفت: حتی برخی از تحلیلگران اقتصادی  در برخی رسانه‌ها ، بحث تورم ۳ رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایرارکان نظام توانستند از این توفان عبور کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز به طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، برای زدن آسیب جدی به نظام پایان یافته است و همه آنها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی، عبور کرده‌ایم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های اقتصادی کشور مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند،  اظهارداشت: تورم نقطه به نقطه از ۵۲ درصد، به ۳۴ درصد رسیده است و طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌های ما این است تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور افزود: البته در تورم ۱۲ ماهه حرکت یک مقداری کندتر آغاز شده ولی در عین حال تورم ۱۲ ماهه هم با تأخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.

دکتر روحانی  به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود، پیش‌بینی‌های ما این است که در ۶ ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی آن اعلام نشده ، رشد مثبت خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال، رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت  به گونه ای که در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم، گفت: بیکاری ما از بالای ۱۲ درصد، ۱۲٫۳ به ۱۰٫۵ درصد کاهش پیدا کرده یعنی ۱٫۸ منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

دکتر روحانی شرایط  صادرات و واردات  را مناسب دانست و گفت: صادرات ما مناسب‌تر از سال گذشته ، رشد بیشتری دارد و هم تراز ما گر چه در ۶ ماهه مثبت نیست اما نسبت به پارسال تراز تجاری ما بسیار بهتر شده است. در ۶ ماهه پارسال ۱٫۵ میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است و بنابراین شرایط صادرات و واردات ما هم در مسیر درستی قرار گرفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است، از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است، گفت: طبق آمار بانک مرکزی مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال قبل حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

دکتر روحانی با تاکید براینکه همه آمارها و ارقام ها و شاخص‌های اقتصادی نشانگر حرکت در مسیر آرامش اقتصادی هستیم، افزود: دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی از ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند و برخی از توقعات ما انجام شد و برخی انجام نشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از لحاظ سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکم‌تری دارد، تاکید کرد:  در سازمان ملل برای ما کاملاً روشن بود که همه کشورهای بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران را تحسین می‌کردند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ۱۸ ماه بسیار سختی بر مردم  گذشت،  مردم شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشارها بر مردم بویژه بخشی که دارای حقوق و درآمد ثابت هستند زیاد بود، خاطرنشان کرد: با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را احساس می‌کردیم اما این را نیز از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این ۱۸ ماه بود که توانست شاخص‌ها را علیرغم فشار بیشتر تحریم های اقتصادی برگرداند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این کار آسانی نبود و  از تمام دست‌اندرکاران، وزرا، مسئولین اقتصادی، بانک مرکزی، همه بانک‌های کشور و از همه مدیران در سطح کشور که به ما یاری رساندند و کمک کردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم که در این جنگ بزرگ روانی، اقتصادی و سیاسی نترسیدند، نهراسیدند، ایستادند، مقاومت کردند و پشت بحران را شکستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز می‌توانیم به خوبی به این نکته تکیه کنیم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی شکست نخوردیم و علیرغم مشکلات، راه آینده خودمان را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد، افزود: تمام تلاش دولت این است که در ۲ سال باقیمانده پیش رو،  پایان دولت را به دوران آرامش و ثبات مردم در زمینه زندگی و اقتصادی برگرداند و از خداوند یاری می‌خواهیم و از مردم تقاضای کمک و استعانت می‌کنیم تا در این راه پیروز و موفق باشیم.

رئیس جمهور افزد: از اینکه از نوبت حضور در جمع خبرنگاران عزیز با فاصله بیشتری طبق معمول رسیدیم، امیدوارم بتوانیم قضای آن را در آینده انجام دهیم و  با حضور بیشتر و پاسخ به سوالات بیشتر ،جبران کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همیشه برای اینگونه جلسات اهمیت قایلم و  در طول ۷ ماهه گذشته معمولاً در روزهای چهارشنبه در دولت مسایل مهم را مطرح می‌کنم، ادامه داد: صدا و سیما نیز در بعضی از هفته‌ها ما را یاری می‌کند و بعضی از هفته‌ها هم ممکن است از نوع صحبت‌های ما خوشحال نباشد و یاری نکند. به هر حال باید بسازیم و این صدا و سیما است و باید به گونه ای ما  با هم بسازیم و از  این ۲ سال به حول و قوه الهی عبور کنیم.

خبرنگار شبکه خبر پرسید: سه کشور اروپایی در موضوع خروج آمریکا از برجام و همچنین عمل نکردن به تعهدات‌شان در عمل نشان دادند که از آمریکا تبعیت می‌کنند و نمی‌ توان به عنوان شریک سیاسی و تجاری روی آنها حساب کرد و با توجه به این واقعیت، چشم‌انداز رابطه ایران با فرانسه، انگلیس و آلمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در توافق هسته‌ای، آمریکا به دلیل فشارهای افراطیون داخلی، رژیم صهیونیستی و عربستان از برجام خارج شد، تاکید کرد: رژیم اشغالگر و عربستان هر دو اعتراف کردند که در موضوع خروج آمریکا از برجام همه تلاش‌شان را به کار گرفتند و‌ آمریکا خطا و اشتباه بزرگی مرتکب شد.

دکتر روحانی تصریح کرد:  جمهوری اسلامی ایران کار هوشمندانه و عاقلانه‌ای انجام داد چراکه توقع آنها این بود ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا در ادامه در شورای امنیت، یک تحریم بین‌المللی علیه ایران وضع کنند و آمریکا این بار تخلف خودش را تحمل نکند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اجازه ندادیم آمریکا این بار را بر دوش دیگران یا  ایران بگذارد و همچنان این بار بر دوش آمریکا است، گفت:‌ امروز به جز دو، سه کشور کوچک، هیچ دولت و کشوری نیست که این  اقدام آمریکا را تأیید کند و بپذیرد و همه به نوعی این را محکوم می‌کنند و غیرقابل قبول می‌دانند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بنا شد  ۵ کشور باقیمانده یعنی ۱+۴ ،خروج آمریکا را از این توافق، به نحوی جبران کنند، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین، خوب است و آنها در حد خودشان تلاش‌های زیادی کردند، اما متأسفانه ۳ کشور اروپایی که تعبیر شما را نمی‌توانم قبول کنم که از آمریکا پیروی کردند، اما در عین حال پای تعهد خودشان نایستادند و به آنچه که لازم بود عمل کنند، عمل نکردند و قول‌هایی که دادند را نتوانستند عملی کنند.

دکتر روحانی با تاکید براینکه اقدامات جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتکاء بر ملت بزرگ ایران و در قدم بعد در مسیر کاهش تعهدات برجامی بوده است، ادامه داد: از اردیبهشت  سال ۹۸،  کاهش تعهدات را آغاز کردیم و هر ۲ ماه کاهش تعهدات را اعلام کردیم و  مرحله اول  کاهش تعهدات، در زمینه غنی‌سازی بود  که از مرز ۳۰۰ کیلو عبور می‌کنیم و عبور کردیم.

