در این انتخابات ظلم ها و جفاهای بدی شد، بدترین جفا به خود نظام شده است
در این انتخابات ظلم ها و جفاهای بدی شد، بدترین جفا به خود نظام شده است
رئیس جمهور با بیان اینکه اساس انقلاب اسلامی و همه زحمات کشیده شده در این راه برای برخورداری مردم از نظام اسلامی بوده و بخش مهم نظام اسلامی اخلاق است، گفت: نظام اسلامی درست شد که اخلاق در جامعه حاکم شود اما متاسفانه در این روزهای انتخابات اخلاق صدمه جدی دیده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به فعالیت های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و برخی اظهار نظرها از سوی نامزدها، با تاکید بر اینکه از انتخابات مهمتر رعایت اخلاق است، گفت: آغاز اخلاق راستگویی و وفای به عهد است و اینکه حقیقت و واقعیت ها را تحریف نکنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه توجه و نگاه به مردم و جدی گرفتن آنها در امور کشور بسیار مهم است ، گفت: نمی توانیم با مردم شوخی کنیم و در همه جای سیر انتخابات باید مردم سالاری حاکم باشد و نقش مردم واقعی و پررنگ دیده شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید با تشریح واقعیت ها مردم را به انتخابات دعوت کنیم و مردم باید ببینندکه نظام هم برای آنها ارزش واقعی قائل است، تصریح کرد: در این انتخابات جفاها و ظلم های بدی شده است که یک نمونه از آن را مقام معظم رهبری درمورد احراز صلاحیت نامزدها بیان فرمودند و بدترین جفا در این انتخابات جفا به خود نظام بوده است.

دکتر روحانی با انتقاد از سیاه نمایی ها در تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدها، اظهار داشت: اگر بناست همه این ۴۲ سال گذشته نقض قانون ، فساد و اجرا نکردن مصالح مردم باشد، پس چرا انقلاب کرده بودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی اظهار نظرها به نظام ، مردم و کارگزاران نظام ظلم  می شود، گفت: این که می گوئیم در این ۸ سال کاری نشده، ظلم به مردم است  و به مردم توهین می کنیم چون کشاورزی، صنعت ، بسیاری از زیرساخت ها و فضای مجازی که اقدامات بسیار خوبی در آنها انجام شده در واقع در دست خود مردم است.

دکتر روحانی با بیان اینکه صدها هزار نفر در سراسر کشور مدیر، کارشناس، کارمند در کنار دولت فعالیت می کنند، تاکید کرد: وقتی به دولت توهین می کنیم به میلیونها نفر توهین کرده ایم، آمارهای ارائه شده در اظهار نظرها باید درست باشد و به مردم دروغ نگوئیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: البته در این انتخابات مشخص شد که فقط دولت است که ایراد دارد و بخش های دیگر از جمله قوه قضائیه، قوه مقننه، مجمع تشخیص مصلحت به حمدالله خوب و سالم هستند و مشکل فقط دولت است که در این انتخابات آن هم حل خواهد شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه این روزها درانتخابات دوباره خانم ها خوب شده و مورد توجه قرار گرفته اند و اقوام و اقلیت ها هم خوب شده اند، گفت: با شعور مردم بازی نکنیم ، ملت ایران ملت بزرگی است و می داند که چه گذشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این روزها تحریف‌ها از حقایق گذشته و واقعیت‌های موجود هم تحریف می‌شوند، افزود: اگر خدای ناکرده واقعیت‌ها به عکس و ناصحیح گفته شود و اذهان مردم را به گونه‌ای مشوش کند که مردم نسبت به اصل نظام دچار تردید شوند، اخلاق زیر پا گذاشته شده است. انتخابات بسیار مهم است ولی از انتخابات مهم‌تر اخلاق است، چون هدف غایی و نهایی اسلام و انقلاب اسلامی حاکمیت اخلاق است.

دکتر روحانی از مردم سالاری به عنوان بخش مهم دیگر نظام و انقلاب اسلامی نام برد و افزود: نمی‌توانیم با افکار عمومی و با حضور مردم شوخی کنیم. باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم. اینکه می‌گوییم مردم باید احساس امید کنند و از نظام و کشورشان دفاع کنند، در مقابل باید ببینند که نظام هم برای آنها ارزش اسلامی و واقعی، مطابق آنچه قانون گفته، قائل است.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم بیان حقایق و واقعیت ها به مردم، اظهار داشت: گیریم حقیقت را پشت و رو کنیم، آیا واقعیت را هم می‌شود قلب کرد. می‌توانیم بگوییم ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی در سال ۹۹ افتتاح  نشده است؟ می‌توانیم افتتاح صدها پروژه بزرگ در همین یکی دو سال اخیر را نادیده بگیریم و انکار کنیم؟

رئیس جمهور با بیان اینکه با شعور مردم بازی نکنیم! ملت ایران، ملت بزرگی است که می‌داند چه گذشته است و می‌داند چه کسانی در راس کار بودند، گفت: مردم می‌دانند اینهایی که امروز می‌خواهند قدرت را در دست بگیرند، از کره مریخ  نیامده‌اند! همه آنها مسئولیت‌هایی داشتند و اگر همه چیز خراب است، آیا در حیطه مسئولیت آنها هیچ ایراد و اشکالی نبوده است؟

دکتر روحانی با بیان اینکه درباره وضعیت اقتصاد چنان صحبت می‌شود که گویی همه چیز عادی بوده و ما در جنگ اقتصادی تمام عیار نبوده ایم، تصریح کرد: نه در سوال‌ها چیزی در این باره از نامزدهای انتخابات پرسیده شد و نه در جواب‌ها چیزی بود. این مسأله بسیار عجیب و شگفت‌آوری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید کار خود را با تورم حدود ۳۵ درصد و رشد اقتصادی منفی ۷٫۷ درصد آغاز کرد و از حدود یکسال پس از آغاز به کار نیز با افت شدید قیمت نفت مواجه شد،ادامه داد: اگر یک دولت قوی بر سر کار نبود همان تکانه ناشی از افت قیمت نفت کافی بود تا کشور از پا بیفتد، اما دولت تدبیر و امید چنان این تکانه را مدیریت کرد که بعضی‌ها حتی متوجه آن هم نشدند.

