خود اجتهادی برخی مسوولان در حوزه هنر/ فاصله برخی مسوولان با هنر انقلابی
خود اجتهادی برخی مسوولان در حوزه هنر/ فاصله برخی مسوولان با هنر انقلابی

[ad_1] هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بازخوانی ویژگی‌های هنری است که می‌تواند ارزش‌های واقعی و متعالی یک کشور را در دنیا انعکاس داده و پیام صدور انقلاب را به دنیا مخابره کند. خبرگزاری فارس– معصومه درخشان: انقلاب اسلامی ایران مانند طوفانی بود که ذرات خاک نشسته و راکد را بلند کرد و طرحی […]

[ad_1]


هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بازخوانی ویژگی‌های هنری است که می‌تواند ارزش‌های واقعی و متعالی یک کشور را در دنیا انعکاس داده و پیام صدور انقلاب را به دنیا مخابره کند.

خبرگزاری فارسمعصومه درخشان: انقلاب اسلامی ایران مانند طوفانی بود که ذرات خاک نشسته و راکد را بلند کرد و طرحی نو برای آینده‌ این جهان درانداخت. طرحی که مسیری تازه در مقابل بشر امروز گشود تا پرتویی باشد در دل ظلمت.

این روز‌ها به بهانه‌ شهادت هنرمند فاضل، سیدمرتضی آوینی، به عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است. ایامی که بار سنگینی را بر دوش می‌کشد. هنر انقلاب اسلامی در این تعبیر آنچه که روح می‌گیرد هنر است و آنچه که روح می‌دمد انقلاب اسلامی. در این میدان انقلاب اسلامی به هنر اصالت می‌بخشد و آن را عزت می‌دهد اما این هنر بر چه موازینی استوار است؟

هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بازخوانی ویژگی‌های هنری است که می‌تواند ارزش‌های واقعی و متعالی یک کشور را در دنیا انعکاس داده و پیام صدور انقلاب را به دنیا مخابره کند.

هنرمندان متعهد با شناخت جایگاه والای خویش و به پشتوانه معارف غنی اسلامی، می‌توانند هنر را تواناترین و زیباترین وسیله هدایت ملت‌ها به سوی عدالت‌خواهی و آزادی و خداجویی برگزینند. نمایش زیبایی‌های آفرینش و آثار روح‌نواز و بدیع آن جامعه بشری را به جوشش، حرکت و تکاپو وادار می‌کند.

هنر ابزاری برای تکمیل مکارم اخلاقی

علی شهودی یکی از شاعران تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز با اشاره به تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌ها اظهار داشت: انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌ها تاثیر بسزایی گذاشت که مهم‌ترین تاثیر آن در حوزه فرهنگ و هنر بود، هنری که  همواره در راستای تکمیل مکارم اخلاقی بشری حرکت می‌کند، همانگونه که هدف از بعثت رسول مکرم اسلام هم این نکته بوده است (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ) 

هنر انقلاب روح انسان را صیقل می‌دهد

وی ادامه داد: بنابراین هنر انقلاب هنری است صاف و زلال و سرشار از معنویت که سعی می‌کند روح انسان را صیقل داده و متوجه جایگاه اصلی خود بکند (من ملک بودم و فردوس برین جایم بود).

این شاعر تبریزی هنر انقلاب را هنری ذکر کرد که به سمت خوبی‌ها سیر می‌کند چنانکه در ویژگی‌های هنر انقلاب خاطرنشان کرد: هنر انقلاب هنری است متعالی  و در امتداد همان  هنر والایی است که بزرگان فرهنگ و ادب  این دیار از هزار سال پیش آن را پی گرفته‌اند  هنر انقلاب در تمام رشته‌ها سمت و سوی مشخصی داشته و آن رسیدن به کمال، دوری از زشتی‌ها و پلیدی‌ها، حرکت به سمت زیبایی‌ها و خوبی‌هاست.

شهودی، پرورش و تربیت آحاد مختلف جامعه و کمک به رسیدن به یک مدینه فاضله و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را از اهداف هنر انقلاب ذکر کرد.

هنر انقلاب برگرفته از آموزه‌های قرآنی

وی، هنر انقلاب را برگرفته از آموزه‌های قرآنی ذکر کرد و بیان داشت: هنر انقلاب همان هنری است که بزرگان این دیار  بعد از سال‌ها ممارست و طی طریق  وقتی که به نقطه کمال و پختگی می‌رسند به هنر کمال‌گرا دست می‌یافتند، همان هنری که انقلاب اسلامی از ابتدا آن را پیش روی هنرمندان قرار می‌دهد هنری که بر گرفته از مکتب اسلام و قرآن است.

