رئیس کل دادگستری استان تهران: سند تحول در همه زمینه‌ها باید ظهور و بروز عینی پیدا کند
رئیس کل دادگستری استان تهران: سند تحول در همه زمینه‌ها باید ظهور و بروز عینی پیدا کند

خبرگزاری میزان – ستاد راهبری سند تحول قضایی موضوع اولین نشست رسمی دستگاه قضایی پایتخت بود که با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد. محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران در ابتدای این نشست ویدئوکنفرانسی با تبریک سال نو از تمامی کارکنان استان تهران برای عملکرد دادگستری در سال ۱۳۹۹، تقدیر […]

خبرگزاری میزان – ستاد راهبری سند تحول قضایی موضوع اولین نشست رسمی دستگاه قضایی پایتخت بود که با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران در ابتدای این نشست ویدئوکنفرانسی با تبریک سال نو از تمامی کارکنان استان تهران برای عملکرد دادگستری در سال ۱۳۹۹، تقدیر کرد و گفت: در رفع اطاله دادرسی و ساماندهی جمعیت کیفری زندان‌ها اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته است.

رئیس ستاد راهبری سند تحول قضایی در دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه سند تحول یک راهبرد است و منجر به توانمندسازی و پویایی بیشتر مجموعه می‌شود، گفت: سند تحول باید در تمام عرصه‌ها بروز و ظهور داشته باشد و روسا و دبیران کمیته‌ها این سند را از نوشته و متن به عملیات و اجرا برسانند.

وی افزود: باید در اجرای سند تحول اقدام‌های موثر و مثبتی داشته باشیم و انتظار داریم هر چه سریعتر اجرای سند تحول را در عمل در سطح استان تهران شاهد باشیم.

حشمتی با تاکید بر فعال سازی ظرفیت‌های پنهان، گفت: سند تحول در همه زمینه‌ها باید ظهور و بروز عینی پیدا کند.

وی از روسای کمیته‌ها و دبیران و مسئولان برنامه‌های عملیاتی سند تحول در استان تهران خواست تا آن را به صورت جدی پیگیری کنند و با انجام هر برنامه به سراغ برنامه بعدی بروند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه با اجرای سند تحول بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد، گفت: در اجرای سند تحول باید فرمایش مقام معظم رهبری را در شعار امسال که پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها در امر تولید است را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

حسن بابایی، معاون برنامه ریزی و فناوری دادگستری استان تهران در ادامه این نشست گفت: تنها ۷ شعبه با موجودی بالای هزار پرونده در سطح استان تهران داریم.

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان تهران در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دادگستری در سال ۱۳۹۹ گفت: امید است که برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت سند تحول قضایی نهایی و اجرایی شود.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ آمار قابل قبول و خوبی داشتیم و اگر این همت، تلاش و همکاری به این شکل ادامه پیدا کند، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ به موجودی معادل سال ۱۳۹۰ خواهیم رسید و این برگ زرین و موفقیتی بزرگ برای دادگستری استان تهران خواهد بود.

بابایی افزود: در اسفندماه ۱۳۹۹ برخلاف عملکرد ماه پایانی در یک دهه اخیر برای اولین بار عملکرد مثبتی داشتیم و همچنین موجودی پرونده‌های وارده و مختومه در اسفندماه ۹۹ در مقایسه با اسفندماه ۹۸ افزایش چشمگیری داشته است و عملکرد مطلوب و مثبتی در کاهش آمار داریم.

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان تهران اظهار کرد: تعداد شعب نامتعارف و بالای هزار فقره در استان تهران را به ۷ شعبه کاهش دادیم و در حال حاضر تنها ۴ شعبه در شهریار، یک شعبه در رباط کریم و در شهر تهران فقط ۲ شعبه با موجودی بالای هزار فقره داریم.

دبیر ستاد راهبری سند تحول قضایی در استان تهران گفت: موضوع تکریم قضات و کارکنان دستگاه قضایی در فرمایشات رئیس قوه قضاییه همیشه مورد توجه بوده است.

بابایی گفت: روابط عمومی به عنوان رکنی که می‌تواند در انعکاس اقدامات و فعالیت‌های همکاران نقش عمده‌ای داشته باشد نیازمند توجه و عنایت است.

محمدرضا مرادی حقگو، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان تهران و رئیس کمیته اتقان آراء قضایی و منابع انسانی ستاد راهبری سند تحول قوه قضاییه در دادگستری استان تهران گفت: پیشنهاد ضبط صدا و تصویر تمامی مراحل دادرسی می‌تواند به افزایش کیفیت در رسیدگی‌ها منجر شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان تهران گفت: دو کمیته اتقان آراء قضایی و کمیته منابع انسانی به عهده معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قرار داده شد.

وی گفت: ماموریت در سند تحول، رسیدگی به تظلمات و حل و فصل دعاوی و رفع خصومات است که عوامل آن حسب سند تحول اعلام شده است که برخی از جمله نقص در زیرساخت‌های موثر برای صدور آراء و تصمیمات متقن نیاز به برنامه عملیاتی داشته و عواملی نیز نیاز به راهکار پیشنهادی دارند.

حقگو ادامه داد: شیوه‌های شناسایی آراء از طریق سیستم سمپ صورت می‌گیرد. راهکار پیش بینی شده برای دو عامل ایجاد شعب تخصصی رسیدگی با ساختار‌های متناسب با اولویت دعاوی تجاری و خانواده است و باعث بالارفتن اتقان آراء، تسلط قضات بر کلیه جوانب پرونده‌های ارجاعی، افزایش سرعت در رسیدگی، کاهش دعاوی انتظامی و مسئولیت مدنی علیه قضات و دقت در صدور آراء تخصصی خواهد شد.