دکتر روحانی افزود:  در زمینه مسأله آب سنگین برنامه‌ای که اعلام کردیم و در مذاکرات با اروپا نیز به توافق نرسیدیم و در نهایت مرحله دوم کاهش تعهدات را آغاز کردیم که  حد غنی سازی بود و از ۳٫۶ عبور کردیم و الان غنی‌سازی حدود ۴٫۵ است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در گام سوم اعلام کردیم که در زمینه تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌های برجامی را مراعات نخواهیم کرد، افزود:  امروز آی‌آر۶  در حال فعالیت است و تزریق یواف۶ انجام می شود و آی آر۴ و آی آر۲ نیز کار می‌کند و به زودی آی‌آر۹ هم شروع به فعالیت می‌کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آی‌آر ۷، همزمان با آی‌آر ۹ و  البته آی‌آر۸  کار می‌کند و  گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است، تاکید کرد: اگر آنها به تعهدات‌شان در این فرصت برگردند، می‌توانیم به تعهدات کامل‌ برگردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه ها و راهکارهای دولت برای جراحی بزرگ اقتصادی و تدوین بودجه سال ۹۹ با هدف کاستن از اتکا به درآمدهای نفتی، اظهارداشت: در این زمینه مسأله بودجه سال ۹۸ هم مهم است که از این چندماهه چگونه عبور کنیم. البته همه شاخص‌ها تا امروز مثبت است اما درباره بودجه، مشکلات و گرفتاری‌هایی وجود دارد که باید ارقام و منابع بودجه را تأمین کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امسال وضعیت بهتری در بخش عمرانی داریم، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بخش عمرانی پرداخت شده و این روند ادامه پیدا می‌کند و طبق وعده‌ای که دادیم، خوشبختانه تا امروز هم حقوق و هم یارانه‌ها و هم پول اوراقی که منتشر کردیم را درست و سر وقت دادیم و اینها برای آسایش و اعتماد مردم بسیار مهم است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه بودجه جاری کشور باید از درآمد نفتی جدا شود ، گفت: جدا کردن این دو قلو ، نیازمند جراحی دقیقی است به نحوی که هر دو زنده بمانند و جراحی به خوبی پیش برود. این کار در حال انجام است البته آغاز سختی است بالاخره کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته و بخواهد یک دفعه  تکیه‌اش را از درآمد نفت برداشته و بر مبنای مالیات، اوراق ویا فروش سهام اقدام کند ، کار سختی پیش رو دارد ولی مصمم هستیم که این اصلاح را انجام دهیم .

دکتر روحانی تصریح کرد : در این راستا اولاً باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام، حرکت سریع‌تری البته با دقت و حساب‌شده داشته باشیم.  در زمینه مالیات هم باید پایه مالیاتی گسترش پیدا کند و هم معافیت‌های مالیاتی کم شود و این برای دولت بسیار مهم است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: دولت برای صادرات و تولید اهمیت بسیار زیادی قایل است. اگر صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کند، هم درآمد ارزی و هم درآمد ریالی تحت تأثیر آن خواهد بود لذا همه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبناست که بودجه سال ۹۹ ، بر درآمد نفت تکیه نداشته باشد. در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت اقداماتی را انجام می‌دهد و شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز این موضوع را در دستور کار گذاشته است.

دکتر روحانی افزود:  تصمیاتی در این زمینه گرفته شده است و تصمیمات دیگر را هم در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد و تلاش می کنیم تا زمان تقدیم بودجه به مجلس در آذرماه ،این تلاش‌ها را به نتیجه رسانده و در بودجه ۹۹ منعکس شود.

خبرنگار شبکه الجزیره عربی از رئیس جمهور ایران درخصوص تلاش های نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان در سفر روز گذشته به تهران  پرسید و همچنین با اشاره به سفر برخی از مقام های اماراتی به ایران، گفت روابط ایران و امارات به کجا رسیده است ؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: یکی از اهداف عمران خان نخست وزیر پاکستان در سفر به تهران این بود که در زمینه منطقه و مسایل منطقه با هم گفتگو کنیم و با توجه به اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است و می‌خواست نکات مورد نظر ما را بشنود.

دکتر روحانی افزود: خوشبختانه آقای عمران خان خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند، ایشان هم نکاتی که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سوالی که ایشان داشتند را  پاسخ دادند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه که برای ما مطرح است و خود آقای عمران خان به نظر برای حل مسایل منطقه‌ای و منجمله ایران و عربستان و موضوع یمن دنبال آن بود، موضوع با اهمیتی است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اگر در موضوع یمن به یک آتش‌بس و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود، یکی از گره‌های منطقه‌ و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود، اظهار داشت: هیچ وقت نخواستیم با همسایگان‌مان روابط بدی داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همیشه دنبال یک روابط خوب با همسایگان بوده ایم، خاطرنشان کرد: طرح بسیار مهمی را به نام «ائتلاف امید یا طرح امید و طرح صلح هرمز» در سازمان ملل ارائه کردیم.

دکتر روحانی با اعلام این خبر که “طرح صلح هرمز” امروز برای ۸ کشور منطقه ارسال شده است،گفت: با سازمان ملل در این زمینه در حال گفتگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسایل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند، حل کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسایل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل شود، اظهار داشت: برخی‌ها معتقدند دیگران باید اینجا بیایند و مشکلات ما را حل بکنند که امیدواریم سخن ما دارای گوش شنوای کامل در منطقه باشد و ما به نتیجه برسیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه غیر از پاکستان، کشورهای دیگری از جمله عراق هم در این زمینه تلاش می‌کردند و می‌کنند، تصریح کرد: برای اینکه از طریق گفتگو مسایل و مشکلات منطقه را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل و فصل کنیم، مشکلی نداریم.

رئیس جمهور یادآور شد: آنچه در دریای سرخ واقع شد و یک کشتی ما هدف قرار گرفت مشکلاتی را بوجود آورده که امیدوارم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد، آنچه مسلم است، یک رژیمی این کار را با کمک برخی از کشورها انجام داده، حالا چگونه بوده و کی بوده، درحال نهایی کردن بررسی ها هستیم.

دکتر روحانی در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار الجزیره درمورد روابط ایران و امارات، گفت: بله ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد. برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی از مقامات ایران به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.

خبرنگار روزنامه ایران پرسید:  اشاره کردید دیماه ۹۶ دولت با هجمه داخلی مواجه شد و  در بهار با یک فشار خارجی تکمیل شد که باوجود آنچه تا پاییز ۹۸ بر دولت گذشت، مردم از همه کارهای دولت یا آگاه نیستند و یا بخشی از آن را می‌دانند و امروز مردم و هواداران شما می‌پرسند که آقای روحانی تغییر کرده یا آقای روحانی به رأی ملت پشت پا زده و یا رأی‌شان را فراموش کرده و  نتوانسته مطالباتشان را برآورده کند. سوال مشخص ما این است که آیا شما تغییر کردید، رأی مردم را فراموش کردید و اگر نتوانستید به همه وعده‌های خودتان جامه عمل بپوشانید این تحت چه شرایطی بوده چه عواملی بوده که نتوانستید؟