این شاعر تبریزی، تجلیل از هنرمندان متعهد را گامی برای الگوسازی آنان ذکر کرد و گفت: تجلیل از هنرمندان برجسته و معرفی به جامعه می‌تواند تاثیر بسزایی در الگو سازی در جامعه در میان جوانان داشته باشد تا نسل جوان این دیار به جای تاثیر پذیری از فرهنگ وارداتی غرب که در بطن خود الگوهای غربی را معرفی می‌کند با مشاهیر و مفاخر دیار خود آشنا شوند و آنها را دستمایه کارها و اندیشه‌های خود قرار بدهند.

برخی مسوولان دچار خود اجتهادی شده‌اند

شهودی با انتقاد از اینکه برخی ظرفیت‌های نظام اسلامی در خدمت اندیشه‌های التقاطی قرار گرفته است، تصریح کرد: در طول ۴۳ سال گذشته افق ترسیمی از طرف امامین انقلاب اسلامی افقی روشن و روبه جلو بوده و موفقیت‌های عظیمی در این بخش به دست آمده است. اما آنطور که باید و شاید ظرفیت‌های نظام اسلامی در خدمت فرهنگ  و هنر انقلاب قرار بگیرد در خدمت اندیشه‌های التقاطی قرار گرفته است.

وی افزود: اکثرا کسانی بر مسند ادارات و نهادهای فرهنگی تکیه زده‌اند که پست، مقام، ریاست و حقوق شان را خواسته‌اند ولی با اهداف و اصول هنر انقلاب زاویه داشته‌اند و به جای پیاده نمودن خواست و مطالبات امامین انقلاب، دچار خود اجتهادی شده و تفکرات و اندیشه‌های زاویه‌دار خود را برای خوشایند دیگران به کار بسته‌اند و در خوشبینانه‌ترین حالت ما می‌بینیم این متولیان در لسان و زبان از هنر انقلاب سخن می‌گویند ولی در محتوا با هنر انقلاب فاصله‌ها دارند.

شهودی با اشاره به پرورش هنرمندان انقلابی در طی این سال‌ها اذعان داشت: اما با این حال در طول ۴۳ سال گذشته هنرمندان انقلابی به فضل الهی و با الهام گرفتن از انفاس شهدا و در سایه هدایت‌های امام خمینی( ره)  و مقام معظم رهبری در خلوت خود رشد کرده و بالیده‌اند و چه بسا در راه نشر هنر انقلاب از ناحیه کج‌اندیشی متولیان فرهنگی هزینه هم داده‌اند.

وی  بهترین راه انتقال ارزش‌های انقلاب به نسل جوان را زبان هنر اعلام کرد و افزود: باید توجه کرد هنری باشد  که از سوی هنرمندان متعهد و زلال‌اندیش و انقلابی پشتیبانی می شود، باید ابتدا فردی به انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن اعتقاد قلبی داشته باشد بعد شروع به تولید محتوا بکند اگر هنرمندی اعتقادی به مبانی  اسلام و انقلاب نداشته باشد، بدیهی است تولیدات وی به مرور زمان گرفتار گرداب لذات زودگذر و سطحی دنیوی شده و موجب تباهی خیل عظیم طرفداران خود و دوری آنها از اهداف نظام و انقلاب خواهد شد.

هنر انقلاب پیام مقاومت اسلامی را به دنیا می‌فرستد

 ابراهیم قبله آرباطان یکی دیگر از شاعران تبریزی در گفت‌گو با خبرنگار فارس در تبریز هنر انقلاب را  هنر متعهدی ذکر کرد که تمام ارزش‌های انقلاب، اسلام، دفاع مقدس و حتی مقاومت‌های اسلامی سرتاسر جهان را در بر می‌گیرد.

دغدغه‌مندی، مهم‌ترین ویژگی هنر انقلاب 

وی  دغدغه‌مندی هنر انقلاب را وجه تمایز آن با سایر هنرها بیان کرد و یادآور شد: هنر انقلاب، هنر دغدغه‌مندی است و شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت هنر انقلاب با هنرهای دیگر، همین دغدغه‌مندی باشد. هنر انقلاب، آئینه‌ای شفاف است که واقعیت جامعه را در قالب هنر و احساس، به مردم بازتاب می کند.

قبله ارباطان با اشاره به ویژگی‌های هنر انقلاب خاطرنشان کرد: هنر انقلاب با تأسی از احساس ناب و آسمانی، هنر مقدس و متعهد خود را به زیباترین شکل ممکن می‌پروراند و همواره در کنار و در بطن جامعه است.