دکتر روحانی افزود: آمار و ارقام ۴ ساله دولت از ۹۳ تا ۹۶ گواه یک دوران طلایی اقتصاد در ۵۰ سال گذشته است که نرخ متوسط تورم آن ۱۱ درصد و متوسط نرخ رشد اقتصادی نزدیک ۵ درصد بوده است. همچنین در این فاصله در هر ۳ ماهه، نسبت به ۳ ماهه سال قبل حدود ۷۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است.

رئیس جمهورخاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۷ وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شدیم و کسانی که با افتخار می‌گویند ما در دوران جنگ مسئولیت داشتیم باید بهتر از دیگران بفهمند شرایط جنگ چگونه است؛ جنگی که دشمن‌ترین دشمنان جمهوری اسلامی به ما تحمیل کردند و یکی از اهداف آنها سرنگونی جمهوری اسلامی بود که مدعی بودند در مدت چند ماه به این هدف دست می‌یابند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه می‌خواهم در برابر مردم ایران تواضع کنم چرا که نسبت به مردم بی‌انصافی کرده‌اند، گفت: متاسفانه صبر مردم و مقاومت مردم را نادیده گرفتند. این ملت یک تنه، یکپارچه و متحد در برابر آمریکا و همه آنهایی که یا هم پیمان آمریکا بودند، یا لااقل به ما کمک نکردند، ایستاد و موفق شد. دولت دوازدهم هم به قولی که به مردم داده بود، عمل کرد و اجازه نداد پس از خروج ترامپ از برجام جنگ رخ بدهد و در کشور قحطی ایجاد شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نگذاشتیم ترامپ پس از خروج از برجام در هیچ مجمع جهانی علیه ایران موفق شود، افزود: بعضی‌ها می‌گویند موفقیت اخلاقی که به درد نمی‌خورد، اخلاق می‌خواهیم چه کار کنیم؟ ما پول می‌خواهیم، آیا بعد از چهل سال از انقلاب تازه به این نقطه رسیدیم که اخلاق به درد نمی‌خورد و فقط پول به درد می‌خورد؟!

دکتر روحانی اظهارداشت: یک موفقیت بزرگ ما در سطح جهان اخلاقی بود، اما موفقیت سیاسی هم داشتیم، موفقیت حقوقی هم داشتیم. چرا درباره دادگاه لاهه و موفقیت حقوقی حقوقدانان کشور چیزی نمی‌گویید، چرا موفقیت دیپلمات‌های کشور را نمی‌گویید؟ مگر اینها ایرانی نیستند؟ اینها مگر انقلابی نیستند؟ فقط یک عده خاص انقلابی هستند و بقیه همه غریبه هستند؟

رئیس جمهور تصریح کرد: به شخص من فحش زیاد دادند، باز هم بدهند، من یک نفر استثنا هستم، عیبی ندارد. اما این همه وزرا، معاونین، مدیرکل‌ها، استاندارها، فرماندارها تلاش کردند، در شرایطی بسیار سخت سه سال مقاومت کردیم، چرا از مقاومت در این جنگ اقتصادی چیزی نگفتید؟ چرا صدا و سیما در سوال‌هایی که برای کاندیداها طراحی شده بود چیزی از جنگ اقتصادی نگفت؟ چرا درباره مشکلات ناشی از کرونا که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است چیزی گفته نشد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: لازم نیست از دولت تشکر کنید، حداقل از کسانی که در راه مقابله با کرونا و نجات جان مردم جان دادند، از پرستارها و پزشک‌ها تشکر کنید. از مدافعین سلامت تشکر کنید. از آنهایی که شبانه روز تلاش می‌کنند واکسن بسازند و انشاءالله به نتیجه می‌رسانند تشکر کنید.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به وقوع خشکسالی کم‌نظیر در کشور در سال جاری خطاب به مخالفان دولت، گفت: چرا از هم‌زمانی جنگ اقتصادی، شیوع کرونا و وقوع خشکسالی بی‌سابقه در ۵۰ سال گذشته چیزی نمی‌گویند؟ از اینها می‌گذریم، با همه این حرف‌ها یک کلمه جواب بدهید آیا کشور را از ذیل قطعنامه‌های سازمان ملل و فصل هفت خارج کردیم یا خیر؟ بگویید با برجام موافقید یا مخالف؟

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز راه اینکه مشکل کشور حل شود بازگشت همه به برجام است، راه دیگری نداریم. اگر راه دیگری دارید بگویید. بگویید ما نمی‌خواهیم به برجام برگردیم، اگر چنین عقیده‌ای دارید. همه می‌گویند با تحریم مخالف هستیم، بله همه با تحریم مخالف هستند، مهم این است که چطور باید از تحریم خارج شویم؟ چه کسی آمریکا را بعد از ترامپ پای میز مذاکره آورد؟ صبر و ایستادگی مردم و کار دیپلمات‌های ما بود.

رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا می‌خواهید موفقیتی را که در چند دور مذاکره در وین به دست آوردیم، منکر شوید؟ اظهار داشت: چرا این واقعیت‌ها را برای مردم بیان نمی‌‌کنیم و نمی‌گوییم؟ در همه این شرایط سخت و مشکل، تلاش جدی نیز برای مهار کرونا در حال انجام است که در کنار آن در مسیر خرید واکسن موانع متعدد در مقابل ما قرار گرفته است. چند روزی در تامین واکسن تاخیر شده است، اما این تاخیرها به خاطر برخی موانع است، باید همه واقعیت ها را بیان کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در این هشت سال تحولات بزرگی رخ داده است،گفت: امروز هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من طرفدار فیلترینگ هستم. این دولت طی این هشت سال چه کرده است! کسانی که در دولت یازدهم رودرو و سینه به سینه بنده شده بودند و همه جور پرونده درست کردند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدالله الان همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیگر دستاوردهای دولت در عرصه توانمندی‌های هسته‌ای، ساخت سدها و نیروگاه‌های متعدد، افتتاح طرح‌های پرشمار عمرانی و امثال آن خاطرنشان کرد: در همین سال‌ها با همه سختی‌ها در تولید بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیدیم. از سوی دیگر آب و برق و گاز برای اولین بار در تاریخ برای افراد کم مصرف رایگان شد، اما هیچ کس چیزی درباره آن نگفت، گویا که اصلا اتفاق نیفتاده است!

