دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس ۲۰۲۲ افتتاح شد
دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس ۲۰۲۲ افتتاح شد
دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس با رویکرد تجاری‌سازی و ایجاد تعامل بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری و خدمات دانش‌بنیان با حضور ۷۰۰ طرح نوآورانه از ۱۵ استان با حضور وزیر کشور در تبریز افتتاح شد.

به گزارش قلم پرس، احمد وحیدی در آیین گشایش این نمایشگاه با بیان اینکه حرکت علمی ما به پرچمداری رهبر معظم انقلاب امروز به نقطه بسیار باارزشی رسیده است، گفت: فاصله ما از فناوری نوین دنیا روز به‌روز کمتر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر چند دستاورد علمی از جمله پرتاب تلسکوب به فضا باعث اعتراف و شگفتی غرب از پیشرفت های ایران شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بزرگ ترین تحریم ها و فشارها علیه کشور در جریان است اما جریان علمی کشور متوقف نشد.

 

وحیدی با بیان اینکه خبر دیگری که موجب تحیر غرب شد، راجع به صنعت دفاعی است، افزود: پدافند هوایی ما در برد ۳۰۰ کیلومتر هدف خود را مورد اصابت قرار داد که دستاورد بسیار بزرگی است و اگر با احتیاط بگوییم ایران جزو پنج کشور دنیا در این زمینه است که این هم حاصل تلاش های علمی جوانان است.

 

وی با تاکید بر اینکه جوانان ما با پافشاری بر روی ایده هایشان به دستاورد بزرگی می رسند و ما فقط در تجاری سازی و فروش کمی مشکل داریم، خاطرنشان کرد: ایران امروز بی پروا و پرتلاش با بسیج همه ظرفیت های علمی وارد حوزه های جدید علمی و فناورانه می شود.

 

وزیر کشور با اشاره به تکنولوژی هایی همچون پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا که امروز در جهان حرف اول را می زند، گفت: امروز شرکت های دانش بنیان ما به این عرصه ها دست یافته و بر آن مسلط هستند همچنین در حوزه رمز ارزها که هم حوزه ای فناورانه و هم پول ساز است، امروز توسط شرکت های دانش بنیان ما طراحی می شود.

 

وی با بیان اینکه امروز حجم دستاوردهای علمی کشور بسیار گسترده و متنوع است، افزود: این همان چیزی است که غرب و کشورهای استکباری نمی خواهند و دیدن آنها برایشان زجرآور است چرا که با تمام توطئه ها و سیاه نمایی ها امروز جوانان ما در میدان های علمی می درخشند و این یک هشدار سهمگین برای دشمن است.

 

وحیدی خاطرنشان کرد: این ها از رهبر انقلاب کینه به دل دارند چرا که رهبر عزیر ندا دهنده استقلال و رشد دایمی این کشور است و وجود نازنین ایشان را مانع برنامه های خرابکارانه خود می دانند.

 

وی با بیان اینکه مردم واقعیات را درک می کنند، افزود: دشمن در وضع سخت سراشیبی انفعالی به سر می برد و هرجایی که از این نوع نمایشگاه ها باشد بی تردید یکی از حوزه های جهاد علمی است و امروزه دست یافتن جوانان به مراتب علمی بالا در قالب فعالیت های دانش بنیان مصداق مبارزه با دشمن است.

 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه نباید پرچم علم و دانش و فناوری لحظه ای سکون داشته باشد، گفت: امروز گام دوم انقلاب در محور پژوهش های علمی است که امیدوارم جوانان ما عالمانه تر و پرتلاش تر از گذشته در این سمت حرکت کنند که این برگ ترین سیلی به گوش دشمن است.

 

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه از نیمه دوم سال گذشته حرکتی در استان شروع شد و یک سند جامع توسعه تدوین شد، گفت: استفاده بهینه از همه منابع با نگاه آینده پژوهانه به ویژه با مشارکت بخش خصوصی از اهداف این سند است.

 

عابدین خرّم با بیان اینکه ۵۰۰ برنامه در این سند پیش بینی شده است، افزود: حوزه قطعه سازی و خودرو، چرم و صنایع غذایی و معدن از جمله حوزه های قابل توجه اقتصادی در استان است که نیازمند ورود شرکت های دانش بنیان در این زمینه ها است.

 

وی سازماندهی و راهبری زیست بوم نوآوری و راه اندازی کارخانه نوآوری را از جمله اقدامات استان در حوزه فناورانه و افزایش شرکت های دانش بنیان اعلام کرد و گفت: ارتقای نقش محوری مراکز تحقیقاتی،  ایجاد ارتباط شرکت های بزرگ صنعتی با شرکت های دانش بنیان، توسعه حمایت های مالی از دانش بنیان ها و تخصصی کردن مراکز نوآوری رشد پارک علم و فناوری از جمله اهداف سند جامع توسعه است.

 

خرّم پیشنهاد کرد با توجه به تجارب و ظرفیت‌های استان، زیست بوم فناوری شمال غرب کشور با محوریت آذربایجان شرقی و حمایت وزارتخانه‌های مربوطه شکل گیرد.

 

وی ادامه داد: در چنین صورتی است که فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر نقطه ثقل بودن تبریز در برهه ها تاریخی و حوزه‌های مختلف کشور، در حوزه دانش بنیان و فناوری نیز محقق خواهد شد و نمایشگاه ربع رشیدی می تواند سکوی پرتابی برای شرکت‌های دانش بنیان استان و منطقه باشد.

 

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: در حوزه دانش بنیان هفت محور را تعریف کرده ایم و بر این اساس راهبری زیست بوم نوآوری با ایجاد کارخانه نوآوری در تبریز پس از تهران، توسعه تقاضا محور، افزایش نقش دانشگاه ها و مراکز تحقیقی، ایجاد ارتباط شرکت ها و صنایع بزرگ استان با حوزه دانش بنیان، توسعه حمایت مالی از مجموعه های دانش بنیان، تخصصی کردن مراکز نوآوری رشد و پارک های فناوری و تبدیل استان به قطب صادراتی شمال غرب کشور با استفاده از جوانان دانشمند و دیپلماسی مرزی را پیگیری می کنیم.

 

وی اظهار کرد: خروجی همه این اقدامات معطوف به دو هدف اصلی اشتغال و صادرات است.

 

دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس ۲۰۲۲ با رویکرد تجاری‌سازی و ایجاد تعامل بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری در پنج بخش ایده‌های فناورانه (طرح‌های استارتاپی)، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، فروش محصولات و خدمات دانش‌بنیان، خدمات تجاری‌سازی و مشاوره و نیازمندی‌های فناورانه با شرکت ۱۵ استان کشور و حضور ۷۰۰ طرح امروز با حضور وزیر کشور افتتاح شد.

 

این نمایشگاه از دوم تا ششم آبان ماه میزبان علاقمندان در نمایشگاه بین المللی تبریز است.

انتهای پیام/