دستگاه قضایی عملا نشان داد که در مبارزه با فساد مصمم است
دستگاه قضایی عملا نشان داد که در مبارزه با فساد مصمم است
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: قوه قضائیه روی شعار خود که در مبارزه با فساد بین هیچ‌کسی تفاوت نمی‌گذاریم همچنان پایبند بوده و این را درعمل نشان داده است به طوری که پرونده‌های اخیر قضایی حاکی از عمل به این شعار است.

به گزارش قلم پرس، موسی خلیل الهی پیش از ظهر امروز شنبه در دیدار سه ساعته با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه، عملکرد دادگستری استان براساس برنامه‌های تحولی قوه قضائیه و آیت‌الله رئیسی است اظهار داشت: حضور آیت الله رئیسی در راس قوه قضائیه باعث تحول شگرف و جلب اعتماد مردم شده و فسادزدایی در بیرون و خود قوه در حال انجام است.

وی افزود: قوه قضائیه روی شعار خود که در مبارزه با فساد بین هیچ‌کسی تفاوت نمی‌گذاریم همچنان پایبند بوده و این را در عمل نشان داده است به طوری که پرونده‌های اخیر قضایی حاکی از عمل به این شعار است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از مسایل مورد توجه جامعه مباحث اقتصادی است، بیان کرد: بر این اساس برنامه اقتصاد مقاومتی جزو برنامه‌های اصولی قوه قضائیه قرار گرفته و طی سال ۹۸ در حدود ۵۲ جلسه اقتصاد مقاومتی در آذربایجان‌شرقی در دو محور حل مشکلات واحدهای تولیدی با حضور مدیران مربوطه و هم‌اندیشی برای یافتن راهکارهای عدم تعطیلی و تعدیل نیرو برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دستگاه قضایی استان تلاش برای تعطیل نشدن کارخانه های مشکل دار بود که در این خصوص  ۲۴ واحد تولیدی و کارخانه از طریق این ستاد احیا شده و در حال فعالیت است.

خلیل‌الهی با بیان اینکه ۱۷ کارخانه در استان ورشکست شده است و ما از طریق قانونی وظایفی مشخصی در قبال آنها داریم، افزود: برای حمایت از اقتصاد مقاومتی در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب به جای تعطیلی این واحدها و پلمپ آنها، گردش واحدها به صورت موقت به افراد صلاحیت‌دار داده‌ شده است.

وی ادامه داد: از بین ۱۷ کارخانه ورشکسته، ۴ واحد به صورت قطعی واگذار شده است که نمونه‌ آن تبریز کف بوده که زمانی مشکل داشت ولی الان به عنوان صادرکننده تبدیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه یکی وظایف قوه قضائیه طبق قانون اساسی حفظ حقوق عامه است گفت: به دلیل آن تثبیت نشدن حقوق مالکیت دولت فضا برای سواستفاده زمین خواران فراهم شده که این موضوع ضرر زیادی به بیت المال می زند، در این راستا قانون حدنگار تصویب شده و سال گذشته با تاکیدات ریاست قوه قضائیه کارگروه حفظ حقوق بیت‌المال با حضور ۴ مدیرکل ذیربط در استان تشکیل و در این خصوص ۲۷۷ هزار هکتار از اراضی دولتی تثبیت مالکیت و در اختیار دولت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با ورود دادگستری استان ۹۴۸ هکتار از اراضی دولت که توسط اشخاص تصرف شده بود را به دولت بازگردانده شده است، گفت: در راستای اجرای قانون حد نگار استان این آمادگی را دارد تا به عنوان استانی پایلوت در اجرای این مساله انتخاب شود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به موضوعات زیست محیطی بیان کرد: یکی از مسیل حقوق عامه موضوعت زیست محیطی بوده و در این خصوص موضوعات مطرح شده در استن راسا  توسط دستگاه قضایی استان پیگیری می شود و در این مسیر با هیچ کسی مماشات نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به قرار داشتن استان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و اهمیت موضوع منابع آبی گفت: در این راستا ۸۸۵ حلقه چاه غیرمجاز با دستور قضایی بسته و مسدود شده است.

خلیل الهی اضافه کرد: از دیگر مسایلی که دارای اهمیت بوده و جزو اولویت های قوه قضائیه است رسیدگی به پرونده‌های معوق بوده که خوشبختانه استان عملکرد خوبی در این زمینه داشته و ۷۷ درصد پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

وی ادامه داد:  استفاده از حضور و وجود نخبگان از تاکیدات رئیس قوه قضائیه بوده و به همین منظور جلسات متعددی با دانشگاه تبریز داشته‌ایم و همچنین جلسه نقد آرا با حضور چند قشر برگزار می‌شود که تصمیم به چاپ کتاب این جلسات را داریم.

رئیس کل دادگستری استان، با اشاره به فعالیت سامانه سجام در استان گفت: این یک سیستم نظارتی بر سیستم قضایی کشور است که وضعیت استان در شرایط خوب همکاری بوده و تاکنون ۸۳۲ موضوع از طریق سجا مطرح شده است.

وی با بیان اینکه اولویت دستگاه قضایی در موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر روی پیشگیری بود، گفت: یک هزار مکاتبه، ۸ جلسه مشترک با نامزدها برگزار شد که ثمره آن یک نتیجه مطلوب و کاهش چشمگیر تخلفات بود.

خلیل الهی، به پیگیری زمین‌های صوفیان اشاره کرد و گفت: بنده بارها به این منطقه رفته و جلسات مردمی برگزار شد و مردم صوفیان نیز به ما اعتماد کرده و الان در پی آن هستیم که این قضیه با راهکار قانونی اعم از حفظ حقوق وقف و رفع دغدغه مردمی حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: آمار دستگاه قضایی حاکی از آن است که فقط ۱۷ درصد آراء به مرحله تجدیدنظر ارسال می شود که از این میان ۱۴ درصد بعد از تجدیدنظر رای قطعی می‌شود.

رئیس کل دادگستری ذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵ پروژه در مناطق و شهرستان‌های محروم اجرا شده است، گفت : بخ منظور توسعه فضاهای فیزیکی، زمینی در منطقه ارم خریداری و اعتبارات آن تامین شده و تا چند ماه دیگر عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد تا بخشی از مجتمع گلکار به آن محل منتقل شود.