دکتر روحانی در عین حال خطاب به وزرا، معاونین،مدیران وهمه کارگزاران دولت تاکید کرد که در هفته‌های پیش رو با همان قدرت و روحیه روز اول کار و تلاش کنند و این حرف‌ها و تخریب‌ها نمی‌تواند روحیه دولت یازدهمی که در برابر دنیا ۶ قدرت را پای میز مذاکره آورد و با آنها به توافق رسید و دولت دوازدهمی که سه سال و نیم در برابر یک جنگ بزرگ ایستادگی کرد و پیروز شد را تخریب کند.

رئیس جمهور افزود: باید راهمان را ادامه دهیم و در برابر حرف‌های دروغ، هر وزیری، هر بخشی، هر سازمانی موظف است که پاسخ دهد. صدا و سیما پخش کند یا پخش نکند، مهم نیست. ما پاسخ خود را می‌دهیم، تاریخ پخش می‌کند. تاریخ سعه صدر دارد، صدا و سیما نیست که پخش نکند. شما واقعیت‌ها و حقیقت‌ها را به مردم بگویید، مردم ما آگاه و بیدار و هوشیار هستند.

دکتر روحانی در پایان سخنان خود تصریح کرد: انشاءالله انتخابات خوبی پیش رو داشته باشیم و با شرکت خوب مردم دولتی قوی‌تر از دولت یازدهم و دوازدهم به حول و قوه الهی تشکیل شود و همه مردم هم استفاده کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام بسیار مهمی پیش روی مردم ایران است و آن ایام انتخابات است. با حواشی و مسایلی که برخی‌اش را به طور طبیعی و برخی را به طور غیرطبیعی به همراه دارد.

اساس انقلاب ما و همه زحماتی که از سال ۴۱ تا امروز کشیده شده، برای این بوده که مردم ما شاهد یک نظام اسلامی باشند که یک بخش مهم آن بخش اخلاق است. یعنی نظام اسلامی درست شد برای اینکه اخلاق اسلامی حاکم شود. مسأله اخلاق آنقدر مهم است که پیامبر فرمود «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»، بعثت من صرفاً برای این بوده که مکارم را کامل و فضایل اخلاقی را برای مردم تشریح، تبیین، اجرایی و عملیاتی کنم.

این بخش متأسفانه در این روزها صدمه جدی دیده است. آغاز اخلاق، راستگویی، وفای به عهد و این است که حقیقت‌ها را تحریف نکنیم.

یک چیز عجیب، واقعیت‌ها را تحریف نکنیم؛ ما از حقیقت گذشتیم، واقعیت‌ها، آنچه که روی زمین است، اجرا شده و عمل شده، اگر خدای ناکرده آنها به عکس گفته شود، ناصحیح گفته شود، اذهان مردم را به گونه‌ای مشوش کند که مردم نسبت به اصل نظام دچار تردید شوند، اخلاق زیر پا گذاشته شده است.

انتخابات بسیار مهم است، ولی از انتخابات مهم‌تر اخلاق است، چون هدف غایی و نهایی اسلام و انقلاب اسلامی است.

از آن طرف مردم‌سالاری، یک بخش –از اهداف نظام- اخلاق است و یک بخش آن هم مردم‌سالاری؛ توجه به مردم، نگاه به مردم، جدی گرفتن مردم. نمی‌توانیم با افکار عمومی مردم، با حضور مردم شوخی کنیم. باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم. واقعیت‌ها را به مردم بگوییم، تشریح کنیم. همه جا باید مردم‌سالاری حاکم باشد؛ از آغاز انتخابات تا پایان، از روز ثبت‌نام تا آن روزی که آرا خوانده می‌شود، تا آن روزی که اعلام می‌شود، تا آن روزی که تنفیذ و تحلیف می‌شود. اینها سیر و مراحل انتخابات است، همه جا باید نقش مردم، نقش واقعی و پررنگ باشد.

اینکه می‌گوییم مردم باید احساس امید کنند، باید از نظام و کشورشان دفاع کنند، از آن طرف باید ببینند که نظام هم برای آنها ارزش اسلامی و واقعی و آنچه قانون گفته برای آنها قایل است و این مسأله بسیار مهمی است.

در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد. یک مورد از جفاها را مقام معظم رهبری در زمینه احراز صلاحیت‌ها اشاره فرمودند. آن یک مسأله مهم بود که ایشان دستور دادند جبران شود. جبران شد یا نه، مسأله دوم است. اما در این انتخابات جفاهای فراوانی شد.

به نظر من بدترین جفا در این انتخابات، جفای به خود نظام است. اگر تمام این ۴۲ ساله گذشته همه‌اش نقض قانون، فساد، زیرپا گذاشتن حقوق، اجرا نکردن مصالح مردم بوده باشد، همه اقدامات برخلاف مصلحت جامعه و کشور بوده باشد، یعنی چه، برای چه انقلاب کرده بودیم، همه‌اش که اینجوری بود. اگر اینجوری برای مردم توضیح می‌دهیم.