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در انتخابات به مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواسته‌هایی داشتند و مطرح کردند و  آنچه به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ای بود که به  مردم ارایه کردیم و شرایط انتخابات در یک شرایط عادی برگزار شد، تاکید کرد: در منطقه یک آرامش نسبی برقرار بود و داعش‌ شکست‌های سهمگین متحمل شد و  برجام باعث شده بود که شرایط اقتصادی بسیار خوبی در ایران پیش روی ما باشد اما بعد از اجرایی شدن برجام، در سال بعد بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشتیم و این نشان داد که شرایط ما یک شرایط عادی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه  آنچه به مردم وعده دادم که کوشش خواهم کرد از طرف ایران،  برجام صدمه نبیند، گفت: طرح اول آمریکایی‌ها این بود که ایران برای شکستن برجام پیش قدم شود و آنچه به مردم وعده دادم این بود که ما شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می‌بریم، اما با یک شرایط جدیدی مواجه شدیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی ۹۶ را نمی‌کردم که یک عده افراد کم‌ خِرد یک حادثه بزرگ را در کشور بوجود بیاورند و بعد ضدانقلاب موج‌سواری کند و بعد از آن اشتباه، چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود و تحریم‌ها را داشته باشیم، تاکید کرد: شدیدترین تحریم‌ها در سال ۹۷ و ۹۸ علیه ایران اعمال شد که فکر نمی‌کنم که در ایران در هیچ زمانی نه در زمان جنگ و نه در تحریم سال‌های گذشته، سابقه داشته باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه سخت‌ترین تحریم علیه ایران وضع شد و باید کار و تلاش دولت را با شرایط موجود منطبق کنیم، تصریح کرد: در این شرایط به نظر من دولت و ملت در کنار همدیگر کار عظیم و بزرگی را انجام دادند که پیش‌بینی نمی‌کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه  حوادث طبیعی زلزله کرمانشاه و سیل عظیم فروردین ۹۸ را پیش‌بینی نمی‌کردیم و مشکلاتی را برای مردم و دولت ایجاد کرد، تاکید کرد:‌ فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای تا این حد دنبال شرارت باشند و  همه اینها دست به دست هم دادند اما در عین حال کاری که امروز دولت  بعد از ۱۸ ماه می‌تواند ارایه کند در محضر ملت ایران، کاملاً نشان می‌دهد که دولت  خسته، ناتوان و ناکارآمد نیست و دولت برنامه‌ریز بوده و دولت قادر است از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی در زمان کوتاه خارج شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: در سال ۹۶  ظرف ۵ روز از بحران اجتماعی خارج شدیم و قبلا بحرانی داشتیم که ۷ الی ۸ ماه طول کشید ولی در ظرف ۵ روز از این بحران خارج شدیم که این کارآمدی و توانمندی دولت است و در زمینه اقتصادی از آن حالت شبه بحران امروز خارج شدیم اما مردم هنوز مشکلات دارند.

رئیس جمهور با تاکید براینکه در سفر به سازمان ملل، دو  پیام رسا به جهان دادیم، ادامه داد: یک پیام رسا این بود که ایران دنبال صلح در منطقه است و  به دنبال ناامنی، آشوب و جنگ نیست و این پیام پذیرفته شد . پیام دیگر این بود که به دنیا اعلام کردیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم و این را همه شنیدند که ما آماده‌ایم.

دکتر روحانی با بیان اینکه حتی آماده‌ بودیم در نیویورک اجلاس ۱+۵ در سطح سران تشکیل شود به شرط اینکه اطمینان پیدا کنیم که اجلاس ۱+۵ است، نه جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ، تصریح کرد: اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه را می‌گذاشتیم. به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم باید اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع، اجلاس و جلسه‌ای تأمین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، اما من باید شخصاً قربانی شوم با افتخار این قربانی را می‌پذیرم و قبول می‌کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر زمانی که بدانم ملاقاتی و جلسه‌ای مشکل ملت ایران را حل می‌کند و  منافع ملت ایران را تأمین می‌کند، در آینده هم این کار را خواهم کرد و آماده‌ هستم برای فداکاری و ایستادگی و افتخار می‌کنم که برای منافع ملی‌ و  ملتم، قربانی شوم که البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است و ‌برای من هم افتخار خواهد بود.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با  حقوق‌های نجومی و موضوع شفافیت اظهارداشت: در موضوع، حقوق‌های نجومی ، البته حقوق‌های غیرعادلانه درست بود و حقوق‌های نجومی یک شعار نادرستی بود چرا که کل پولی که در این رابطه می‌گفتند حدود ۳۰۰ میلیارد ریال بیشتر نبود که همه آن از افراد گرفته شد.

دکتر روحانی گفت: آغازگر بحث حقوق غیرعادلانه دولت بود تا همه مردم آنرا بدانند، در دولت این بحث را مطرح و آیین نامه آنرا در دولت تصویب کردیم بعد از اینکه در دولت اقدام کردیم، بعضی‌ها تبلیغات راه انداخته و مسایلی مطرح شد.

رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت مسأله شفافیت اظهارداشت: دولت ۳ لایحه را در دستور کاردارد و لایحه شفافیت را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که لایحه بسیار مهمی است. این دیگر بحث حقوق نیست همه چیز طبق این لایحه باید شفاف شود هر کس برای مردم تصمیم می‌گیرد در هر کجا، نه تنها در مجلس، در دولت، در هر شورایی، در هر جمعی اگر برای ملت تصمیم‌گیری می‌شود، باید معلوم شود که چه تصمیمی گرفته می شود و چه کسانی چه رأی و نظری دادند و باید این موضوع در سامانه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر روحانی اضافه کرد: لایحه مبارزه با مفاسد و سالم‌سازی نظام اداری هم در دستور کار دولت است برخی از مواد آن تصویب شده و ان شاء الله به زودی تمام شده و تقدیم مجلس می‌کنیم. امیدواریم مجلس ۲ لایحه شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی که تقدیم شده، سریع‌تر رسیدگی کند و البته این لایحه دوم را تقدیم نکردیم و کارهایش در دولت در حال  انجام است و لایحه سومی که در دستور کار خواهیم داشت لایحه تعارض منافع است.

رییس جمهور مبارزه با فساد را کاری بسیار ضروری و لازم دانست و تصریح کرد: اعتقاد مان این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی، تبلیغاتی، ما را به هدف نمی‌رساند. باید با فساد به صورتی جامع، ریشه‌ای و اصولی مبارزه کنیم و باید ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را ممکن است بگیرید، محاکمه و اعدام کنید اما آنچه که مهم است باید اصل فساد از بین برود و راه‌حلش همین سه لایحه‌ای است که تقدیم مجلس کردیم و این می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای مبارزه با فساد باشد.

دکتر روحانی گفت: در خصوص سامانه‌ها هم قرار ما این بوده که این سامانه‌ها اعلام شود و به زودی این کار انجام می‌گیرد. البته هر سه قوه باید با هم این کار را انجام دهند، امیدواریم دو قوه دیگر هم برای اجرای آن آماده بشوند.

خبرنگار تلویزیون سی بی اس آمریکا با اشاره به آغاز فرایند استیضاح دونالد ترامپ از رئیس جمهور ایران پرسید “آیا حاضر به مذاکره با رئیس جمهور جدید احتمالی در آمریکا هستید؟” دکتر روحانی در پاسخ گفت: اساساً مشکل ما مواجه شدن با رئیس جمهور آمریکا یا مذاکره کردن نیست.

رئیس جمهور افزود: مشکل ما این است که آیا در یک مذاکره‌ای، مسایل و مشکلات و منافع و خواست مردم ما تأمین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است .

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم، گفت: برای ما فرق نمی‌کند رئیس جمهور آمریکا چه کسی باشد. هر که می‌خواهد در آمریکا باشد این برای ما اهمیت ندارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: البته ویژگی‌های آقای ترامپ به گونه‌ای است که هر روز سخنی می‌گوید و حرفی می‌زند. امروز یکی را برای صحبت با ما واسطه می‌کند، فردا می‌گوید من اصلاً چیزی به او نگفته بودم. روز بعد یکی دیگر را می‌فرستد و در توئیت‌اش می‌گوید که من اصلاً به او چیزی نگفته بودم.

