خروج روزانه ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از آذربایجان شرقی به مقصد کرمان
خروج روزانه ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از آذربایجان شرقی به مقصد کرمان
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متاسفانه نوع نگاه‌ها بسیاری از فرصت‌ها را از استان سلب کرده است گفت: هر روز به میزان 50 میلیارد تومان کنسانتره از آذربایجان به کرمان می‌رود؛ اگر همین پول در خود استان بماند اینجا بهشت می‌شود.

به گزارش قلم پزس به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا پورمحمدی  با اشاره به تصویب فاینانس هفت پروژه بزرگ آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که در آخر دولت انجام گرفت، تصویب تامین فاینانس هفت پروژه بزرگ استان شامل چهار خطه کردن محور «صوفیان- شبستر- تسوج»، «بستان‌آباد- سراب- نیر»، «مرند- ائواوغلی» و «میانه-سرچم»، تکمیل کمربندی بناب، «ایستگاه خاوران راه‌آهن تبریز- بستان‌آباد» و «آزادراه مرند- تبریز- بازرگان» در مجلس بود که بانک‌ها موظف هستند این پروژه‌ها را تامین مالی کنند و دولت هم سود تسهیلات را با تضمین به بانک‌ها بازگرداند.

 

اجرای ۴۵۰ کیلومتر پروژه آزادراهی کشور درآذربایجان‌شرقی

پورمحمدی متذکر شد: موقعیت ترانزیتی استان ما به‌گونه‌ای است که جابه‌جایی کالا و مسافر ثروت بزرگی می‌تواند ایجاد کند، در حالی که در بن‌بست قرار داریم اما در این دولت به راه‌آهن و پروژه‌های آزادراهی ما کمک‌های زیادی صورت گرفت که با تکمیل این پروژه‌ها از این موقعیت بن‌بستی خارج خواهیم شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: پروژه‌های فعال آزادراهی در کشور ۱۱۰۰ کیلومتر است که ۴۵۰ کیلومتر آن مربوط به استان ماست.

موقعیت استراتژیک آذربایجان‌شرقی در هیچ استانی نیست

این مسوول مدعی شد: موقعیت استراتژیک آذربایجان‌شرقی در هیچ استانی نیست و ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک داریم؛ امن‌ترین مرز کشور در طول تاریخ  نیز مرز شمال کشور و آذربایجان دژ مستحکم ایران است.

وی یادآور شد: با همه این اوصاف آذربایجان‌شرقی جزو مهاجرفرست‌ترین استان‎‌های کشور به شمار می‌رود؛ چرا که فعالان بیکار ما منتظر ایجاد شغل نمی‌مانند و هر جا شغل بود به آنجا مهاجرت می‌کنند.

نقش ۲ درصدی آذربایجان‌شرقی در بازار کشورهای همسایه

استاندار آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: ما در بازار کشورهای همسایه تنها دو درصد نقش داریم در حالی که فقط اگر بخواهیم واردات خود را از طریق ارمنستان انجام دهیم، کالا ۳۰ درصد ارزانتر به دست ما خواهد رسید؛ اما متاسفانه نوع نگاه‌ها بسیاری از فرصت‌ها را از استان سلب کرده است.

پورمحمدی توضیح داد: خدا هر چیزی را که برای پیشرفت لازم باشد از آب، خاک، معدن و انسان‌های پرتلاش در آذربایجان به ودیعه نهاده است؛ به‌طوریکه هر روز به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره از اینجا به کرمان می‌رود؛ اگر همین پول در خود استان بماند اینجا بهشت می‌شود.

وی بیان داشت: اگر فقط خطوط ذوب و پالایش مس در سونگون راه‌‎اندازی و در کنار آن یک شهرک مس ایجاد شود که ورق‌های مس و کابل تولید کند ثروت‌های کلانی برای استان ایجاد خواهد کرد.

*انتقال آب ارس به تبریز اصلی‌ترین پروژه آبی آذربایجان‌شرقی

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: مهم‌تر از مسئله برق کمبود آب است. برای برون‌رفت از این مشکل سه راه‌حل کوتاه مدت را اجرا می‌کنیم که یکی اصلاح خط انتقال نهند به تبریز است. همانطور که می‌دانید ۱۵ درصد از آب تبریز از طریق سد نهند تامین می‌شود؛ ولی شبکه انتقال فرسوده و ظرفیت انتقال پایین است که در حال اصلاح این خط هستیم.

وی افزود: ۴۵ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات ستاد بحران برای تنش آبی تامین منابع شد که صرف حفر چندین حلقه چاه جدید، اصلاح ۱۰۰ کیلومتر از لوله‌های بتنی فرسوده خط انتقال زرینه‌رود به تبریز همچنین تقویت ایستگاه‌های پمپاژ این خط خواهد شد و با تکمیل این پروژه‌ها بخش عمده‌ای از کمبود آبی تبریز قابل جبران است.

پورمحمدی ادامه داد: البته اصلی‌ترین  پروژه در این مورد، انتقال آب ارس به تبریز است که حدود ۳۵ کیلومتر آن اجرا شده ولی از هرزندات تا تبریز که ۱۰۵ کیلومتر است متاسفانه از سال ۹۲ تا کنون معطل مانده؛ چرا که کنسرسیوم برنده مناقصه متعهد بودند منابع مالی را تامین کنند ولی نتوانستند و خط اعتباری ایران و چین هم به مشکل برخورد.

وی تصریح کرد: بالاخره سال گذشته قرارداد این کنسرسیوم لغو شد و با هماهنگی وزارت نیرو قرار شد، قرارداد اجرای پروژه با قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته شود. این پروژه از دو بعد تامین آب و نقش پدافندی آن برای استان بسیار مهم است؛ چرا که در صورت بروز مشکل در هر یک از خطوط انتقال زرینه‌رود و ارس می‌توانند جایگزین هم شوند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: معضل دیگر آبی تبریز شبکه آب خود تبریز است. این شبکه موقعیت جغرافیایی پیچیده‌ای داشته و وقتی قطعی آب پیش می‌آید، در ابتدا آب ارتفاعات قطع می‌شود و هنگام وصل آخر از همه آب به این مناطق مرتفع می‌رسد! این مسئله را هم پیگیری می‌کنیم که رفع شود. در اینجا هم باید به اصلاح الگوی مصرف توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶/س/ر