دبیرخانه دایمی روز مراغه راه‌اندازی می‌شود
دبیرخانه دایمی روز مراغه راه‌اندازی می‌شود

[ad_1] فرماندار مراغه با اشاره به اینکه مراغه ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه گردشگری دارد، گفت: دبیرخانه دایمی روز ملی مراغه راه‌اندازی می‌شود تا روند توسعه شهرستان با تکیه بر ظرفیت‌های آن در طول سال دنبال شود. داود اسدیان روز جمعه در شورای اداری شهرستان که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار […]

[ad_1]

فرماندار مراغه با اشاره به اینکه مراغه ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه گردشگری دارد، گفت: دبیرخانه دایمی روز ملی مراغه راه‌اندازی می‌شود تا روند توسعه شهرستان با تکیه بر ظرفیت‌های آن در طول سال دنبال شود.

داود اسدیان روز جمعه در شورای اداری شهرستان که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، افزود: راه‌اندازی این دبیرخانه نیز باید به روند توسعه همه‌جانبه این شهرستان کمک کند و فعالیت آن به ۱۶ اردیبهشت و روز ملی مراغه محدود نباشد.

وی اظهار داشت: اقلیم مستعد مراغه با پیشینه تمدنی و آثار تاریخی متعددش در هم آمیخته و بر همین اساس برای توسعه روزافزون بخش گردشگری آن در دولت آیت‌الله رئیسی برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: گره‌گشایی در بخش گردشگری و توجه به ظرفیت‌های این شهرستان نه تنها روند توسعه آن را تسریع می‌کند بلکه فرصت‌های جدید شغلی برای جوانان این کهن‌شهر ایجاد خواهد کرد.

فرماندار مراغه نبود امکان تردد از روستای «یایهشری» مراغه به «کندوان» را یکی از گره‌های گردشگری شهرستان خواند و افزود: سد علویان مراغه تا روستای یایشهری ۲۶ کیلومتر و یاشهری تا کندوان نیز ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در صورتی که مسیر یایشهری به کندوان به هم متصل شود، تحولی در صنعت گردشگری مراغه ایجاد می‌شود.

«اسدیان» طول مسیر ناهموار بین «یایهشری» تا «کندوان» را تنها یکهزار و ۸۰۰ متر عنوان کرد و اظهار داشت: در مابقی مسیر امکان تردد وجود دارد و اگر آمد و شد در آن میسر شود، فصل جدید از گردشگری مراغه ورق خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه جلسه‌های مختلفی با حضور مسئولان شهرستان از جمله روسای ادارات محیط زیست و منابع طبیعی در این خصوص برگزار شده، بیان کرد: بازگشایی این میسر امکان‌پذیر است و مشکل قانونی ندارد.

به گفته وی در صورت بازگشایی مسیر «یایهشری» به «کندوان» زیرساخت‌های متعدد گردشگری همچون هتل، مراکز اقامتی و بوم‌گردی و امکانات تفریحی طی مدت زمانی اندک در این منطقه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشور با کمبود آب مواجه است و مراغه هم از این قضیه مستثنی نیست، اظهار داشت: سدعلویان مراغه هشت میلیون مترمکعب آبِ کمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد و سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و کشاورزی شهرستان با محدودیت منابع آبی مواجه است.

وی ادامه داد: مسیر توسعه مراغه از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان می‌گذرد و باید از این ظرفیت برای ایجاد فرصت‌های جدید به صورت حداکثری بهره‌برداری شود.

وی رفع خودتحریمی در برخی از دستگاه‌های اجرایی را نیز خواستار شد و بیان کرد: ایجاد پایگاه ملی رصدخانه نیز یک مطالبه جدی است که امیدواریم وزارت میراث فرهنگی نسبت به تحقق آن نظر مثبت داشته باشد.

۱۶ اردیبهشت مصادف با سالروز بسته شدن زیج ایلخانی یا آغاز بکار رصدخانه مراغه است و بر همین اساس با تصویب شورای فرهنگ عمومی «روز ملی مراغه» خوانده می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز سفرش به این کهن‌شهر در روز ملی مراغه را افتخاری برای خودش عنوان کرد و اعلام خبرهای خوش در ارتباط با آثار تاریخی این کهن‌شهر طی روزهای آینده را وعده داد.
 

[ad_2]