دکتر روحانی با بیان اینکه این ویژگی‌های شخصیتی آقای ترامپ کار را نه برای ما بلکه برای همه دنیا بسیار سخت و مشکل کرده  است، تصریح کرد: هر که می‌خواهد با آمریکا حرف بزند نمی‌تواند درست پیش‌بینی کند که فردا و پس‌فردا چگونه خواهد بود. تقریبا همه رهبرانی که با آنها ملاقات و صحبت می کنیم این مشکل را دارند و فقط مشکل ایران نیست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هر زمان در چارچوبی که اعلام کردیم، تحریم ها برداشته شود و شرایط برای مذاکره ۱+۵ واقعی آماده باشد، آماده‌ایم در آن اجلاس شرکت کنیم و هر کسی که رئیس جمهور آمریکا است برای ما فرقی نمی‌کند.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری پرسید: « چند روز گذشته شما صحبتی داشتید درباره اینکه جامعه برای فضای بازتر به این احتیاج دارد که انتخابات پرشورتر برگزار شود و انتخابات پرشور یکی از الزاماتش این است که فیلترهای غیرضروری را بردارید. در فضای سیاسی دیده می‌شود نگرانی‌هایی برای انتخابات اسفند ماه وجود دارد، مشخصاً شما یا نماینده‌ای از دولت چه رایزنی‌هایی با شورای محترم نگهبان برای اینکه این یک مقدار فضا بازتر شود برای انتخابات داشتید و اینکه چرا لایحه جامع انتخابات که خیلی ضروری به نظر می‌رسد، به این دور از انتخابات برسد، متأسفانه به این دوره از انتخابات نرسید؟»

رئیس جمهور در پاسخ گفت: برای لایحه جامع انتخاباتی انصافاً زحمات زیادی کشیده شد و در دولت در جلسات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خیلی امید داشتیم که وقتی این لایحه به مجلس می‌رود در زمان مناسب خودش تصویب شود و حتی در این انتخابات طبق آن لایحه جامع ، قانون جامع اجرا شود که متأسفانه این کار نشد و این مایه تأسف ما است و امیدواریم در فرصت‌های آینده این کار انجام بگیرد. دکتر روحانی تصریح کرد: آنچه در انتخابات اسفند مورد نظر ما و مهم است،رقم خوردن شکست  دیگری برای آمریکاست. اگر ما بتوانیم در انتخابات اسفند حضور پررنگ مردم و نشاط مردم را داشته باشیم و رقابت آزادتر و بهتر را داشته باشیم به نظر من آن انتخابات بزرگ، یک شکست جدیدی برای دشمنان و شکست جدیدی برای آمریکا است و ملت ما را در دنیا قوی‌تر نشان می‌دهد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه برخی تفسیر و تحلیل‌هایی را راجع به صحبت‌های من کردند، بحثم این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند و یا نمی‌کند . همه نهادها سر جای خودشان و طبق قانون اساسی برای ما محترم هستند و امیدواریم همه طبق چارچوب قانون عمل کنند و اگر لایحه شفافیت تصویب شود که عالی می‌شود چون هر رأیی هم که نهاد محترم شورای نگهبان بدهد آن هم باید اعلام کند و بگوید که چرا به این رأی داده و چرا این را رد کرده و چرا این را تأیید کرده، بنابراین کار و امور بسیار بهتر خواهد شد.

رییس جمهور با بیان اینکه خواسته دولت حضور بیشتر مردم در انتخابات و شکل گیری رقابت بهتر است ، گفت: همه گروه‌های سیاسی، همه جناح‌ها وهر کس که این قانون اساسی را قبول دارد و عزت ایران را می‌خواهد و هر که نظام ما را پذیرفته و قبول دارد، حالا دارای هر سلیقه ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه شورای محترم نگهبان طبق قانون اساسی، ناظر و نظارت‌کننده است، اظهار داشت: شورای محترم نگهبان قضاوت‌کننده نیست، دخالت‌کننده هم نیست، فقط نظارت‌کننده است، امیدواریم شورای نگهبان کار نظارتی را با دقت انجام دهد، دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیأت‌های اجرایی بتوانند در این زمینه به خوبی عمل کنند. همواره وزیر کشور و گاهی هم معاون اول و  برخی وزرا در این زمینه با نهاد های ذی ربط در تماس هستند. خواست ما انتخابات پرشور ، رقابتی و آزادتر بودن و احساس نشاط بیشتر برای همه مردم است.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری روسیه درخصوص “تاثیر حمله ترکیه به شمال سوریه بر روند مذاکرات صلح آستانه”، گفت: ما امروز با حادثه‌ای در شمال سوریه مواجه هستیم که برای منطقه و ما، مردم کرد سوریه و دولت سوریه خوشایند نیست و همه باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه روند آستانه بهترین راه‌حلی بوده که تاکنون برای سوریه قدم‌های بسیار مهمی برداشته است، گفت: همه باید تلاش کنیم که این روند آسیب نبیند و ۳ کشوری که به طور عمده مسئولیت این روند را برعهده دارند بتوانند کار خودشان را انجام دهند.

دکتر روحانی ادامه داد: ترکیه نسبت به شمال سوریه نگرانی هایی دارد که ما اصل این نگرانی را می‌پذیریم و هر کشوری ممکن است نگرانی امنیتی داشته باشد. ما در اصل این هدف مشکلی با ترکیه نداریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت ترکیه دوست ما است اما شیوه‌ای که آنها انتخاب کرده اند شیوه خوبی نیست و معتقدیم شیوه‌های بهتری وجود دارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه این موضوع را در آنکارا حتی در مصاحبه مطبوعاتی با حضور رئیس جمهور ترکیه به صراحت اعلام کرده است، افزود: راه‌حل تامین امنیت ترکیه و رفع نگرانی‌هایش نسبت به شمال سوریه، حضور ارتش سوریه در این منطقه است و همه ما باید کمک کنیم که ارتش سوریه در شمال این کشور مستقر شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه شیوه‌ای که ترکیه انتخاب کرده ، ورود به خاک سوریه است، اظهار داشت: دولت ترکیه همیشه به ما قول داده که تمامیت ارضی سوریه را محترم می‌شمارد و خاک سوریه را ترک می‌کند. دکتر روحانی با اشاره به اینکه قبلاً  بخش های از غرب فرات اشغال شده بود الان در شرق فرات شروع شده است، تاکید کرد: ما نگران این وضعیت هستیم و تاکنون هم نتایج‌ آن خوب نبوده است. یعنی یک عده‌ای کشته شدند و یک عده جدید آواره شدند و مشکلات فراوانی بوجود آمده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: از طرف دیگر این امید وجود داشت که با ورود ترکیه، آمریکا هم از سوریه خارج شود که آن هم محقق نشده است. بنابراین خیری را تاکنون ندیدیم و امیدواریم دولت ترکیه بر مبنای هوشمندی خودش و منافع منطقه به این روند ادامه ندهد و زودتر شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم و بتوانیم آن هدف اصلی را انجام دهیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: هدف اصلی ما باید در سوریه مبارزه با تروریسم و بازگشت مردم سوریه به کشور و برگزاری انتخابات آزاد باشد و آن را دنبال کنیم.

