دستگاه قضایی تلاش دارد در راستای شفاف سازی خود را در معرض نظارت افکار عمومی قرار دهد
دستگاه قضایی تلاش دارد در راستای شفاف سازی خود را در معرض نظارت افکار عمومی قرار دهد
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: دستگاه قضایی در کنار نظارت درون سازمانی تلاش دارد در راستای شفاف سازی خود را در معرض نظارت افکار عمومی قرار دهد.

به گزارش قلم پرس، موسی خلیل الهی در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و آیت الله بهشتی، اظهار داشت: بر اساس برنامه راهبردی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی طراحی کرده ، در کنار نظارت درون سازمانی که از طریق دادسرای انتظامی و دیگر مراجع انجام می شود تلاش دارد در راستای شفاف سازی خود را در معرض نظارت افکار عمومی قرار دهد.

وی افزود: از جمله راهکاری که برای نظارت عمومی و قضاوت افکار در دستگاه قضایی طراحی شده سیستم نظرسنجی بوده و بر اساس آن تمام افرادی که به عنوان ارباب رجوع وارد سیستم قضایی می شوند نسبت به رفتار و برخورد و خدمات ارائه شده به محض تر ک دستگاه قضایی از طریق پیامک نظرسنجی بدون مشخص شدن هویت افراد استعلام می شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه کرد: بر اساس آمار اعلامی در سال ۱۴۰۰ رضایت مندی مردم استان از دادگستری ۷۴ درصد بوده است، هرچند ایده آل نیست اما با توجه به ماهیت کاری سیستم قضایی آمار خوبی است.

وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات ریاست قوه قضائیه توجه ویژه و خاص به حفظ حقوق عامه است ادامه داد: حفظ حقوق عامه بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جزو وظایف دستگاه قضایی بوده که جزو برنامه های اولیت دار قوه قضائیه نیز اعلام شده است.

خلیل الهی با بیان اینکه در راستای حفظ حقوق عامه اجرای قانون جامع حدنگار یکی از موضوعات مطرح شده است، گفت: به منظور شناسایی اراضی دولتی و حفاظت از تاراج یک عده افراد سودجو قانون جامع حدنگار سال های قبل تصویب شده بود که متاسفانه زمینه فراهم نشده بود اما از دی ماه سال ۱۳۹۸ کارگروهی ذیل شورای حفظ بیت المال استان با حضور دادستان مرکز استان و مدیرکل ثبت اسناد و بازرسی استان تشکیل و تمامی دستگاه ها پای کار آمدند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در استان ۱۰۰ درصد اراضی دولتی ثبت مالکیت شده اند و برای ۹۷ درصد سند صادر شده و قطعا این امر گامی بسیار بزرگ برای حفظ حقوق ملت بوده و می تواند طمع افرد سودجو را مهار کند و اگر کسانی طمع و دست اندازی کردند به دلیل تثبیت مالکیت، رسیدگی برای همکاران قضایی بسیار راحت تر خواهد بود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در رابطه با بحث زندان و زندانی و برخورد با جرایم بیان کرد: قوه قضایئه نسبت به جرایم دو نو ع رویکرد دارد به طوری که در رابطه با جرایم خشن که امنیت را مخدوش کرده و با از بین بردن آرامش احساس نا امنی ایجاد میکنند برخوردی جدی،بدون اغماض و اثر گذار دارد.

خلیل الهی ادامه داد: همچینین در رابطه با جرایم سبک و غیر عمدی که شخص برای اولین بار مرتکب جرم می شود حدالامکان کمک کردن برای نرفتن به زندان و استفاده از ارفاقات قانونی بوده و قرارها به نحوی نبوده که جرایم سبک منجر به زندان شوند.

وی خاطرنشان کرد: در استان ۳۰۰ نفر از کسانی که برای اولین بار مرتکب جرایم سبک شده اند با پابند الکترونیکی در خارج از زندان حضور دارند تا از آثاری که زندان می تواند به خانواده زندانیان وارد کند جلوگیری کنیم.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی ادامه داد: از همه همکاران بزرگوار دستگاه قضایی استان باید بابت همه زحمات و مجاهد های انجام شده مخصوصا در ایام کرونا قدردانی باشیم چرا که در طی دوران کرونا دادگستری استان تنها دستگاهی بوده که علیرغم برخی محدودی های تعیین شده همه همکاران راسا در محل کار حضور یافتند تا کار مردم بر زمین نماند به طوری که در دو سال گذشته عملکرد همکاران نسبت به سال های قبل افزایش داشته است

  • نویسنده : علی سلیمی