در خواست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای ساخت یادمان شهدای آتش نشان
در خواست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای ساخت یادمان شهدای آتش نشان

بنا نهادن یادمان شهدای آتش‌نشان در محلی که قلب آن‌ها از طپش ایستاد تا جان و زندگی به مردم این شهر هدیه شود، شاید بتواند فقط کمی مرهم دل بازماندگان و مردمان غم‌زده پایتخت باشد. هنوز هم در حال سوختن است؛ هم ساختمان قدیمی و پرخاطره شهر، هم پیکر بی‌جان آتش‌نشانان و هم قلب‌های مادران‌شان […]

بنا نهادن یادمان شهدای آتش‌نشان در محلی که قلب آن‌ها از طپش ایستاد تا جان و زندگی به مردم این شهر هدیه شود، شاید بتواند فقط کمی مرهم دل بازماندگان و مردمان غم‌زده پایتخت باشد.

هنوز هم در حال سوختن است؛ هم ساختمان قدیمی و پرخاطره شهر، هم پیکر بی‌جان آتش‌نشانان و هم قلب‌های مادران‌شان در قلب تهران، خیابان جمهوری، در میان معابر قدیمی و مملو از ترافیک انسان و خودرو و خاطرات تلخ و شیرین آن؛ از چهارراه استانبول، خیابان لاله زار و کافه نادری‌اش تا ساختمان‌هایی که معماری نوگرای آن‌ها با همه کهنگی، طعم و بوی دیگری داشت. اینک اما چشمانی متعجب و غم زده، مبهوت مانده به صفحه تلویزیون تا شاید خبری، خبری آید…

در خبرها آمده بود؛ مسئولان بنیاد مستضعفان در جایگاه مالکان ساختمان پلاسکو قول داده‌اند طی دو سال پاساژ را مجددا سرپا کنند اما گویی زمان آن رسیده دستگاه‌های اجرایی با اختصاص فضای مناسب دیگری به این مسئله با دل‌های پاره پاره این شهرِ در شوک فرو رفته همراه شده و حرکتی ماندگار را رقم زنند چراکه مردم این شهر منتظرند؛ آن‌ها که خود با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شمعی روشن یا ماشین‌های آتش‌نشانی را گل باران یا عکس‌های پروفایل صفحه‌های مجازی‌شان را به نام آتش‌نشانان مزین کرده‌اند، همچنان منتظرند کسی کاری کند.

بنا نهادن یادمان، پارک آتش‌نشان و یا هر اقدام دیگری در محل ساختمان ویران شده پلاسکو یا حداقل طبقه ورودی ساختمان جدیدی که قرار است سرپا شود، شاید بتواند علاوه بر مرهم غم بازماندگان، همان تسلای خاطری باشد که مردم این شهر به انتظارش نشسته‌اند. خاکسپاری در قطعه‌ای مخصوص و نصب بنای یادبودشان در بهشت زهرا و همچنین چهارراه استانبول و… همه آن چیزی است که در پیچ و خم این شهر غبارگرفته و زوزوی باد زمستانیش به ذهن خطور میکند…

دغدغه ارج نهادن و حفظ انسانیت در این شهر را می‌توان در کلام نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به خوبی یافت چراکه آن‌ها از پیشنهاد عجین کردن جمهوریِ تهران با نام و خاطر این شهدا، ساخت یادمان و پارک آتش نشانان در محل ساختمان پلاسکو استقبال می‌کنند.

مازنی: موزه عبرت در محل ساختمان ویران شده پلاسکو احداث شود

احمد مازنی اگرچه معتقد است باید طبق فرمایشات رهبری نجات جان افراد، تعیین تکلیف افرادی که خبری از سرنوشت آن‌ها در دست نیست و رسیدگی به وضعیت معیشتی و روانی بازماندگان در اولویت کار مسئولان قرار گیرد اما در عین حال نسبت به انجام اقدامات فرهنگی در محل ساختمان ویران شده پلاسکو پس از رسیدگی به اولویت‌ها در گفتگو با خانه ملت تاکید کرد.

او که بهترین جایگزین برای احداث در فضای ساختمان ویران شده پلاسکو را “موزه عبرت” میداند، پیشنهاد می‌کند؛ در زمین این ساختمان ویران شده یا بخشی از ساختمانی که مسئولان قصد ساخت آن را دارند موزه‌ای تحت عنوان “موزه عبرت”، شامل مجموعه‌ قوانین، مقررات و رفتارهایی که باید مدیران امور شهری و اجتماعی -به‌عنوان مسئولان حفظ جان و منزلت اجتماعی و معیشت مردم- در پیش بگیرند در قالب‌های مختلف هنری به نمایش گذاشته شود.
نماینده مردم تهران معتقد است همچنان که برای زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و مجموعه جریانات نقش داشته در تحولات سیاسی و اجتماعی -با هدف جلوگیری از فراموشی آنچه که بر آن‌ها و تاریخ ایران زمین گذشته و عبرت گرفتن از وقایع- موزه احداث شده باید برای جلوگیری از فراموشی دلایل و عوامل حادثه تلخ ساختمان پلاسکو نیز “موزه عبرت” احداث کرد.

وی همچنین می‌افزاید؛ به نظرم در این مکان باید فضای فرهنگی با هدف ارج نهادن به رشادت‌های آتش‌نشانان، احترام به قربانیان این حادثه و عبرت مسئولان شهری بنا کرد چراکه اگر مسئولان وظیفه خود را درست انجام می‌دادند چنین حادثه تلخی به وقوع نمی‌پیوست.

این عضو کمیسیون فرهنگی در حالی که چگونگی مدیریت حادثه عظیم‌تر در تهران را در صورت وقوع مطالبه جدی امروز مردم از مسئولان شهری می‌داند، می‌گوید: مسئولان باید با مسئولیت‌پذیری، عبرت‌پذیری و به کارگیری متخصصان دل نگرانی‌ها را از این شهر پرحادثه دور کنند.

سلحشوری: خاطره تلخ عزیمت مظلومانه و مردانگی بی‌وصف آتش‌نشانان در راس تمامی نوستالژیک‌های خیابان جمهوری جای گیرد

همچنین پروانه سلحشوری از پیشنهاد اختصاص طبقه‌ای از ساختمان جدیدی که قرار است به جای ساختمان ۵۴ ساله ویران‌شده پلاسکو بنشیند به آتش نشان‌هایی که نامشان در تاریخ ایران ماندگار شد استقبال کرد.

این نماینده تهران می‌گوید: چه بهتر که یادمان شهدای آتشنشانان در محلی که قلب آن‌ها از تبش ایستاد تا جان و زندگی به مردم این شهر هدیه شود، بنا نهاده و خاطره تلخ عزیمت مظلومانه آن‌ها و مردانگی و رشادت بی‌وصفشان در قلب و بطن و رأس تمامی نوستالژیک‌های خیابان جمهوری جای گیرد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت