در مورد صنعت گردشگری غفلت کرده ایم/گاهی محدودیت هایی را ایجاد میکنیم که بیهوده است
در مورد صنعت گردشگری غفلت کرده ایم/گاهی محدودیت هایی را ایجاد میکنیم که بیهوده است
رئیس شورای اسلامی استان گفت: علی رغم کمبود امکانات مالی در شورای استان، دغدغه مند توسعه و پیشرفت استان در حوزه های مدیریتی و گردشگری هستیم.

به گزارش قلم پرس، غلامحسین مسعودی ریحان در نشست خبری کنفرانس ملی مدیریت، گردشگری و توسعه پایدار با اشاره به محورهای مطرح شده در ان کنفرانس اظهار داشت: اگر امروز تامل کنیم که ضعف ما کجاس حتما متوجه موضوع سو مدیریت خواهیم شد، چرا که سو مدیریت عامل اصلی همه مشکلات یک سازمان می تواند باشد، سازمانی می تواند موفق باشد که مدیریتی موفق و توسعه گرا و برنامه نگر، انسان نگر داشته باشد در غیر اینصورت نمی تواند موفق باشد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز ثروتهای اصلی عبارتند از منابع طبیعی، فیزیکی و انسانی، افزود: در جوامع توسعه یافته بر روی ثروت انسانی برنامه ریزی میکند، بسیاری از کشورهایی که نفت و منابع طبیعی ندارند توانسته اند انسان هایی توانمند، اثر بخش، کارآمد و بهره ور تربیت کند.

رئیس شورای اسلامی استان ادامه داد: متاسفانه بر اساس شاخص های بهره وری کارخانجات و کارخانه های بالای ۵۰ نفر استان  آذربایجان شرقی در ردیف ۲۳ قرار گرفته، یعنی نتوانسته ایم از این ثروت عظیم به خوبی استفاده کرده و انسان هایی کارآمد و اثربخش تربیت کنیم و به بهره وری مناسب برسانیم.

وی ادامه داد: همه این مشکلات از بحث سو مدیریت ناشی می شود، اینکه یک مدیر چقدر توانایی داشته و به چه میزان به مساله آموزش و روابط انسانی اعتقاد دارد دارای اهمیت است، اگر مدیری به این موضوعات توجه نکند موفق نخواهد بود.

مسعودی ریحان گفت: با توجه کردن به نیاز انسان ها در مسیر دستیابی به کارآمد شدن و بهره وری مطلوب و علت یابی مشکلات می توان موفق بود، با زور و انجام کار صرفا ساعتی و حضور اجباری در محل کار نمی توان به بهره وری رسید، باید به نیازهای مادی و معنوی انسان ها توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه نیروی انسانی برای خروج از محل کار عجله دارد و دوست دارد دیر بیاید و زود برود اما در کشورهای توسعه یافته چنین مسایلی وجود ندارد. همه این مسایل باید علت یابی شود، با توبیخ و زور نمی شود.

رئیس شورای اسلامی استان  اضافه کرد: در بحث دموکراسی برخورد دموکراتیک با افراد جامعه و احترام و توجه به منزلت اجتماعی افراد می تواند در اثربخشی و توسعه یک جامعه موثر باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خودر در خصوص موضوع گردشگری، با بیان اینکه صنعت توریسم پس از صنایع دارویی، پول سازترین حوزه صنعتی در دنیا است متأسفانه از آن غافل شده ایم، گفت: در بحث گردشگری امروز کشورهایی در جهان داریم که از وجود منابع طبیعی و فیزیکی محروم هستند اما توانسته اند در بحث گردشگری موفق بوده و از طریق صنعت توریسم اشتغال و درآمد پایدار ایجاد کرده و و  درآمد سرانه را افزایش دهند.

مسعودی ریحان با بیان اینکه چرا نمی توانیم صنعت توریسم را در کشور خودمان پایدار کنیم، گفت: در داخل کشور کمتر شهری مثل تبریز جاذبه های گردشگری دارد، اما چرا نتوانسته ایم از آن ها به نحو احسن بهره مند شویم، باید در بحث گرشگری به بحث آموزش در سطوح مدیریتی و عموم جامعه توجه شود، در این خصوص باید با دقت برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به وجود برخی محدودیت ها بر اساس قوانین هر کشوری در موضوع گردشگری، خاطرنشان کرد: اگر محدودیتی وجود دارد، می توانیم در کنار آن محدودیت با خلق فرصت های جدید محدودیت ها را کم رنگ کرد، امروز در کشورهای توسعه یافته حتی مغازه داران یک شهر هم با داشته های گردشگری و مشکلات آن آشنا هستند چرا که هر روز تبلیغات می کنند.

رئیس شورای اسلامی استان بیان کرد: امروز در منطقه ما برای مثال آینالو یا قلعه بابک یکی از بی نظیرترین مناطق گردشگری است، اما تا چه اندازه ای توانستیم این مناطق را به جوامع دیگر بشناسانیم، در جایی که حتی به نام شخصیتی همچون «بابک» خیابانی هم در استان نداریم چگونه می توانیم این داشته ها را معرفی کنیم، گاهی محدودیت هایی را ایجاد میکنیم که بیهوده است.

وی ادامه داد: هر گردشگری که وارد استان می شود با خود پول می آورد و در قبال این موضوع اشتغال و درآمد زایی ایجاد شده و موجب افزایش تولید می شود، اما نتوانسته ایم از این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و در مقابل سالانه ایرانی ها به هوای خرید از کشورهای همسایه ارز از کشور خارج می کنند، همه این موضوعات ناشی از ضعف خود ما است.

مسعودی ریحان با بیان اینکه تنها انسان های توسعه یافته می توانند جامعه ای توسعه یافته را ایجاد کنند، وقتی که من خواب هستم چگونه می توانم دیگران را بیدار کنم، بر همین اساس باید چنین کنفرانس هایی  برگزار شود تا نگرش ها تغییر کند. گفت: چنین کنفرانس های ملی را باید اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر و استانداری و وزات فرهنگ برگزار کند، نه شورای استانی که هیچ نوع امکانات مالی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند شورای استان امکانات مالی ندارد اما دغدغه دارد،چرا که بدون داشتن دغدغه داشتن همیشه درجا خواهیم داشت. انسان های بی تفاوت نمی توانند در توسعه جامعه نقش داشته باشند، باید افکار را متحول کنیم، برگزاری چنین کنفرانس هایی یکی از راهکارها است.

رئیس شورای اسلامی استان تاکید کرد: یک شبه نمی توان توسعه یافت و زمان بر است، توسعه راهی است که باید برویم و مجبوریم تا توسعه ایجاد کنیم، باید فردایی بهتر را رقم بزنیم.

در ادامه رئیس هیئت اجرایی این کنفرانس نیز در این نشست خبری گفت: این کنفرانس در ۳ پنل مدیریت، گردشگری و توسعه پایدار برگزار می شود که دکتر امامی، مشاور رئیس جمهور در حوزه گردشگری، مهمان ویژه ما خواهد بود.

عبدی تعداد مقالات رسیده به کنفرانس را ۲۳۶ عنوان اعلام کرده و ادامه داد: ۲۳۶ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که ۹۰ درصد از ۹۴ اثر پذیرفته شده، مربوط به حوزه گردشگری است.

او ادامه داد: به جز یک مقاله که از کرمان ارسال شده است، تمامی مقالات رسیده از تبریز می باشد.

کنفرانس ملی مدیریت، گردشگری و توسعه پایدار ۲۶ و ۲۷ تیر ماه در تبریز برگزار می شود.