خبرنگار روزنامه کار و کارگر پرسید:… تا الان به غیر از تکمیل واحدهای مسکن مهر در بحث مسکن کارگری مسکن اجتماعی و مسکن مهر و مسکن امید، چند مسکن مشارکتی ساخته شده است؟

رئیس جمهور در پاسخ با بیان اینکه  مسکن مساله ای مهم برای مردم است و همه تلاش ما باید این باشد که این انتظار را کوتاه کنیم، گفت: در ایران برخی از آغاز تشکیل خانواده دنبال مسکن هستند و این امر تا چندین سال و  گاهی تا آخر عمر طول می کشد که ما باید این زمان را  کوتاه کنیم و کاری باید کنیم که آنهایی که تشکیل خانواده می‌دهند در یک زمان کوتاهی بتوانند  مسکن برای زندگی داشته باشند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت در ابتدای کار با دو گرفتاری مواجه بود که یکی ۴۳ هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی رفته بود و این مشکلات، تورم و گرفتاری داشت، ادامه داد:  اینگونه مسکن ساختن آسان است و  ما می‌توانیم فردا صبح  از جیب بانک مرکزی ۶۰ هزار میلیارد تومان بگیریم و مسکن درست کنیم اما چه بلایی سر مردم می‌آید که یعنی از جیب مردم برداشتیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: وقتی دولت دست در جیب بانک مرکزی داشته باشد یعنی در جیب مردم دست می‌کند،  چراکه  هر چه پایه پولی بالا برود، تورم افزایش می یابد و  مردم باید بیشتر هزینه بدهند که این از جیب مردم است و از جیب کس دیگری نیست.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه مشکل دوم  این بود که خانه‌ها نیمه کاره بودند و نمی توانستیم رها کنیم، گفت:  برای تکمیل بودجه بالایی می‌خواستیم اما یک میلیون و ۱۰۰ هزار از این خانه‌‌های نیمه کاره را تکمیل کردیم که یک کار بسیار عظیم بود و  بیش از آنکه آنها مسکن را ساختند ما این مسکن را ساختیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه خانه‌هایی که قبلا درست کرده بودند، آب، برق، تلفن، پاسگاه، مدرسه، مسجد، جاده و هیچ چیزی نداشت، گفت: پول عظیمی خرج شد برای اینکه زیربناهای لازم برای این مسکن درست شود و وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تلاش کرد تا مسکن بیشتری بسازیم اما این وزارتخانه در آن مقطع بیشتر توجه و تمرکز  به سمت توسعه بندرگاه‌ها، جاده‌ها و راه‌آهن داشت.

دکتر روحانی با تاکید براینکه اما وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم تلاش خوبی آغاز کرد و وزیر راه و شهرسازی به مردم قول  ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا  پایان دولت دوازدهم داده است، تصریح کرد:  قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده، زمین‌ها اختصاص داده شده، قراردادها بسته شده و کارها در حال انجام است و  در زمینه بافت‌های فرسوده نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و امیدواریم در این زمینه به موفقیت برسیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که « اخیراً اعلام شده که نخستین بار درآمدهای نفتی از بودجه جاری کشور در لایحه بودجه ۹۹ حذف شده، با توجه به نگرانی‌هایی که از تصمیم احتمالی برای آزاد کردن قیمت سوخت و تأثیرات منفی آن در معیشت مردم است راهکار دولت برای کسری بودجه چیست که هم با افزایش قیمت سوخت مواجه نباشیم و تبعات بالای اقتصادی برای مردم نداشته باشد و هم خلق پول نکند و اینکه برنامه‌های دولت برای جایگزینی درآمدهای نفتی بر اعمال پایه‌های جدید مالیاتی از یک طرف و جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟» گفت: اینکه بودجه ۹۹ باید متکی به نفت نباشد، حرف درستی است. وقتی می‌گوییم متکی به نفت نباشد، یعنی متکی به مالیات ، اوراق، فروش سهام و به بانک مرکزی باشد که این آخرینش بدترینش است و باید راه‌حل‌های دیگر را پیدا کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: در زمینه اوراق، به نظر من فرصت خوبی داریم و دولت از مهرماه انتشار اوراق را شروع می‌کند و این یک مسیر درستی برای حل معضل بودجه است. مسأله دوم فروش سهام است که این کار هم امسال سرعت بیشتری پیدا کرده و باید شتاب یابد.

رییس جمهور با بیان اینکه در زمینه سوخت و حامل‌های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم، یک مسیر عادلانه مناسبی نیست، گفت:  باید روی آن فکر شود و روی آن دارد فکر می‌شود. معنی آن این نیست که یک بار سنگینی بر مردم تحمیل شود حتماً این طور نخواهد بود. یعنی دنبال این نیستیم که قیمت سوخت مانند ترکیه، یک لیتر بنزین ۱۵ هزار تومان و در اروپا ۲۰ هزار تومان شود یا در کشورهای عربی جنوب ، بنزین لیتری ۶ هزار تومان است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم یارانه را از قیمت بنزین یا سوخت و به طور کلی حامل‌های انرژی برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار نه امکان‌پذیر است و نه برای مردم ما در این شرایط اقتصادی ، قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که یک تغییراتی در این زمینه انجام شود و اگر به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم.

دکتر روحانی افزود:  منتها همواره معتقد بودم و در جلسات دولت و جلسات دیگر تأکید کردم که هر مقدار قیمت سوخت حاصل شود این باید به مردم برگردد . با اینکه برخی از برادران اقتصادی ما معتقدند یک طوری باید برای بودجه هم از اینجا کمک گرفته شود، به نظر من اگر ما، هر مقدار در هر زمانی قیمت‌ سوخت را را اضافه کنیم، کل آن پول را به مردم برمی‌گردانیم یعنی چیزی وارد بودجه نمی‌شود. تصمیم ما تا امروز این چنین است منتها در سال‌های آینده ممکن است راه‌های دیگری در پیش بگیریم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در مالیات باید جلوی فرار مالیاتی را گرفته و کاملاً عادلانه باشد و فشار به مردم وارد نشود، اظهارداشت: واقعاً در یک شرایط سختی قرار گرفتیم باید بین شرایط سخت یک راه‌حل مناسبی را انتخاب کنیم و معتقدیم این راه‌حل باید با همکاری و تصمیم موافق سه قوه باشد. البته کار دولت است دولت خودش می‌تواند انجام دهد و سه قوه تقریباً نظرات مشابهی داریم.

دکتر روحانی اضافه کرد:  این نظرات خدمت مقام معظم رهبری هم عرضه شده و امیدواریم ایشان هم همانطور که مصلحت می‌دانند و نظر مساعد داشته باشند ، در آینده در این زمینه تصمیم اتخاذ می‌کنیم اما اگر هر تصمیمی اتخاذ شود پول حاصل از آن، به خود مردم باز خواهد گشت.

رئیس جمهور در پاسخ به بخش دوم سوال این خبرنگار درمورد اقدامات دولت برای جلوگیری از خام فروشی نفت، با بیان اینکه همیشه این بحث بوده که تا جایی که می‌توانیم خام فروشی نکنیم،گفت: امروز خام فروشی به حداقل رسیده است و بیشتر فروش ما، فرآورده‌های نفتی است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه، متوقف کردن خام فروشی نفت یک سیاست اصولی است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم، تاکید کرد: ولی حضور ما در بازار نفت، به عنوان یک قدرت است یعنی ما نمی‌توانیم در چاه ها را ببندیم، نفت‌مان را نفروشیم و در بازار انرژی دنیا حضور نداشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: نمی توانیم بگوییم چون می خواهیم کار بهتر انجام دهیم بنابراین، فروش نفت را متوقف کنیم. این کار نادرست است، ما باید در بازار انرژی حضور داشته باشیم ولی این حرف هم درست است که باید کاری کنیم که قدم به قدم از خام فروشی جلوگیری کنیم.

