خدمات دانش‌بنیان محور توسعه و رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی/ سهم بخش کشاورزی در اقتصاد تنها ۸ درصد است
خدمات دانش‌بنیان محور توسعه و رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی/ سهم بخش کشاورزی در اقتصاد تنها ۸ درصد است

به گزارش قلم پرس از تبریز، داود بهبودی ظهر امروز در جلسه تدوین و نهایی‌سازی برنامه‎های رشد اقتصادی استان در حوزه ICT اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان هشت درصد، صنعت و معدن ۴۰ درصد و خدمات ۵۲ درصد است. وی افزود: این در حالی است که بخش خدمات در کل اقتصاد کشور […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، داود بهبودی ظهر امروز در جلسه تدوین و نهایی‌سازی برنامه‎های رشد اقتصادی استان در حوزه ICT اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان هشت درصد، صنعت و معدن ۴۰ درصد و خدمات ۵۲ درصد است.

وی افزود: این در حالی است که بخش خدمات در کل اقتصاد کشور تنها ۳.۲ درصد سهم دارد؛ چرا که صنایع ما دانش‌بنیان، مدرن، نوین و توام با ارزش افزوده بالا نیستند.

بهبودی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد ارزش افزوده متعلق به بخش خدمات، حدود ۱۷ درصد در بخش صنعت و چند درصدی هم در بخش کشاورزی است؛ البته محتوای خدمات در کشور ما با کشورهای پیشرفته تفاوت بسیاری دارد.

این اقتصاددان ابراز داشت: توجه به توسعه در بخش‌هایی مثل کشاورزی و صنعت در افق میان‌مدت مدنظر بوده و قطعا محور توسعه استان در آینده بخش خدمات دانش بنیان است که در این ارتباط اداره کل ICT، پارک و علم و فناوری، دانشگاه و سایر بخش‌ها وظیفه‌مند هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه متذکر شد: موضوعیت منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی از لحاظ حقوقی کل پهنه شهر تبریز را در برمی‌گیرد و باید مشمول معافیت‌های مالیاتی شود؛ اگر چنین نیست کوتاهی از مجموعه مدیریتی استان است که پیگیر جدی ماجرا نبوده‌اند.

وی تصریح کرد: در واقع مجوز منطقه ویژه علم و فناوری را برای کل پهنه تبریز دریافت کرده‎ایم؛ اما تا کنون نتوانسته‌ایم از این فرصت ارزشمند در جهت توسعه استان، ایجاد اشتغال و خلق ثروت و ارزش افزوده به نحو احسن بهره ببریم.

بهبودی ادامه داد: حتی کانون‌های هفده‌گانه علم و فناوری در شهرستان‌های استان هم از این مزیت‌های حقوقی برخوردار هستند ولی در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: یک رهبری، مدیریت و سیاستگذاری اصولی لازم است تا در آینده به خدمات دانش‌بنیان، تحقیق و توسعه، اشتغال و رشته‌های دانشگاهی ما جهت دهد.

در این جلسه مدیر کل ICT استان و رئیس پارک علم و فناوری تبریز به ارائه گزارشات مربوطه در مورد پروژه‌های رشد هشت درصدی اقتصاد در حوزه علم و فناوری و خدمات دانش‌بنیان پرداختند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