به هر حال، اینکه می‌گوییم بعد انقلاب، حالا از دوره‌ای بگذریم که دوره امام بود، حکومت شکل خاصی داشت. ریاست جمهوری وظایفی داشت، نخست وزیر یکسری وظایفی داشت. از آن که بگذریم بعد از اصلاح قانون اساسی که همه اختیارات اجرایی در اختیار رئیس جمهور قرار داده شده است، ۵ دوره داشتیم. دوره پنجم و ششم، هفتم و هشتم، نهم و دهم، یازدهم و دوازدهم، اینجوری که می‌گوییم همه این دوره‌ها خراب بوده و ایراد داشته است. همه‌اش برخلاف آنی بوده که انقلاب خواسته و مردم خواستند. اصلاً همه انقلاب همین است، انقلاب چیست؟

از یک طرف به نظام ظلم می‌شود، از یک طرف به مردم ظلم می‌شود. اینکه می‌گوییم در این ۸ سال هیچ کاری نشده، داریم به مردم ظلم می‌کنیم. کشاورزی و صنعت دست مردم است. بسیاری از زیرساخت‌ها دست مردم است. بسیاری از بخش‌های فضای مجازی دست مردم است. مردم هستند. اگر می‌گوییم کاری نشده، یعنی ملت کاری نکرده است. ملتی که اشاره می‌کنم، کار عظیم و بزرگی انجام داده است. چرا به ملت توهین می‌کنیم. لااقل بگوییم این ۴ میلیون کشاورز کار خوبی کردند. ۴ میلیون کاسب کار درستی انجام دادند. ۱۵ میلیون کارگر کار خوبی انجام دادند. یک چیزی بگوییم. همه‌اش بد می‌گوییم. یک بخش بزرگی از کار کشور در اختیار بخش‌های مهم جامعه و مردم ماست.

از طرف سوم ظلم و جفا به کارگزاران نظام است. وقتی می‌گوییم دولت، دولت یک نفر نیست. دولت صرفا افراد دور این میز هستند؟ نیستند. صدها هزار نفر در سراسر کشور، مدیر، کارشناس، صدها هزار نفر کارمند، همه با هم میلیون‌ها نفرند، در کنار هم قرار می‌گیرند و دولت را تشکیل می‌دهند.

وقتی توهین می‌کنیم یعنی به میلیون‌ها نفر توهین می‌کنیم. بر چه مبنایی توهین می‌کنیم. لااقل آمار باید درست باشد. وقتی می‌گوییم چقدر در بانک‌ها پول گذاشته شده، وقتی این آمار را جوری می‌گوییم که از کل نقدینگی کشور خیلی بیشتر است، آمار دروغ است! وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی در این ۸ سال صفر بوده، آمار دروغ است. نمی‌توانیم دروغ بگوییم.

حقیقت را قلب کنیم. حقیقت را پشت و رو کنیم، واقعیت را مگر می‌شود بهم زد. می‌توانیم بگوییم کارخانه نیست. اگر ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی در سال ۹۹ افتتاح کردیم، این را مگر می‌شود منکر شد؟ بگوییم پتروشیمی افتتاح نشده است!

هزاران کیلومتر جاده و راه‌آهن افتتاح شده، صدها طرح مهم در طول همین یکی دو سال اخیر افتتاح شده، افتتاح نشده است؟ بعد بگوییم هیچ کاری نشده است! چرا این حرف را می‌زنیم، بر چه مبنایی این حرف را می‌زنیم؟

البته یک چیزهای خوب هم بود، خوب‌هایش را کمتر می‌گویم. دارم این طرف‌اش را می‌گویم. باید انصاف به خرج دهیم. در این بحث‌ها معلوم شد که بعضی از دستگاه‌ها خیلی خوب هستند. قوه قضائیه بی‌ایراد است، قوه مقننه بی‌ایراد است. نیروهای مسلح اینها الحمدالله همه بی‌ایراد هستند. فقط یک جا ایراد دارد و آن دولت است. این دولت تغییر می‌کند پس کلاً خوب می‌شود، چون بقیه‌اش درست است.

اگر در کشور ایرادی وجود دارد، این ایراد فقط مال دستگاه اجراست. یعنی دستگاه قانونگذار و مجمع و قوه قضائیه ایراد ندارد. خوب الحمدالله خیلی خوب شد. لااقل در این انتخابات فهمیدیم همه جای کشور خیلی خوب است، خیلی سالم است. بی‌نقص و بی‌ایراد است. فقط اشکال در این دولت است و این هم ان‌شاءالله در این انتخابات، حالا این انتخابات نباشد هم عوض می‌شود، دوره خودش تمام می‌شود. به هر صورت که باشد دولت بعدی می‌آید ان‌شاءالله و این هم درست می‌شود و کل کشور درست می‌شود.

چیزهای بهتری در این روزها هم می‌شنویم. چقدر خانم‌ها در این چند روز خوب شدند. حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها و به جوان‌ها، چه شد در این مدت خانم‌ها نبودند! این روزها خانم‌ها پیدایشان شد. خیلی مورد احترام هستند. اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شدند! شیعه و سنی چقدر باهم برادر و متحد شدند! چیزهای خوبی هم الحمدالله این روزها هست.

با شعور مردم بازی نکنیم. ملت ایران، ملت بزرگی است. ملتی است که می‌داند چه گذشته است. می‌داند چه کسانی بودند. اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، آیا در ایران نبودند؟ اگر از کره مریخ تازه آمده بودند، خیلی خوب بود. همه‌شان بودند، همه‌شان در یک بخشی مسئولیت داشتند. اگر همه چیز خراب است، برای آنها هیچ ایراد و اشکال نبوده است!؟

به نحوی با مردم صحبت کنیم که برای مردم قابل فهم و پذیرش باشد. مردم بدانند ما به راستی و درستی داریم با آنها حرف می‌زنیم و سخن می‌گوییم.

در اینجا می‌خواهم راجع به قلب واقعیت و تحریف واقعیت و حقیقت نکته مهمی بگویم. راجع به اقتصاد صحبت شد، اما در چه فضایی صحبت شد؟ یعنی ما در دوره صلحیم یا جنگیم؟ این کلمه اول روشن شود. ما در جنگ اقتصادی هستیم یا نیستیم؟ گویی اصلاً جنگی وجود ندارد، ترامپی نبوده، اصلاً ترامپ ظلمی نکرده، کار بدی نکرده، هر چی مشکل هست، برای دولت است. آمریکا کاری نکرده است.

