دولت تدبیر و امید، دولت فراجناحی است و مدیران آن نیز این مهم را در مقام عمل ثابت کرده‌اند
دولت تدبیر و امید، دولت فراجناحی است و مدیران آن نیز این مهم را در مقام عمل ثابت کرده‌اند

استان آذربایجان شرقی پس از به روز کار امدن دولت تدبیر و امید به عنوان استان برتر در حوزه امنیت انتخاب شد که این امر نیز در سایه تلاش همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه، نیروهای مسلح و سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی، به دست آمده است  به گزارش قلم […]

استان آذربایجان شرقی پس از به روز کار امدن دولت تدبیر و امید به عنوان استان برتر در حوزه امنیت انتخاب شد که این امر نیز در سایه تلاش همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه، نیروهای مسلح و سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی، به دست آمده است 

به گزارش قلم پرس؛ دکتر سعید شبستری خیابانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، یکی از محبوب‌ترین و پر خبرترین ساکنان استانداری آذربایجان شرقی برای اهالی رسانه است. فردی که همواره رابطه خوب و سازنده‌ای با اهالی رسانه داشته و تلاش کرده با طرح دقیق مسائل، از کمک رسانه‌ها و مردم در جهت توسعه استان یاری بگیرد. با توجه به این مساله در خصوص تبیین مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های مدیریت ارشد استان آذربایجان شرقی پس از استقرار دولت تدبیر و امید، با وی به گفت و گو نشستیم. توجه به بهبود شاخص‌های توسعه اجتماعی، به عنوان مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های دولت تدبیر و امید پس از تدوین و تصویب سند تدبیر توسعه استان، اقدامات مربوط به این حوزه که در ۷ محور صیانت از حقوق شهروندی، توسعه سازمان‌های مردم نهاد، تقویت و توسعه ورزش‌های همگانی و قهرمانی، پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی، تحکیم و تعالی بنیان خانواده، توسعه و ترویج فرهنگ، هنر و آداب و رسوم بومی و همچنین حمایت از سالمندان و معلولان مهم‌ترین محور صحبت  های معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی را تشکیل می‌داد.

توانمندی شهروندان، توانمندی جامعه را در پی دارد

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، پس از تدوین و تصویب سند تدبیر توسعه استان، اقدامات مربوط به این حوزه که در ۷ محور صیانت از حقوق شهروندی، توسعه سازمان‌های مردم نهاد، تقویت و توسعه ورزش‌های همگانی و قهرمانی، پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی، تحکیم و تعالی بنیان خانواده، توسعه و ترویج فرهنگ، هنر و آداب و رسوم بومی و همچنین حمایت از سالمندان و معلولان بر محور توانمندسازی شهروندان متمرکز شدیم.

شبستری تصریح کرد: آموزش شهروندان با چاپ کتابچه‌های راهنما و جشنواره‌های تخصصی، فضا سازی های شهری، برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی، حمایت از طرح‌های سمن‌ها، برگزاری ۱۶ جلسه هیئت نظارت استان در مورد سازمان‌های مردم نهاد با ۱۷۴ مصوبه، تکمیل سیستم هیتینگ مجموعه ورزشی یادگار امام (مصوب سفر ریاست جمهوری به تبریز)، توسعه و تجهیز مرکز استعدادیابی، افزایش ایستگاه‌های سلامت از ۱۵۰ به ۲۲۴، افزایش سرانه ورزشی با احداث ۱۴ مجموعه ورزشی جدید در استان، برگزاری مسابقات بین‌المللی متعدد به میزبانی تبریز استان همچون شطرنج، هندبال، دوچرخه سواری تنها نمونه‌ای از مصادیق اقدامات انجام شده در ۷ محور مربوط به حوزه اجتماعی است.

وی ادامه داد: از دیگر مصادیق اقدامات انجام شده می‌توان به اجرای کارگاه‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد، راه اندازی نمایشگاه دائمی اعتیاد، راه اندازی پناهگاه شبانه بانوان (شیلتر) کسب رتبه نخست کشوری توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، راه اندازی اردوگاه ماده ۱۶ برای معتادان متجاهر، تبدیل استان آذربایجان شرقی به استانی عاری از معتاد متجاهر و انتخاب به عنوان الگویی برای تمامی استان‌های کشور و تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در خصوص مهارت‌های زندگی، تشکیل مجمع خیران ازدواج اشاره کرد.

شبستری اضافه کرد: اجرای طرح‌های آموزشی ویژه زوجین جوان، تشکیل بنیاد فرهنگ هنر و ادب آذربایجان، تدوین و انتشار فرهنگ لغت دانشنامه آذربایجان، راه اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی آذری در دانشگاه تبریز، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف همچون همایش ملی استاد شهریار، برگزاری یادواره‌های متعدد شهدا برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تأسیس مرکز علمی، کاربردی فرهنگ و هنر استان و جذب ۵۰ دانشجو در این مرکز از دیگر مصادیق اقدامات انجام شده در ۷ محور مربوط به حوزه اجتماعی است.