وی افزود: راهکار بعدی ضبط صدا و تصویر مراحل رسیدگی در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها و فراهم سازی دسترسی برخط دادگاه‌ها و دیوان عالی کشور و مراجع نظارتی قوه قضاییه به آن است که در این امر مهم روابط عمومی و معاونت مالی کمک شایانی می‌توانند انجام دهد.

مرادی حقگو گفت: با ضبط صدا و تصویر در دادگاه‌های تهران خصوصا در شعب تخصصی و با اهمیت انتظار افزایش کیفیت رسیدگی را داریم.

وی گفت: از نتایج دیگر این راهکار بالابردن فرهنگ قضایی و حقوقی مردم، ساده کردن بیان اصطلاحات حقوقی، استفاده از روانشناسان در جهت آموزش فن بیان برای بیان ساده اصطلاحات حقوقی توسط قضات و تکریم بیشتر مردم است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان تهران اظهار کرد: راهکار دیگر شناسایی متخصصان، مبتنی بر صلاحیت سنجی عمومی، علمی، حرفه‌ای و ضوابط انتخاب اصلح، ایجاد امکان اخذ مشاوره تخصصی از متخصصان با تشکیل هیئت‌های تخصصی مشاوره در پرونده‌های مهم و خاص با اولویت دعاوی مرتبط با موضوعات اقتصادی و خانواده با اصلاح قوانین و مقررات مهم است که بالارفتن کیفیت آراء در موضوعات تخصصی، استفاده از نظر متخصصان در کشف حقیقت، شناسایی افراد متخصص، تشخیص افراد دارای صلاحیت و صلاحیت سنجی و بالارفتن دانش قضات در امر غیرحقوقی را می‌توان از نتایج آن دانست.

اسماعیل حسن زاده، رئیس حوزه ریاست دادگستری استان تهران، معاون قضایی رئیس کل و رئیس کمیته گفتمان سازی، ارتباطات مردمی و رعایت کرامت ارباب رجوع نیز گفت: تولید محصولات اطلاع رسانی و کلیپ‌های رسانه‌ای مناسب را در دستور کار داریم.

رئیس حوزه ریاست دادگستری استان تهران گفت: پس از برگزاری نشست این کمیته با حضور همه اعضا بخشی از امور در اکثر مباحث از قبل آغاز شده که ضمن اجرای برنامه‌های جدید و خلاقانه به دنبال استمرار و تقویت آن‌ها هستیم.

وی گفت: روابط عمومی ابزار بسیار مهمی در پیشبرد اهداف این کمیته است که با توجه به ایجاد زمینه‌های مناسب امکان اجرای برنامه‌ها نیز وجود دارد.

رئیس حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران افزود: تفاوت این کمیته با دیگر کمیته‌ها در بکارگیری ایده‌های نوآورانه و خلاقانه است.

حسن زاده گفت: در گفتمان سازی تولید و انتشار محتوا‌های آموزشی و اطلاع رسانی جهت افزایش دانش حقوقی از طریق صدا و سیما و شبکه‌های مجازی خصوصا مرکز رسانه قوه قضاییه مهم است و باید بعد رسانه‌ای خصوصا در سیما را افزایش دهیم.

وی افزود: در اجرای برنامه‌های این کمیته طراحی و تولید کلیپ‌های رسانه‌ای مناسب را در دستور کار داریم که گام‌هایی نیز برداشته شده است.

رئیس حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران اظهار کرد: نکته دیگر جلب مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد جهت استفاده از تاسیسات نهاد‌های ارفاقی است.

حسن زاده بیان کرد: در زمینه کرامت ارباب رجوع ایجاد سامانه‌های نظرسنجی، ایجاد درگاه‌های مناسب جهت دریافت پیشنهادات، ساماندهی و یکسان سازی تابلو‌های اطلاع رسانی، ارائه بروشور‌های اطلاع رسانی، استفاده از تجهیزات بازرسی الکترونیک و پیش بینی خدمات رفاهی مناسب برای ارباب رجوع در اولویت قراردارد.

یحی جعفری، رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و رئیس کمیته رفع اطاله دادرسی نیز با بیان اینکه گزارش اقدام‌های صورت گرفته در هر جلسه و به صورت گام به گام ضروری است، گفت: در جهت تسریع در دستیابی به نتایج باید برنامه‌هایی که ارائه می‌شود و برنامه‌هایی که تصویب می‌شوند به هر یک از معاونت‌ها ابلاغ تا ضمن اطلاع یابی وظایف خود را در اجرای برنامه‌های سند آغاز کنند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران عنوان کرد: لازم است در هر جلسه نتایج اقدام‌های صورت گرفته به صورت گام به گام گزارش و ارائه شود.

نعمت الله بهروزی معاون حقوقی دادگستری کل استان تهران نیز با تاکید بر اینکه لازم است در کنار تکریم مراجعین حفظ کرامت همکاران قضایی و اداری نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: ضروری است برای کرامت همکاران قضایی و اداری نیز برنامه‌هایی طراحی و اجرا شود.

بهروزی گفت: با اجرای طرح‌هایی در زمینه کرامت در دستگاه شاهد تکریم ارباب رجوع و افزایش سطح رضایت مندی در داخل و خارج از قوه قضاییه خواهیم بود.

انتهای پیام/