هنر انقلاب، هنر صیانت، پرورش، بالندگی و ثبت واقعیت‌های جامعه دینی و انقلابی در باور و اعتقاد مردم و در تقویم تاریخ است.

هنر انقلاب، هنر حضور و پویایی 

این شاعر  تبریزی، مردمی بودن هنر انقلاب را یکی از ویژگی های بارز آن دانست و گفت: هنر، اصولاً مقوله‌ای فراگیر است.  اما هنر انقلاب، هنر متعهد اسلامی و  انقلابی است که با نشات گرفتن از ارزش ها و  باورهای دینی و انقلابی، به آفرینش هنر پرداخته و در مقابل تمام اتفاقات و مسائل جامعه در کنار مردم است.

وی با اشاره به ویژگی‌های هنرمند انقلابی تصریح کرد: هنرمند انقلابی، هنرمندی گوشه‌نشین و عزلت‌نشین نیست که در کنج خانه، به آفرینش هنر بپردازد. بلکه ممکن است در زیر رگبار گلوله و خمپاره نیز، هنرمند انقلابی مشغول ادای دِین خود باشد. پس هنر انقلاب، هنر حضور و پویایی است.

هنرمند هنرش را برای تجلیل، نمی‌آفریند

قبله آرباطان با تاکید بر اینکه هنرمند هنرش را برای تجلیل نمی‌آفریند، متذکر شد: هفته هنر انقلاب، فرصت مرور کارکردها، نقاط  ضعف و قوت  این هنر است. اصولا هنرمند، هنرش را برای تجلیل نمی‌آفریند. هنرمند انقلابی، هنرمندی است که تمام هدفش باری از دوش مردم و انقلاب برداشتن و قدمی در تعالی و پیشرفت انقلاب برداشتن است.

هرچند تجلیل از هنرمندان انقلاب نیز، همان تجلیل از جایگاه هنر انقلاب و اعلان حمایت معنوی از این هنرمندان است که می تواند پررنگ تر از این نیز اتفاق بیفتد.

این شاعر تبریزی با ارزیابی موفقیت‌های هنر انقلاب خاطرنشان کرد: توفیقات هنر متعهد، اسلامی و انقلابی طی این چهل سال، در طول تاریخ بی‌سابقه است و آفرینش‌های مختلف هنر در تمام عرصه‌های آن از قبیل فیلم، عکس، شعر، ادبیات مؤید این مطلب است.

البته میزان موفقیت در نشر هنر انقلاب، به میزان بها دادن به این هنر بستگی دارد که در طول این چهل سال، به علت  نگرش‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف، فراز و فرودهایی داشته است.

شهید آوینی نخبه هنری انقلاب 

قبله آرباطان با اشاره به اینکه شهید مرتضی آوینی یکی از هنرمندان متعهد به هنر انقلابی بود، افزود: شهید آوینی از هنرمندان نخبه انقلاب بود و پرورش انسان‌های مثل ایشان در دامان انقلاب با برنامه‌ریزی و بها دادن به ساحت هنر و هنرمند انقلابی، می‌تواند شکل بگیرد.

انتقال ارزش‌های انقلاب با جلسات فرمایشی امکان‌پذیر نیست

‌وی با ذکر این مطلب که انتقال مفاهیم ارزشی در حال حاضر بسیار سخت‌تر از گذشته است، گفت: با توجه با رویش‌ها و فاصله گرفتن مسوولان و دولتمردان از سال‌های انقلاب و دفاع مقدس،  انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلاب، بسیار سخت‌تر از گذشته است و باید گفت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس، با مقوله‌های فرمایشی، دستورالعمل، جلسات اداری، انتشار تالیفات مربوطه و اجرای برنامه‌های روتین و چند تا بنر و پوستر زدن اتفاق نمی‌افتد.

این شاعر تبریزی اضافه کرد: انتقال ارزش‌ها با همگام کردن جوانان با انقلاب، ارتباط دلی و صمیمی با جامعه و رسوخ در باور و اعتقادات جوانان و نوجوانان ممکن می شود که باید متخصصان امر در چگونگی و نحوه اجرای آن، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

جهاد تبیین یعنی بازتاب ارزش‌های انقلاب به مردم

وی افزود: یکی از این راه‌ها، همان جهان تبیین است. جهاد بر شمردن و بازتاب ارزش‌ها به مردم تا دشمن نتواند با شبهه افکنی‌های خود، جوانان و مردم را از ارزش‌های انقلاب و نظام دور کند.
از جمله جهاد تبیین، حضور علمی و توانمند در عرصه‌های فضای مجازی است که باید کاملا ابتکاری و هنرمندانه در این مسیر گام برداشته شود.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰


[ad_2]