نه در سوال چیزی بود، نه در جواب چیزی بود و این مسأله بسیار عجیبی است. شگفت‌آور است. ما دولت را در سال ۹۲ در شرایطی آغاز کردیم که در تحریم و فشار اقتصادی بودیم.

تحریم از اواخر سال‌های ۹۰، ۹۱ شروع شده بود، در سال‌های ۹۲ و ۹۳ ما در تحریم کار کردیم. رکود تورمی هم بود و بعد از جنگ، اولین بار بود که ما دولتی را تحویل می‌گرفتیم که در سال ماقبل پایان، رشد اقتصادی‌اش منهای ۷٫۷ بوده و تورم‌اش بیش از ۳۰ درصد بوده است. ما در شرایط رکود تورمی دولت را تحویل گرفتیم. اینجوری نبود که در شرایط عادی دولت را تحویل بگیریم. تحریم هم بوده، یعنی هم تحریم بوده و هم مشکلات هر دو با هم. ما در چنین وضعیتی دولت را تحویل گرفتیم.

چه کار کردیم؟ سال ۹۲ دولت را تحویل گرفتیم، در ۹۳ چه شد؟ در سال ۹۳ تورم ۳۵ درصدی ۱۵ درصد شد. شده یا نشده؟ این آمار است. نزدیک ۳۵ تورم بوده، در عرض یکسال این تورم شده پانزده و خرده‌ای، این کار در عرض یکسال شده یا نشده است؟ رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی بود و در سال ۹۲ باز هم منفی بود. در سال ۹۳ در همان سه ماهه اول به رشد مثبت رسیدیم. تا آخر سال رشد ما مثبت است. سال ۹۳، ۳٫۲ دهم رشد اقتصادی داریم. پس هم تورم را مهار کردیم و از حدود ۳۵ درصد آوردیم به پانزده و خرده‌ای و هم رشد اقتصادی را از منفی به مثبت تبدیل کردیم. یک معجزه اقتصادی اتفاق افتاد، چون وقتی شروع کردیم به مهار تورم، همه به ما گفتند که تورمی که شما مهار می‌کنید، آن طرف با مسأله رشد چه کار می‌کنید، آنجا چه می‌شود؟ آن هم در سال ۹۳ مثبت شد.

علاوه بر اینکه رکود تورمی در آغاز داشتیم، علاوه بر اینکه در تورم بودیم، در سال ۹۳، در ۶ ماهه دوم با یک معضل جدید هم مواجه شدیم. یعنی نفتی که در سال‌های قبل بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار، بعضی وقت‌ها تا ۱۳۰ دلار قیمت نفت بود، به طور متوسط ۸۰ تا ۱۰۰ دلار متوسط قیمت نفت بود، یک‌مرتبه ۳۰ دلار شد. یک تکانه بسیار شدیدی بود. اگر دولت قوی‌ای نبود، همین تکانه می‌توانست کشور را از پای در بیاورد. آنچنان با آرامش حرکت کردیم و پیشرفت کردیم که اگر به کسی بگوییم تکانه شدید سال ۹۳ و ۹۴، اصلاً بعضی‌ها می‌گویند کدام تکانه بود و چه جوری بود؟! هم مردم و هم دولت کمک کردند از این تکانه‌ها عبور کردیم.

آمار و ارقام ۴ سال اول دولت از سال ۹۳ تا ۹۶ این ۴ سال، یک دوران طلایی اقتصاد در ۵۰ سال گذشته است. در ۵۰ سال گذشته در طول این ۴ سال نرخ متوسط تورم حدود ۱۱ بوده است. ۲ سال تورم تک رقمی بوده است. ۲ سال هم یک مقدار بیشتر، یک ماه‌هایی از ۹۴ تورم تک رقمی بود، یک ماه‌هایی هم از اوایل ۹۷ هنوز تک رقمی بود. حداقل ۲ سال، یا بیش از ۲ سال، تک رقمی شد. رشد اقتصادی ما به طور متوسط در ۴ سال، ۴٫۷ بوده، یعنی رشد اقتصادی متوسط ما نزدیک ۵ درصد بوده است. این رشد اقتصادی با این تورم، با اشتغالی که از ۶ ماهه دوم ۹۳، تا پایان ۹۶ هر ۳ ماهه، نسبت به ۳ ماهه سال قبل حدود ۷۰۰ هزار شغل خالص داشتیم.

شما ۵۰ سال قبل اقتصاد را بیاورید ورق بزنید، در تمام دوره‌ها ورق بزنید، ۴ سال طلایی که در این ۴ سال، تورم و رشد اقتصادی و اشتغال، حتی تراز صادرات غیرنفتی ما با واردات ما هم در یکی دو سال مثبت شد. از آنها بگذریم که در ۶۰ سال قبل بی‌سابقه بود.

چرا این واقعیت‌ها را نمی‌گوییم؟ این ۴ سالی بود که دولت در شرایط نسبتاً مناسب بود. یعنی ۹۲ تحریم بود، ۹۴ هم تحریم بود، از دی ماه تحریم برداشته شد. ما فقط آخر ۹۴ و ۹۵ بی‌تحریم بودیم و همان مدت بی‌تحریم هم رشد اقتصادی ما رشد اقتصادی اول در دنیا شد. ۱۲٫۶ رشد اقتصادی سال ۹۵ ما بود. در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما رشد بی‌نظیر و اول در دنیا بوده، در تاریخ خودمان هم رشد دو رقمی زیاد نبوده، با رشد دورقمی با این شرایط، در ۹۶ هم باز یک شرایط مناسبی داشتیم، تا به ۹۷ رسیدیم. در سال ۹۷ وارد یک جنگ شدیم. چیز عجیبی است، آدمهایی که افتخار می‌کنند می‌گویند ما در جنگ بودیم و در جنگ مسئولیت داشتیم، آنها که باید بهتر از دیگران بفهمند شرایط جنگ چه هست؟

