درهای مقبرهالشعرا برای مردم باز شد
درهای مقبرهالشعرا برای مردم باز شد
مقبرةالشعرای تبریز، مامن بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف نامی است که بوی فرهنگ و تاریخ کهن تبریز و تبریزیان از جای جای آن به مشام می‌رسد اما این مقبره طی سال‌های گذشته با گردوخاک بازسازی و عملیات عمرانی همراه بود و طی این سال‌ها، گردشگران را از خود رانده است.

به گزارش قلم پرس، بزرگترین پروژه عمرانی فرهنگی کشور تحت عنوان «مجموعه بزرگ فرهنگی مقبره الشعرا» از سال ۹۴ در دستور کار شهرداری قرار گرفت و عملیات عمرانی آن آغاز شد اما این مجموعه بی نظیر فرهنگی، طی هفت سال گذشته نه تنها تکمیل نشده بلکه بیشتر گردشگران را از خود رانده است.

 وقتی در ایام نوروز، گردشگران شهرهای مختلف در حافظیه شیراز گرد هم آمدند و در کنار مقبره شاعر نامی ایران سال خود را تحویل کردند، شهریار و چندصد شاعر دیگر در شهر غریب خود، میان گردوخاک‌ها خفته بودند.

گردوخاکی که چشمان مسئولان را در هفت سال گذشته کور کرد و مدیران شهری و غیرشهری، کورکورانه از کنار این مقبره فرهنگی که در هیچ کجای جهان نمی‌توان همانندی برایش پیدا کرد، می‌گذشتند.

با روی کارآمدن یعقوب هوشیار، شهردار کنونی تبریز و همت وی جهت اتمام پروژه‌های ناتمام شهرداری، تکمیل مقبرهالشعرای تبریز نیز در اولویت شهرداری گرفت.

موضوعی که با سفر ریاست جمهوری به تبریز جدیت یافت و با پیگیری مسئولان فرهنگی و شهری و به خصوص استاندار آذربایجان شرقی منجر به تصویب اعتباری برای تکمیل پناه ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی تبریزی شد و هوشیار قول داد تا روز بزرگداشت شهریار، شاعر نامی فرهنگ خطه آذربایجان، بخشی از این مقبره برای بازدید مردم به تمام برسد و همین طور هم شد.

حال پس از هفت سال، صفه شمالی مقبره الشعرای تبریز تکمیل شده و امکان بازدید از آن برای مردم مهیا است اما هنوز هم عملیات عمرانی صفه جنوبی آن ادامه دارد.

تکمیل بخش جنوبی مقبرهالشعرا نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است

سامان احمدزاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز می‌گوید که برای تکمیل بخش جنوبی مقبره الشعرا به اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم که در این رابطه اعتبارات دولتی نیز باید تخصیص یابد.

وی در این خصوص اظهار می‌کند که مساحت صفه شمالی مقبره الشعرا، ۸۵۰۰ متر مربع است که در سال‌های گذشته برخی اقدامات در آن انجام یافته بود ولی ۳۵۰۰ متر مربع از صفه شمالی مقبره الشعرا ناقص بود که طی سال جاری با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

مقبره الشعرا یک پروژه ملی است

وی با اشاره به این‌که مقبره الشعرا یک پروژه ملی است و بحث‌های عمرانی در این مکان به شهرداری تبریز واگذار شده است، تصریح می‌کند که صفه شمالی مقبرهالشعرا طی سال‌های گذشته به صورت ناقص به حال خود رها شده بود که با تاکید شهرداری تبریز و با نصب روزشمار، این پروژه به طور جدی پیگیری و به بهره‌برداری رسید. عملیات عمرانی بخش شمالی مقبره الشعرا انجام یافته و در بخش جنوبی نیز با دستور شهردار تبریز، در حال بررسی و طراحی اولیه هستیم.

عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی نیز روز گذشته در مراسم گلباران مقبره شهریار شیرین سخن که به مناسبت روز شعر و ادب فارسی برگزار شد، مقبرهالشعرای تبریز را نگین فکر و فرهنگ و پایگاه اندیشه شعرای گرانقدر عنوان کرد و گفت که متاسفانه نتوانستیم این مکان مملو از تاریخ و فرهنگ را از لحاظ امکانات و شرایط محیطی به صورت کامل آماده سازیم.

وی هم‌چنین در این مراسم قول داد که نگاه دولت برای حل مشکلات این مجموعه پابرجا بوده و امیدوار است تا این مقبره در سال آینده به یک مجموعه زیباتر و کامل تر تبدیل شود.

بنا بر گفته‌ی سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در خلال سفر ریاست جمهوری به تبریز اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی برای بخش فرهنگ و هنر استان در نظر گرفته شده است که بخش اعظمی از آن صرف مقبرهالشعرا می‌شود.

اهتمام مسئولان برای تکمیل این مکان مملو از شکوفایی فرهنگ و تاریخ تبریز ستودنی است اما قطعا نیاز به تداوم دارد.

عزمی که برای بازسازی و تکمیل بزرگترین پروژه عمرانی فرهنگی کشور آغاز شده باید به نتیجه‌ی منتهی شود و مردم از تماشای فرهنگ و هنر گذشتگان خود بتوانند هرچه بیشتر بر آن افتخار کنند.