خبرنگار روزنامه اعتماد با اشاره به شعارهای دولت تدبیر و امید در دو دوره انتخابات ۹۲ و ۹۶ درمورد حقوق شهروندی مدعی انفعال دولت در این زمینه در دو سال گذشته شد و از رئیس جمهور درخصوص وضعیت پرونده بازداشت فعالان محیط زیست و همچنین مسائل مربوط به متهمان ترور دانشمندان هسته ای سوال کرد.

دکتر روحانی در پاسخ با تاکید بر اینکه مسأله حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مسایلی است که باید مورد توجه و مراعات همه قوا قرار گیرد، اظهار داشت: خود دولت باید کاملاً به حقوق شهروندی توجه کند و فکر می‌کنم قدم‌های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت‌ها، فضای مناسب و باز برای گفت‌وگو در دانشگاه‌ها و در فضای جامعه بوجود آمده است، اما با مشکلاتی هم مواجه هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به برخی از پرونده‌هایی که در قوه قضائیه مطرح شده یا مطرح می‌شود، گفت: فکر می‌کنم اشکال کار از اینجا شروع می‌شود، رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، چون مسئول اجرای قانون اساسی است، باید مداوم توجه اش به قانون اساسی باشد، کجا نقض شده، کجا اجرا شده چگونه اجرا شده،‌کجا اجرا شده، کجا متوقف شده، کجا اعتنا نشده و کجا فراموش شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه وقتی در سخنرانی ها به بعضی از اصل‌های قانون اساسی اشاره می کنیم بعضی‌ها عصبانی می‌شوند  مثل اینکه از قانون اساسی آسمان هفتم حرف می‌زنم، گفت: این اصل ها در همین قانون اساسی است، همه پرسی در همین قانون اساسی است. اگر بد است بیاییم حذف کنیم اگر خوب است چرا نگران و ناراحت هستیم.

رئیس جمهور افزود: معتقدم بهترین راه برای ثبات این نظام و پایداری نظام، همان‌هایی است که قانون اساسی پیش‌بینی کرده از جمله مسأله همه‌پرسی در مسایل مهم اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه شورای نگهبان درمورد اصل ۱۱۳ قانون اساسی تفسیری کرده که تقریباً این اصل را بی‌اثر کرده است گو اینکه اصل ۱۱۳ ای نداریم، اظهار داشت: با تفسیری که شورای نگهبان می‌کند بنده به عنوان رئیس جمهور به مجلس تذکر می‌دهم، رئیس مجلس پاسخ می‌دهد که طبق نظر شورای نگهبان این چنین است و وقتی به رئیس قوه قضائیه تذکر می‌دهم او در پاسخ به من می‌گوید طبق تفسیر شورای نگهبان فلان است.

رئیس جمهور اصل ۱۱۳ قانون اساسی را یک اصل بسیار مهم دانست و افزود: مردم به رئیس جمهور رأی نمی‌دهند که رئیس دستگاه اجرایی باشد، در همان اصلی که گفته شده رئیس دستگاه اجرایی رئیس جمهور است در همان اصل هم گفته رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است .

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مردم به اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون است رای داده اند، گفت: اگر بخواهیم تفسیر دیگری کنیم بگذاریم برای رئیس جمهور بعدی از قبل هم به مردم بگوییم رئیس جمهوری که انتخاب می‌کنید فقط مسئول دستگاه اجرایی است و در قانون اساسی هیچ دخالتی ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: تفسیری که شورای نگهبان می‌کند این است که هر جایی یک مسئول مستقیمی ندارد، مثل اموال بلاصاحب، آنجا رئیس جمهور باید دخالت کند. یعنی چه مگر داریم همچین چیزی. هر کاری و هر چیزی مسئولی در این کشور دارد، پس این اصل را برای چه وضع کردند، به نظر من اگر اصل ۱۱۳ اجرا شود، برخی از اشکالاتی که شما الان مطرح می‌کنید برطرف می‌شود.

دکتر روحانی درمورد پرونده های اشاره شده از سوی خبرنگار، گفت:در هر دو نمونه که اشاره کردید، وزارت اطلاعات ما کار بسیار بزرگی انجام داده است و به نظر من از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت است.

رئیس جمهور افزود: وزارت اطلاعات پذیرفته از اول، وزیر هم با من مشورت کرد و گفت عده‌ای را در دولت قبلی به دلایل و شواهدی دستگیر کردند اما ما در عمل به نتیجه رسیدیم که آن شواهد و قرائن کافی  نبوده است و پیشنهاد کرد یکی از معاونین مسئول شود و بررسی نهایی صورت گیرد و من هم قبول کردم.

دکتر روحانی ادامه داد: بررسی نهایی انجام و اعلام شد که دلایل کافی نبود و عده ای از اینها از نظر ما بی‌گناه هستند و باید به اینها خسارت پرداخت کنیم و یک رقم بزرگی گفت، در نهایت من پذیرفتم و گفتم خسارت را بدهید به مردم.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه اگر یک دستگاهی در دولت قبل اشتباهی را مرتکب شده است، باید خسارت مردم را بدهیم و از مردم عذرخواهی کنیم، گفت: به هر حال اشتباه پیش می‌آید و قاضی هم ممکن است اشتباه بکند، مهم این است که دولت شهامت پذیرفتن آن را داشته باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: این دولت، شهامت آن را دارد که اگر اشتباهی شده ولو برای دولت قبل، بیاید بگوید که اشتباه بوده، ولو خودش کرده بیاید بگوید اشتباه بوده، خسارت مردم را بپردازد، از مردم عذرخواهی کند، پس نسبت به آن پرونده  وزارت اطلاعات کار بسیار عظیم و بزرگی انجام داد.

رئیس جمهور افزود: درمورد پرونده مربوط به محیط زیست نیز وزارت اطلاعات ما کار بسیار خوبی انجام داده و گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده است که من آن را دیده و خوانده‌ام. گزارش بسیار دقیقی است امیدوارم، قوه قضائیه به آن توجه کند.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حمله‌ اخیر به نفتکش ایرانی و پاسخ ایران در آینده به اینگونه تعرضات به نفتکش‌های ایرانی گفت: روز جمعه صبح، در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ایرانی مورد حمله قرار گرفته است و برای ما مشخص شد که این حمله از بیرون بوده است، یعنی ناوچه یا قایقی، چند راکت پرتاب کرده و حداقل دو راکت به این نفتکش اصابت کرده است لذا تا اینجا روشن است که حمله توسط راکت انجام گرفته است.

دکتر روحانی افزود: این نفتکش دارای دوربین بوده و دوربین ها  تصاویر را ضبط کرده اند از طریق تصاویر این دوربین کاملاً مشخص است که از چه جهتی موشک می‌آید و چگونه اصابت می‌کند، قطعات، این موشک در داخل این کشتی بررسی و جمع‌آوری شده است، فیلم آن قطعات ارسال شده و قطعات را دیدیم. البته باید کشتی برسد و بررسی دقیق‌تری انجام شود.

رییس جمهور این حمله را یک کار بسیار شرورانه و غلطی در منطقه توصیف کرد و اظهارداشت: در حال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته، حتماً یک دولتی در این زمینه دخالت داشته است و اقدام تروریستی نیست، کار یک فرد و گروهک نیست بلکه کار دولت است. اما اینکه این دولت چه کسی است و چگونه بوده، این هنوز زود است و چنانچه به اطلاعات دقیقی رسیدیم به مردم اطلاع می‌دهیم و هر کشوری که این کار را کرده باید منتظر عواقبش باشد.