ما در سال ۹۷ وارد جنگ بی‌نظیر یا کم‌نظیری در تاریخ شدیم. یک جنگ اقتصادی تمام عیار، چه کسانی این جنگ را ایجاد کردند؟ با کمک اسرائیل و صهیونیست‌ها، با کمک تندروها در داخل آمریکا دشمن‌ترین آدم‌هایی که در آ‌مریکا بودند، روی کار آمدند. یعنی ترکیب پمپئو و بولتون و ترامپ یک ترکیب عجیب و غریبی، بدترین آدم‌ها روی کار آمدند و چقدر اسرائیلی‌ها خوشحال بودند و چقدر اسرائیلی‌ها کمک کردند برای اینکه چنین آدم‌هایی سرِ کار بیایند. البته اسرائیل چند هدف داشت. یکی از اهداف مهمش این بود که جمهوری اسلامی ایران را به زمین بزنند، اعلام هم کردند و به صراحت هم گفتند ما کاری می‌کنیم که جمهوری اسلامی دیگر نباشد. حتی گفتند در همان ماه‌های اولیه به این هدف می‌رسیم.

می‌خواهم در برابر مردم ایران تواضع کنم که نسبت به مردم بی انصافی کردند. صبر مردم و مقاومت مردم را نگفتند. این ملت یک تنه، یکپارچه، ‌متحد در برابر آمریکا و همه آنهایی که یا هم پیمان آمریکا بودند یا لااقل به ما کمک نکردند، ملت ما موفق و پیروز شد. کشور را نگه داشت. خیلی زجر و زحمت کشید، مشکلات مردم خیلی زیاد بود، اما در عین حال نگذاشتیم در این کشور قحطی و غلا شود، نگذاشتیم جنگ شود. آن قولی که به مردم در دولت دوازدهم دادم و گفتم نمی‌گذارم جنگ شود، نمی‌خواهم توضیح بدهم که اگر دیگران بودند چه می‌شد؟ اصلا در مورد آن نمی‌خواهم بحث کنم. در دولت دوازدهم نگذاشتیم ترامپ وقتی از برجام خارج شد، در هیچ مجمع جهانی علیه ایران موفق شود. بعضی‌ها می‌گویند موفقیت اخلاقی که به درد نمی‌خورد، اخلاق می‌خواهیم چه کار کنیم؟ ما پول می‌خواهیم. این بود؟ بعد از انقلاب، بعد از چهل سال به این نقطه رسیدیم که اخلاق به درد نمی‌خورد و فقط پول به درد می‌خورد؟ بله یک موفقیت بزرگ ما در سطح جهان اخلاقی بود، اما موفقیت سیاسی هم داشتیم. نگذاشتیم آنها در هیچ مجمع جهانی پیروز شوند، آنها را شکست دادیم. موفقیت حقوقی هم داشتیم، چرا دادگاه لاهه را نمی‌گویید، چرا موفقیت حقوقی حقوقدانان ما را نمی‌گویید، چرا موفقیت دیپلمات‌های ما را نمی‌گویید؟ مگر اینها ایرانی نیستند؟ اینها مگر انقلابی نیستند؟ فقط یک عده خاص انقلابی هستند و بقیه همه غریبه هستند؟ نمی‌دانیم از کجا آمدند، از کدام کره آمدند؟ اینها زحمت کشیدند، تلاش کردند. حالا به شخص بنده عیب ندارد، فحش زیاد دادند، باز هم بدهند، من یک نفر استثنا هستم. این همه خدمت کردند، این همه کار کردند، این همه وزرا، این همه معاونین، این همه مدیرکل‌ها، این همه استاندارها، این همه فرماندارها همه جا تلاش کردند. ما در این شرایط بسیار سخت سه سال مقاومت کردیم، چرا چنگ اقتصادی را نگفتید، چرا اینگونه بودید؟

آقای صدا و سیما که سوال طراحی کردید، چرا در بحث اقتصادی، جنگ اقتصادی را نگفتید؟ چرا فراموش کردید؟ چرا کنار گذاشتید؟ بعد از اینکه سیل اعتراض آمد در مناظره دوم دو کلمه‌ای، یک کلمه‌ای گفتند. واقعیت‌ها را به مردم بگویید، ما در دوره جنگ اقتصادی بودیم.

در عین حال که در جنگ اقتصادی بودیم، تنها هم جنگ اقتصادی نبود، ما مواجه شدیم با معضلی که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌نظیر بود. با کرونا مواجه شدیم، سیل و زلزله و این چیزها را کنار بگذارم، آنها هم در جای خود مشکلات فراوانی درست کرد. با شیوع کرونا در کشور ۱٫۱ میلیون نفر به خاطر کرونا بیکار شدند. کرونا زندگی مردم را به هم زد، اقتصاد ما را به هم زد. در سه ماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ صادرات ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد، اینها واقعیت‌هاست. در سه ماهه اول صادرات و واردات تعطیل شد.

شما نمی‌دانید در این یک سال گذشته قیمت مواد غذایی در دنیا چند درصد افزوده شده است یا می‌دانید؟ آمار فائو را می‌دانید که از خرداد پارسال تا خرداد امسال ۴۰ درصد به طور متوسط مواد غذایی در دنیا گران شده است، اینها را می‌دانید یا نه؟ اگر ندانید که خیلی جای تعجب است و اگر بدانید و نگویید این هم جای تعجب است! چرا انسان واقعیت‌ها را نگوید؟ همه قصدِ ما انشاءالله این است که برویم به مردم خدمت کنیم، خادم مردم بشویم، چرا این واقعیت‌ها را انکار می‌کنیم و زیر پا می‌گذاریم؟

در این کرونا، در این مشکلات، در این بیکاری، در این مشکلات اقتصادی، در این مسائلی که پیش آمد، از ۹۷ که در جنگ اقتصادی رفتیم با این وجود در سال ۹۸ تقریبا بعد از بهار، کم کم داشتیم به سمت یک شرایط نسبتا مناسب‌تری پیش می‌رفتیم. آمار و ارقام اقتصادی را نگاه کنید. منتها در اواخر سال ۹۸ گرفتار کرونا شدیم. یعنی درست در آخر بهمن با کرونا مواجه شدیم و همه سال ۹۹ هم و الان هم که با کرونا مواجه هستیم.