وی افزود: برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، اجرای جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی و هنری، آگاه‌سازی عمومی در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها، اجرای طرح‌های غربالگری از ناشنوایی، مشاوره قبل از ازدواج، افزایش مراکز توان‌بخشی معلولان و سالمندان، ایجاد شیلتر برای افراد کارت نخواب، اجرای طرح‌های متعدد تحول اجتماعی، تشکیل ستاد ساماندهی کودکان خیابانی و نیز توجه ویژه به سامت و امنیت غذایی شهروندان از جمله این اقدامات است.

وی گفت: دیگر اقدامات انجام شده شامل تشکیل منظم و مستمر ستاد ساماندهی امور جوانان و کسب رتبه نخست کشوری در این مورد، افزایش تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد به تعداد ۶۳۱ مورد، همکاری مستمر و فعال در برگزاری مراسم ایام ویژه و پیگیری مشکلات بیماران خاص می‌شود.

سلامت همگانی، هدفی برای تمام دست‌اندرکاران

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه، اجرای طرح تحول نظام سامت را از بهترین و مهم‌ترین اقدامات دولتمردان تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: کاهش پرداخت نقدی مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از ۳۵ تا ۷۰ درصد تمامی هزینه‌های درمان به میانگین ۷ درصد، اجرای طرح هتلینگ در اکثر بیمارستان‌ها، اجرای طرح‌های متعدد بیمارستانی، ترویج زایمان طبیعی، اجرای طرح پزشکان مقیم، خرید تجهیزات جدید بیمارستانی به ارزش بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال و… نیز از مهمترین اقدامات انجام شده در ۳ سال گذشته از دوره نخست ۴ ساله خدمت دولتمردان تدبیر و امید در استان است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مقوله بیمه اجتماعی رایگان (مذکور در قانون اساسی) تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته  آن‌چنان که باید و شاید به این مهم توجه چندانی نشده بود ولی در دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اجتماعی، مورد توجه قرار گرفت و فقط در استان آذربایجان شرقی برای بیش از ۶۲ هزار نفر تا کنون دفترچه بیمه سلامت صادر شده است.

صنعت در دست اهل صنعت

معاون سیاسی و امنیتی استاندار در تبیین عملکرد مدیریت اجرایی استان در حوزه سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری نیز از برگزاری بیش  از ۴۰ جلسه کمیسیون کارگری استانی و بیش از ۶۰ جلسه کمیته کارشناسی در بخش مربوط به کمیسیون کارگری خبر داد و گفت: متأسفانه در سال‌های قبل از استقرار دولت تدبیر و امید، برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در راستای خصوصی سازی بر اساس اصل  ۴۴ قانون اساسی به اشخاص فاقد اهلیت کافی واگذار شده یا پس از واگذاری، نظارت کافی توسط مسئولان امر انجام نشده که نتیجه این اقدامات غیراصولی  و غیر کارشناسانه، وجود ۸ واحد بحرانی از ۱۲ واحد واگذار شده به بخش خصوصی در سال ۹۲ بود.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش واحدهای تولیدی و صنعتی در استان برای نخستین بار در کشور پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اضافه کرد: بر اساس گفته مسئولان امر در سال  ۹۲ حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال در استان وجود داشت که پس از اجرای طرح پایش، مشخص شد فقط ۳ هزار و ۴۰۰ واحد فعال و نیمه فعال در  استان وجود دارد که خوشبختانه در سایه تدبیر و درایت مسئولان مربوطه، تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی به بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ واحد در استان رسیده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اظهار داشت: فقط در ۳ سال گذشته، برای بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد  تولیدی و صنعتی، پروانه بهره برداری صادر شده و با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای بیش از ۱۵ هزار نفر در استان، اشتغال‌هایی شده است.

به گفته شبستری، مشکلات مربوط به ۷۸ واحد تولیدی و صنعتی استان در کمیسیون کارگری استان مطرح شده و رفع مشکلات تعداد بسیار کمی از واحدهای باقیمانده دارای مشکل نیز توسط مدیریت استان در حال پیگیری است.

 وی، مهم‌ترین مشکل مشترک واحدهای تولیدی و صنعتی دارای مشکل استان را بدهی به نظام‌های بانکی و مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی، سو ءمدیریت و به روز رسانی نکردن و نوسازی نکردن دانست و افزود: خوشبختانه تیم مدیریتی استان، نگاه ویژه‌ای به رفعع مشکلات این قشر دارد و با توجه به تأکید و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) و دکتر روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران  مبنی بر لزوم حمایت از تولید داخلی در راستای تحقق  سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار امسال تلاش خواهد کرد.