رئیس جمهورتصریح کرد: واقعیت این است که همه کشورهای منطقه و همه جهان باید این را بدانند که ناامنی درست کردن در منطقه به معنای فشار به جمهوری اسلامی ایران نیست، به عنوان فشار به امنیت کشتیرانی و بر اقتصاد جهان است و این ، کار نادرستی است. بنابراین باید کل این مسأله به نوعی حل و فصل شود و ایران برای امنیت کشتی‌های خود اقداماتی کرده و اقدامات بیشتری هم بعداً انجام می‌گیرد.

خبرنگار روزنامه کیهان از رئیس جمهور پرسید” مسئولیت برباد رفتن ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی چه کسی است؟” رئیس جمهوردر پاسخ گفت: چون این سوال شایعی است در برخی روزنامه ها ابتدا تاکید می کنم که این حرف کاملا غلطی است که ۱۸ میلیارد دلار بر باد رفته است.

دکتر روحانی با بیان اینکه از بانک مرکزی می خواهم پاسخ مفصل تری به این حرف نادرست و غلط بدهد، گفت: ۱۸ میلیارد که می‌گویند بر باد رفته، ۱۸ میلیارد دلار ثبت سفارش کردند برای خرید کالا، همین امسال هم از اول سال تا امروز ۱۹ میلیارد خرج کردیم، مثل اینکه شما می‌گویید ۱۹ میلیارد بر باد دادیم. بر باد ندادیم؛ بلکه ۱۹ میلیارد دادیم به افراد آنها هم گفتند که می‌خواهیم این جنس را وارد کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر کسی این پول را گرفته و جنس را وارد نکرده است باید بررسی شود و   هم دستگاه اجرایی و هم قوه قضائیه با او برخورد کنند، تاکید کرد: این حرف، حرف کاملاً غلطی است که  ۱۸ میلیارد دلار بر باد رفته است. نخیر بر باد ندادیم، ۱۸ میلیارد را دادیم به مردم رفتند خرید کردند و جنس آوردند و به مردم دادند.

دکتر روحانی ادامه داد: درمورد اینکه چرا قیمت ارز آن زمان ۴۲۰۰  تومان بوده، می‌دانید اوایل سال ۹۷ یک بحران در کشور ایجاد شد  و قیمت ارز ساعتی تغییر می‌کرد مثلاً ۳۸۰۰ تومان بود می‌شد ۳۹۰۰ الی ۶ هزار تومان و این وضعیت نگرانی‌هایی ایجاد کرد.

رئیس جمهور افزود: در دولت بحث شد که برای این موضوع چه کار کنیم و تقریباً در دولت اتفاق نظر وجود داشت درمورد اینکه ما باید ارز را برای کالاها با نرخ واحد ایجاد کنیم اما اگر کسی برای خروج سرمایه ارز می‌خواهد در اختیارش نگذاریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه با این نظر به دلایلی مخالف بودم، اظهارداشت:جلسات برای بررسی های بیشتر ادامه پیدا کرد و در نهایت جلسه‌ خیلی مفصلی با حدود ۴۰ نفر از اقتصادی‌ها و غیراقتصادی‌ها درحضور خود من برگزار و درمورد شیوه های مختلف برای آرامش بازار بحث شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: یک نظر جلسه این بود که نرخ واحد برای ارز درست شود، کیهان هم از تعیین نرخ واحد تعریف کرد و گفت ای کاش زودتر می‌شد و چرا این کار دیر انجام شده است، مقام معظم رهبری هم به من فرمود که این کار بسیار خوبی بود و شما ای کاش زودتر انجام می‌دادید.

دکتر روحانی یادآور شد: خودم در آن جلسه موافق نبودم، اما گفتم اگر تمام اعضای اقتصادی‌ دولت و این جلسه اتفاق نظر دارند من می‌پذیرم چون اتفاق نظر همه اقتصادی‌ها را بر نظر شخصی‌ام ترجیح می‌دهم و به آقای جهانگیری گفتم شما بروید اعلام کنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه این کار در آن مقطع درست بود ، گفت:اولین روزنامه‌ای که از کار ما تعریف کرد کیهان بود و گفت که چقدر خوب شد و چقدر دیر بود، مقام معظم رهبری هم به خود من گفت که کار خیلی خوبی کردید، ای کاش زودتر این کار را می‌کردید.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اصل تصمیم در زمان و مقطع خودش اشکال نداشت، گفت: عده‌ای سوء استفاده کردند و برای خرید جنس از بانک مرکزی پول گرفتند اما جنس را نیاوردند همه آن موارد باید بررسی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه به بانک مرکزی گفتم به هر که پول دادید اعلام کنید، گفت: حتی در دولت محل بحث بود که با توجه به تحریم ها این کار را بکنیم یا نه اما من محکم گفتم به هر کس پول دادید اعلام کنید، بگویید به چه کسی پول داده اید و بررسی کنید اگر کسی پول را گرفته و آن جنسی را که سفارش داده وارد نکرده، مسئول است و باید با او برخورد کنید.

دکتر روحانی با بیان اینکه هرچند خیلی موافق نبودم اما تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان خودش کار درستی بوده است، گفت: هیچ ارزی نه ۱۸ میلیارد، نه ۱ میلیارد، نه ۲۰۰ میلیون هیچی به هدر نرفته و همه اینها سفارش تجار بوده، اما عده‌ای سوء استفاده کردند که حتماً باید بررسی شود و اگر کسی تخلف کرده با او برخورد شود.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره آثار و تبعات افزایش نقدینگی در سطح جامعه اظهارداشت: خود نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست که زیاد یا کم شود ولی منبع‌اش خیلی مهم است. اگر منبع‌ نقدینگی پایه پولی باشد، بسیار مضر و خطرناک است ولی اگر آن نباشد، به نظر من خیلی خطر ندارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه نقدینگی می‌تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ را در جامعه داشته باشد،گفت: باید مشوق‌های لازم را برای جذب این نقدینگی ایجاد کنیم اگر این نقدینگی در جای درست استفاده شود، مشکلی نیست اما اگر رها شود و این نقدینگی به سمت سکه، دلار و یا چیز دیگری برود، بسیار خطرناک است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز بازار سرمایه ، بازار پرنشاطی است و یکی از شاخص‌های بزرگ اقتصادی این است که در این ۶ ماه، بورس، بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است و این برای مردم خیلی مهم است. خیلی از مردم در این بازار حضور دارند و امیدواریم همه مسئولین بورس این را به خوبی هدایت کنند. بنابراین همه حواس‌مان باید جمع باشد و به فکر باشیم که نقدینگی درست هدایت شود.