کرونا مشکلات فراوانی برای ما درست کرد. لااقل از کسانی که جان دادند برای مردم در بیمارستان‌ها، پرستارها، پزشک‌ها، از اینها تشکر کنید. از مدافعین سلامت تشکر کنید. از آنهایی که شبانه روز تلاش می‌کنند واکسن بسازند و انشاءالله این تلاش‌ها را به نتیجه می‌رسانند، از آنها تشکر کنید، لازم نیست از دولت تشکر کنید.

اداره شرایط کشور در جنگ و کرونا با هم، در کنار هم که خشکسالی هم به آن اضافه شد. خشکسالی هم خشکسالی بی‌نظیری بوده که الان با آن مواجه هستیم. در ۵۰ سال اخیر این خشکسالی کم نظیر یا بی نظیر است. اینها همه در کنار هم قرار گرفته است. چرا اینها را نگفتیم؟ چرا این واقعیت‌ها را نگفتیم؟

از اینها می‌گذریم، با همه این حرفها یک کلمه جواب بدهید کشور را از شمول قطعنامه‌های سازمان ملل و فصل هفت خارج کردیم یا خیر؟ این را بگویید، بگویید خارج کردیم یا نه؟ با برجام موافقید یا مخالف؟ بگویید. اگر مخالف هستید بگویید، اگر موافق هستید بگویید.

برجام بود که در سال ۹۴، ۹۵، ۹۶ کشور را در مسیر توسعه و تحول قرار داد و امروز هم راهِ اینکه مشکل کشور حل شود بازگشت همه به برجام است، راه دیگری نداریم. اگر راه دیگری دارید بگویید. بگویید ما نمی‌خواهیم به برجام برگردیم، اگر چنین عقیده‌ای دارید؟ گفته می‌شود و همه می‌گویند، البته با تحریم مخالف هستیم، بله همه با تحریم مخالف هستند. چطور باید از تحریم خارج شویم؟ چه کسی است که آمریکا را بعد از ترامپ پای میز مذاکره آورد؟ صبر مردم، ایستادگی مردم، کار دیپلمات‌های ما، موفقیتی را که در چند دور مذاکره در وین به دست آوردیم، می‌خواهید منکر شوید؟ چرا این واقعیت‌ها را برای مردم بیان نمی‌‌کنیم و نمی‌گوییم؟

حالا در همه این شرایط سخت و مشکل، امروز در مسیر مهار کرونا یک تلاش جدی در حال انجام است. ما واکسن خریدیم از یک کشوری، به آن کشور پول دادیم، واکسن را به فرودگاه آورده، قوه قضاییه آنجا از خواب غفلت بیدار شده و یک دفعه جلوی آن را گرفته است. حالا ما چه کار کنیم؟ واکسنی که قرار بود به ایران حمل شود، نشد و آنجا جلوی آن گرفته شد. واکسن خریدیم پول آن هم آماده است، پرداخت هم کردیم، آن کشوری که بنا بود به ما واکسن بدهد، واکسنی که ۳ میلیون دوز بنا بود حمل شود، جلوی آن را گرفت و گفت من مواجه شدم با کرونای هندی، کمی به من مهلت بدهید، با یک هفته تاخیر می‌دهم. آنجا از کوواکس واکسن خریدیم، رفتیم پول آن را بدهیم، تحریم ما را معطل کرده و نوبت ما عقب افتاد. وقتی می‌گوییم واکسن همه را بگوییم. می‌گویند چرا شما بخش خصوصی را منع کردید؟ ما بخش خصوصی را منع نکردیم، وزارت بهداشت و درمان ما هم اجازه داده هر که می‌تواند برود بردارد و بیاورد.

در دنیا واکسن نیست به آن مقدار، اگر واکسن باشد خودمان خریداریم، به هر قیمتی باشد واکسن می‌خریم. بخش خصوصی هم بخرد، ما اصلا مشکل نداریم. آنها هم بروند بخرند و بیاورند. حتی در واکسن داخلی همه توان خود را گذاشتیم، همه کمک‌ها انجام گرفته، وزارت بهداشت و درمان روزانه پیگیری می‌کند و انشاءالله به ثمر می‌رسد و مردم ما از واکسن داخلی استفاده می‌کنند. واکسن خارجی هم می‌آید، بله این چند روز تاخیر به خاطر این حوادث است. در این حوادث هم باید واقعیت‌ها را بگوییم.

نکته دیگری که می‌خواهم تاکید کنم این است که اولا در این هشت سال تحولات بزرگی رخ داده است. به آنها هم باید توجه کنیم. هیچ‌کس امروز نمی‌تواند بگوید من طرفدار فیلترینگ هستم، بَه! این دولت طی این هشت سال چه کرد؟ هیچ‌کس جرات نمی‌کند، اینهایی که در دولت یازدهم رودرو و سینه به سینه من شده بودند، همه جور پرونده درست کرده بودند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدالله الان همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند هستیم، این باند اخیرا خوب شده؟ این پهنای آن قبلا خیلی همه را اذیت می‌کرد، اخیرا این پهنا خیلی خوب شده است. اینها کار بزرگی است که انجام گرفته، فکر نکنید این کار مهم نیست.

همه امروز الحمدالله با تحریم مخالف هستند و می‌گویند باید سریع به برجام برگردیم. برجام خیلی چیز خوبی شد، الحمدالله. همه کشور اعتراف کردند که قدرت هسته‌ای کشور قوی‌تر شده و نابود نشده است، امروز کسی نمی‌تواند دیگر منکر شود. این شعارهای سال پیش، الان دیدند ما ۲۰ درصد که هیچ، ۶۰ درصد هم اگر لازم باشد، هر کار و اقدام دیگر، انرژی اتمی ما توان دارد و این کار را انجام می‌دهد.