 اقدام و عمل برای تبیین اقتصاد مقاومتی

معاون سیاسی و امنیتی استاندار با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین انتخاب استان آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت در امر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: خوشبختانه استان آذربایجان شرقی در راستای تحقق سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی، پیشتاز بوده و اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام داده است.

شبستری با بیان اینکه تمامی مدیران استانی با جان و دل برای تحقق این مهم تلاش می‌کنند افزود: معتقدیم اقتصاد مقاومتی با شعار و برگزاری همایش‌های کلیشه‌ای محقق نمی‌شود و در این  راستا، سیاست‌های ابلاغی را به صورت کاربردی‌تری پیگیری کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: نباید به اقتصاد مقاومتی تنها به عنوان یک تکلیف اداری نگاه کنیم و بارها تکرار کرده‌ایم کسانی که توان حرکت در این مسیر را ندارند باید خود را کنار بکشند.

ساماندهی فعالیت‌ها، تلاش برای نظم دهی به برنامه‌های سیاسی

وی ایجاد وحدت و همدلی در بین تمامی گروه‌ها و تشکلات سیاسی استان را از دیگر اقدامات ارزشمند در استان در طول ۳ سال گذشته عنوان  کرد و افزود: در راستای نهادینه شدن فرهنگ تحزب در استان، جلسه کمیسیون احزاب بر اساس ماده ۱۰ قانون احزاب، تشکیل و موارد مربوط به این حوزه بررسی و تصمیمات مناسب، اتخاذ شده است. شناسایی تمامی احزاب و تشکل‌های سیاسی، صدور مجوز برای فعالیت ها و جلسات سیاسی، حرکت در مسیر قانون و خطوط قرمز نظام و تأکید بر لزوم اخذ پروانه توسط احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه سیاسی بود که به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار در جای خود قابل تقدیر است.

شبستری در ادامه تهیه بانک اطلاعاتی از احزاب و گروه‌های سیاسی، برگزاری ۲۱ جلسه کمیسیون دانشجویی با محوریت مباحث رفاهی دانشجویان و رفع مشکلات سرویس‌ها، حمل و نقل دانشجویان، خوابگاه‌ها، برگزاری مستمر جلسات کارگروه ساماندهی خوابگاه‌ها، کنترل و  نظارت بر فعالیت‌های دانشجویی- فرهنگی را از دیگر اقدامات مدیریت استان در حوزه سیاسی عنوان کرد. وی همچنین از فعالیت ۲۹ حزب و تشکل سیاسی پروانه دار و ۶۹ گروه سیاسی فاقد مجوز در استان خبر داد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، دولت فراجناحی است و مدیران آن نیز این مهم را در مقام عمل ثابت کرده‌اند، تصریح کرد: انتخاب فرمانداران، بخشداران و مسئولان استانی بر اساس اصل شایسته سالاری، توانمندی و رعایت قوانین مربوطه انجام شده است.

 

تجربه برگزاری موفق انتخابات را داریم

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری موفق دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه استان اظهار داشت: خوشبختانه انتخابات اخیر، در کمال آرامش و بدون کوچک‌ترین مورد امنیتی برگزار و مردم شهرهای استان، نمایندگان  منتخب خود را راهی بهارستان کردند.

وی از آمادگی مدیریت استان برای برگزاری بدون مشکل انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، انتخابات میان دورهای دهمین دوره مجلس  شورای اسلامی در برخی از حوزه‌های انتخابیه و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد و اظهار داشت: تمامی تلاش خود را به کار می‌گیریم که انتخاباتی بی حاشیه و در عین حال شفاف، قانونی و اصولی برگزار کنیم چرا که معتقدیم تک‌تک آرای مردم؛ امانتی بیش در دست مسئولان نیست.

شبستری خیابانی با اشاره به برگزاری مستمر جلسات شورای تأمین استان و وجود روحیه وحدت و همدلی در بین تمامی اعضای این شورا تصریح کرد: خوشبختانه در سایه تلاش تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، نیروهای مسلح و سربازان گمنام امام زمان(عج)در اداره کل اطلاعات استان، استان آذربایجان شرقی برای چندمین سال متوالی بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به عنوان استان برتر در حوزه امنیت انتخاب شده است.

 

همه با هم برای سربلندی ایران

وی، کاهش تدریجی سرقت در استان را نیز یکی دیگر از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید در استان اعلام کرد و گفت: دستگیری اتباع خارجی غیرقانونی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با قاچاق سلاح و مهمات و همچنین مبارزه بی امان با سوداگران مرگ(قاچاقچیان مواد مخدر) از مهم‌ترین اقدامات مدیریت استان است و مواردی همچون مبارزه با اراذل و اوباش با قدرت هرچه تمام در دستور کار و اولویت مدیریت استان در ماه‌های آینده قرار دارد.