دکتر روحانی در پاسخ به اینکه « آیا این مصاحبه نشان‌دهنده این است که دوران افزایش تنش و تهدید تمام شده است و جمهوری اسلامی ایران وارد دوران تنش‌زدایی و در نهایت مذاکرات بزرگ با آمریکا و عربستان می‌شود و اینکه  گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی چه خصوصیاتی دارد، اظهارداشت: این مصاحبه در زمانی انجام می‌گیرد که یک طوفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است، البته هنوز آثار آن طوفان ممکن است باقی مانده باشد، ولی طوفان عبور کرده است ما در زمان طوفان کمتر آمدیم و صحبت کردیم و بیشتر کار کردیم و عمل کردیم که بتوانیم چگونه این مسأله را جبران کنیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: امروز زمانی است که دنیا از هر زمان دیگر مشتاق‌تر است تا با ما حرف بزند نه ما مشتاق‌تریم. همه در سازمان ملل تلاش‌شان بر این بود که با ایران مذاکره کنند. آقای عمران خان هم دیروز در مصاحبه مطبوعاتی‌اش صریحاً اعلام کرد که آقای ترامپ از من خواست تو واسطه شو تا بتوانیم با فلانی مصاحبه کنیم و همه همین را می‌خواستند. پس اشتیاق برای مذاکره با ایران نسبت به سال‌های اخیر از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

رییس جمهور افزود: امروز این اشتیاق وجود دارد و آمریکا و اروپا می‌خواهند با ایران صحبت کنند. البته با اروپا مشکل نداریم و همیشه صحبت می‌کنیم . با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان نیز مشکلی نداریم که با آنها وارد مذاکره شویم. احتمال اینکه جنگ یمن رو به پایان برود از هر زمان دیگری محتمل‌تر است و در شرایط فعلی، تروریسم در منطقه حاد نیست و ایران به عنوان یک کشور سرافراز، مورد قبول همه است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از رهبران دنیا به من می‌گفتند شما در مقابل این همه فشار و تحریم چگونه مقاومت و ایستادگی کردید و از آرامش ، تدبیر و عقلانیت مردم متعجب بودند. بنابراین شرایط امروز، شرایط عبور طوفان از سر مردم است، اما آثار طوفان هنوز باقی است و باید برنامه های خود را انجام دهیم. دکتر روحانی تصریح کرد: برای مذاکره در شرایط عادلانه هم با غرب و هم با کشورهای منطقه آمادگی داریم. اگر پایان ۲ ماه اقدامی را از طرف ۱+۴ مشاهده نکنیم، در موعد مقرر گام بعدی را برخواهیم داشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد روند طی شده برای فراهم شدن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها، با تاکید براینکه تصور می کردم حتما این اتفاق بیفتد، گفت: از دولت یازدهم همواره با وزیران  ورزش و جوانان و کشور صحبت می کردم  که راه را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، آماده کنند.

دکتر روحانی ادامه داد: در یک ضیافت افطاری با حضور پیشکسوتان ورزش و فوتبال از آنها سوال کردم که در زمان رژیم گذشته که زن و مرد همه با هم در ورزشگاه بودند، این بداخلاقی‌هایی که گاهی نقل می‌شود  آن وقت هم بود که گفتند نه اتفاقا وقتی خانم ها حضور داشتند مردها هم مراعات می‌کردند.

رئیس جمهور افزود: من خیلی خوشحال شدم و در دولت هم مطرح کردم که حضور زن‌ها در ورزشگاه ها بر خلاف آنچه بعضی‌ها می‌گویند لطمه به اخلاق می‌زند، اتفاقاً اخلاق واقعی را در ورزشگاه‌ها و در میادین ورزشی ما بهتر مستقر می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه البته خانم‌ها خودشان توجه دارند و بیش از همه دنبال یک زندگی توأم با عفت، اخلاق و فرزانگی هستند، گفت: هر وقت می‌گفتیم این کار انجام بگیرد، نیروی انتظامی مشکل داشت، یک مشکلاتی هم مطرح می‌کرد .

رئیس جمهور افزود: برخی هم در کشور ما نگران بودند. نمی‌گویم جناح یا گروه خاص. عده‌ای بودند که نگران بودند می‌گفتند خانم‌ها بروند، در ورزشگاه، چه پیش می‌آید چه حادثه ای رخ می‌دهد. به نظر من بحمدالله با موفقیت انجام گرفت امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

دکتر روحانی افزود: ادامه این روند، اولاً به عهده خود خانم‌های عزیز است که در ورزشگاه‌ها  حضور می یابند و همچنین به عهده مسئولین ورزشی و نیروهای امنیتی است امیدواریم روز  به روز آزادی مردم در مسایل اجتماعی بیش از گذشته باشد.

در ادامه این نشست خبری ، خبرنگاری پرسید: شما در صحبت‌هایتان اشاره کردید که آزادسازی قیمت‌های انرژی به گونه‌ای خواهد بود که درآمد حاصل از آن مستقیم به مردم برسد، بفرمایید چه برنامه و مکانیسم دقیقی دارید، که با این اتفاق، شوک قیمتی جدیدی ایجاد نشود و این عاملی برای  فشار بیشتر به مردم نشود؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: البته چون این تصمیم صد در صد نهایی نشده تبیین آن زود است ولی هدف ما این است که خانواده‌هایی که بیشتر تحت فشار هستند و عددی که پیش‌بینی می‌کنیم زندگی و معیشت‌ حدود ۱۸ میلیون خانوار تحت فشار بیشتری است در ذهن ما این است که هر درآمدی بیشتری که حاصل شود، زمانی که درباره آن تصمیم گیری می‌شود به این ۱۸ میلیون خانوار برسد البته نه به صورت نقدی بلکه به صورت اعتباری تا آنها بتوانند کالاهای مورد نیازشان را خرید و تأمین کنند.

دکتر روحانی گفت:  وقتی این تصمیم نهایی شد جزئیات مسأله خود به خود تبیین می‌شود و چون تا زمان اجرا فاصله داریم لذا برای بررسی نهایی‌تر و هم اعلامش وقت داریم.

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز پرسید: روزنامه ما اگر می‌خواست از آقای ترامپ بپرسد احتمالاً مثل شما برخورد انسانی نمی‌کرد، در نتیجه به من مأموریت دادند که تقاضای خانواده‌هایی که با ما مصاحبه کردند را از شما بپرسم. آقای دکتر ظریف پیشنهاد دادند که برای تبادل زندانیان ایرانی در آمریکا با آمریکایی‌هایی که در اینجا هستند، مذاکره انجام شود، پرسش اینجاست که آیا پیشنهاد دکتر ظریف مبسوط واقع شده و با میانجی یا رودررو با شما ارتباطی برای این تبادل آزادی زندانیان دو کشور انجام شده است؟

رئیس جمهوردر پاسخ گفت: همواره این بحث مطرح بوده و در دولت قبل از ترامپ این مسایل بیشتر مطرح بود و یکبار هم به یک توافقی منجر شد و دو طرف عده‌ای از زندانیان خودشان را آزاد کردند. در دوران ترامپ هم یکبار مذاکره شروع شد و این مذاکره به نتیجه نرسید. بار دوم آمادگی برای مذاکره بود منتهی آمریکا پیش‌شرط‌هایی مطرح کرد که این پیش‌شرط‌ها برای ما قابل قبول نبود، هنوز هم این مسأله به عنوان یک پیشنهاد روی میز است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد:  البته نوع زندانی‌های ایرانی در آمریکا با زندانی‌هایی که در ایران هستند، متفاوت است. در اینجا اتهام‌شان عمدتا مسایل امنیتی است اما آنها اتهام‌شان این است که تحریم آمریکا را دور زدند و خیلی هم کار خوبی کردند که تحریم آمریکا را دور زدند، چون تحریم آمریکا یک تحریم غیرقانونی ، ظالمانه و ضدبشری است. بنابراین آنها کارهای خیلی خوبی کردند.

رییس جمهور افزود: در عین حال حاضریم در این زمینه کمک شود. نمی‌خواهیم در روند قضایی نه ایران و نه در آمریکا مداخله بکنیم بلکه یک کار انسانی است اگر شدنی باشد ،هنوز هم این آمادگی را داریم.

دکتر روحانی در خاتمه این نشست خبری با قدردانی از اصحاب رسانه ، خبرنگاران و رسانه ملی ، گفت: امیدوارم ملت ایران  همانطور که تا امروز پیروزی‌های بزرگی به دست آورده، در آینده هم شاهد پیروزی‌های بزرگ باشد.