دریاچه ارومیه دوباره جان گرفت
دریاچه ارومیه دوباره جان گرفت
سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) با انتشار تازه ترین تصاویر ماهواره ای خود از دریاچه ارومیه اعلام کرد که در پی بارندگی های اخیر دریاچه ارومیه دوباره جان گرفته است.

به گزارش قلم پرس، تصاویر سایت ناسا دریاچه ارومیه را قبل و بعد از بارندگی های اخیر نشان می دهد که از وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه در چهار ماه اخیر حکایت دارد.
«ناسا» در مطلبی که در وب سایت خود منتشر کرد، آورده است: با بارندگی های سیلابی اخیر سطح آب این جواهر آبی که به نگین فیروزه ای آذربایجان شهرت دارد، افزایش چشمگیری داشته است.
سازمان فضایی ایالات متحده در ادامه با بیان این مطلب که وسعت دریاچه ارومیه در بیشترین مقدار ثبت شده مساحتی به وسعت پنج هزار کیلومترمربع را شامل می شود، اعلام کرد: طبق آخرین تصاویر ماهواره ای مساحت کنونی این دریاچه سه هزار کیلومترمربع و ۲ برابر مساحت زمان مشابه در سال گذشته است.
این سازمان همچنین با مقایسه تصاویر دریاچه ارومیه توسط ماهواره «terra» ناسا که در طول یک سال گذشته عکسبرداری شده است، اعلام کرد: با ورود آب بارندگی های پاییز سال گذشته و بهار امسال به دریاچه ارومیه سطح آب این دریاچه ۶۲ سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
«ناسا» همچنین بارندگی های اخیر در کشور را در ۵۰ سال گذشته بی سابقه اعلام کرد و نوشت: با وقوع بارش های فصلی ۳۱ استان ایران در ماه گدشته درگیر سیلاب بود.
به گزارش ایرنا دولت با هدف هدایت مستمر آب به دریاچه و تثبیت وضعیت آن طرح های متعددی را در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان اجرا کرده که بخشی از آنها به زودی افتتاح می شود اما لایروبی ۲۴۵ کیلومتری ۱۴ رودخانه در این استانها با ۴۳۷ میلیارد تومان هزینه، اصلی ترین دلیل افزایش حجم آب این دریاچه در روزهای اخیر است.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

  • منبع خبر : ایرنا