همه الحمدالله در یک مسیر قرار می‌گیریم. اول که می‌گفتیم زن‌ها باید مدیر شوند، خیلی این طرف و آن طرف سر و صدا بود. مدیریت خانم‌ها را می‌خواستیم به ۳۰ درصد برسانیم، الحمدالله الان به حدود ۲۵ درصد تقریبا رساندیم. کار بزرگی شده، الان الحمدالله همه موافق هستند و می‌گویند باید خانم‌ها مدیر شوند و بیایند، وزیر، وکیل بشوند، الحمدالله. با اقوام، وقتی خواستیم اقوام و اقلیت‌ها را بیاوریم، فرماندار و بخشدار و معاون استاندار و سفیر کنیم، چقدر سر و صدا، الحمدالله امروز همه موافق شدند. کارهای بزرگی انجام گرفته است.

وقتی به بطن مساله نگاه می‌کنیم، می‌بینیم یک تحول بزرگ در کشور ما رخ داده و باید آن را ببینیم. الحمدالله علیرغم جنگ اقتصادی و  مشکلات، به کوری چشم دشمنان رشد اقتصادی سال ۹۹ ما با همه سختی‌ها مثبت است. الان، هم مرکز آمار می‌گوید مثبت است، هم بانک مرکزی می‌گوید مثبت است. حالا آمارهای آن را منتشر خواهند کرد. معلوم است رشد اقتصادی ما منفی نیست، این خیلی مساله مهمی هست.

ما در این مدت هفته‌ای نشده که افتتاح‌های بزرگ نداشته باشیم و بعضی‌ها هم می‌گویند اینها افتتاح کردند تمام شد، دولت بعدی چه کار کند؟ همین پنجشنبه فردا احداث یک نیروگاهی را شروع می‌کنیم که ظرفیت آن ۱۴۰۰مگاوات است. فردا عملیات اجرایی آن شروع می‌شود. پول و همه امکانات آن آماده شده و آغاز می‌شود.

در همین دولت و با همین تحریم، با همین مشکلات، فردا پنجاه و ششمین سد ملی را افتتاح می‌کنیم، در همین دولت با همه سختی‌هایی که داشتیم. روستاها را نگاه کنید، مساله توسعه گاز را نگاه کنید، به خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل نگاه کنید. هیچ‌کس نگفت که آب و برق و گاز برای اولین بار در تاریخ ایران برای آدم‌های کم مصرف و کم درآمد مجانی شده است. مثل اینکه درست نبود این خبر که اینها مجانی شده است، چرا نمی‌گویید، چرا می‌ترسید؟

دائم می‌گویید مردم، مردم، وقتی حرف‌تان را با کلمه مردم آغاز می‌کنید، بگویید که این دولت کاری کرد که برای افراد کم مصرف آب، برق و گاز مجانی شد، چرا این را نمی‌گویید؟ همسان‌سازی چه شد، فراموش شد؟ حقوق بازنشسته‌ها چه شد، فراموش شد؟ همه اینها از یاد رفت؟ فراموش شد؟ این عشق به قدرت با انسان چه می‌کند؟ همه چیز از یاد آدم می‌رود و حافظه‌‌اش از دست می‌رود.

اینکه فروش محصولات پتروشیمی ما امروز تقریبا دو برابر شده، ۱۱ میلیارد در سال ۹۲ بود، یک ۵٫۷ و یک ۵٫۱ تقریبا نزدیک به ۱۱ میلیارد بر توان فروش پتروشیمی یا ظرفیتی که امروز برای فروش داریم، اضافه شده است. فقط در سال  ۹۹، ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح کردیم. جهش بزرگ، جهش پتروشیمی را قبول ندارید؟ این همه طرح‌ها افتتاح شد، چه شد؟ اینها که دیدنی است، اینها که کوچک و سر سوزن نیست که گم شود، پتروشیمی است، بزرگ است.

اینکه ما ۵۶ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کردیم و امروز ۱۰۷ میلیون لیتر شده، اینکه ما ۹۷ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌کردیم و امروز ۱۱۳ میلیون لیتر شده است، اینها هم از یاد رفت و فراموش شد؟ اینکه تولید محصولات غذایی ما علیرغم همه مشکلات از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده، اینها همه فراموش شد و از دست رفت؟

کلام آخر، عزیزان من در دستگاه‌های اجرایی، معاونین محترم، وزرای محترم، در هفته‌های پیش رو با همان قدرت، با همان روحیه روز اول باید کار کنیم. طرح‌ها را باید تکمیل کنیم، طرح‌ها را باید در حد امکان در هفته‌های پیش رو افتتاح کنیم. هر مشکلی که از دست ما برمی‌آید باید آن مشکل را برطرف کنیم. این حرف‌ها، این تخریب‌ها نمی‌تواند روحیه دولت یازدهم و دوازدهم را تخریب کند. دولت یازدهمی که در برابر دنیا، شش قدرت را آورد و به توافق رسید و دولت دوازدهمی که سه سال و نیم در برابر یک جنگ بزرگ ایستادگی کرد و پیروز شد، پیروزی‌ای که همه قبول دارند، دشمن هم قبول دارد که ما پیروز شدیم.

پس ما باید راهمان را ادامه دهیم، مسیرمان را باید ادامه دهیم و در برابر حرف‌های دروغ، هر وزیری، هر بخشی، هر سازمانی موظف است که پاسخ دهد و جواب بدهد. حالا صدا و سیما می‌خواهد پخش کند یا پخش نکند، مهم نیست. ما پاسخ خود را می‌دهیم، تاریخ پخش می‌کند، تاریخ سعه صدر دارد و مثل صدا و سیما نیست، پخش می‌کند. شما واقعیت‌ها و حقیقت‌ها را به مردم بگویید، مردم ما آگاه و بیدار و هوشیار هستند.

انشاءالله امیدوارم انتخابات خوبی پیش رو داشته باشیم و با شرکت خوب، انتخاباتی که مردم به سلامت پای صندوق بروند و دولتی قوی‌تر از دولت یازدهم و دوازدهم به حول و قوه الهی انشاءالله تشکیل شود و همه مردم هم استفاده کنند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.