دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی قرقیزستان
دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، باشگاه تحلیلگران منطقه‌ای «پیکر» کنفرانسی تحت عنوان «فرایندهای سیاسی در قرقیزستان؛ تأثیر عوامل خارجی در انتخابات آینده و برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید» در قرقیزستان برگزار کرد. «ایگور شستاکوف» کارشناس ارشد مسائل سیاسی در این کنفرانس به موضع آمریکا نسبت به قرقیزستان اشاره کرد و گفت: آمریکا حتی […]

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، باشگاه تحلیلگران منطقه‌ای «پیکر» کنفرانسی تحت عنوان «فرایندهای سیاسی در قرقیزستان؛ تأثیر عوامل خارجی در انتخابات آینده و برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید» در قرقیزستان برگزار کرد.

«ایگور شستاکوف» کارشناس ارشد مسائل سیاسی در این کنفرانس به موضع آمریکا نسبت به قرقیزستان اشاره کرد و گفت: آمریکا حتی در زمانی که جباراف فقط کاندیدای ریاست جمهوری بود، گفته بود اصلاح قانون اساسی را قبول ندارند. اگرچه دپارتمان دیپلماتیک در این زمینه باید سیاست درستی را نشان دهد.

وی افزود: اکنون همه نقاب‌ها افتاده و ما شاهد فشار آشکار آمریکا بر دولت فعلی هستیم.

این کارشناس افزود: «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا گفته بود واشنگتن روند سیاست خارجی را افزایش می‌دهد. در واقع این مرحله جدیدی از جنگ سرد است و قطعاً سناریوهایی را در اینجا طراحی خواهد کرد که با سناریوهای سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ در اوکراین قابل مقایسه است.

شستاکوف افزود: علاوه بر این ، آمریکا با ثبت «مسکو» و «پکن» به عنوان دشمن، به وضوح موضع خود را تعیین و مشخص کرده است. قرقیزستان که دارای روابط متحد با روسیه و روابط دوستانه با چین است و از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با این کشورها همکاری می‌کند، به عنوان یک زمین آزمایش برای بازی برخی از مدل‌های ژئوپلیتیک در نظر گرفته خواهد شد. سپس آنها این بازی را برای کشورهایی که با فدراسیون روسیه و چین همکاری می‌کنند( به کشورهای پساشوروی مانند بلاروس ) منتقل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد امسال ۳ انتخابات در تغییر قانون اساسی در  قرقیزستان برگزار می‌شود، به علاوه  کشور در سخت‌ترین وضعیت اقتصادی – اجتماعی قرار خواهد داشت. همه این عوامل بر اوضاع سیاسی – اجتماعی داخلی تأثیر منفی می‌گذارند. بنابراین، فشار بازیکنان خارجی به قرقیزستان نیز بی‌سابقه است.

«اصیل بیک اناربایف» دیگر کارشناس مسائل سیاسی نیز در سخنان خود در مورد فشار آشکار غرب بر روندهای سیاسی قرقیزستان تأکید کرد و گفت: انتقاد از موافقان ویرایش جدید قانون اساسی بدون دلیل نیست. طبق اطلاعات تأیید نشده اخیراً سفارت آمریکا مبلغ ۶۰ میلیون دلار دریافت کرده است که اکنون رسانه‌های طرفدار غرب و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی این سفارش را انجام می‌دهند.

به گفته وی، در هر صورت دخالت علنی در امور کشور از طرف آمریکا وجود دارد. آنها تحت پوشش دموکراسی، در تلاش هستند تا کشورهای مستقل و تصمیمات آنها را تحت فشار قرار دهند. به احتمال زیاد، این به دلیل طرفداری ما از روسیه و حمایت روسیه از کشور ما است که دولت جدید آمریکا آن را دوست ندارد.

اناربایف توضیح داد: بنابراین، من اطمینان دارم که تلاطم‌های ژئوپلیتیک در کشور ما در آینده نزدیک، شدت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ح