خبرگزاری خانه ملت: شورش را درآوردند/ مشخص نیست اعتبارات احیای دریاچه شور آذربایجان کجا و چگونه صرف شده‌‌اند
خبرگزاری خانه ملت: شورش را درآوردند/ مشخص نیست اعتبارات احیای دریاچه شور آذربایجان کجا و چگونه صرف شده‌‌اند
خساست آسمان در سایه ی سوء مدیریت‌ها، سمفونی غم انگیز را بر پیکر بی جان دریاچه ارومیه می نوازد، به گونه‌ای که جزر و مد دریاچه دیگر توانایی همخوانی با طلوع و غروب خورشید و ماه را ندارد و امروز دریاچه فیروزه ای آذربایجان در یک قدمی خاموشی قرار گرفته است.تا امروز ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای احیای دریاچه شور آذربایجان به ستاد احیای این دریاچه اختصاص داده شده است که متاسفانه تاکنون نه تنها نتیجه مثبتی از آن حاصل نشده است بلکه مشخص نیست این هزینه‌ها کجا و چگونه صرف شده‌‌اند و حجم بالای بی تدبیری برای نجات این دریاچه شور از حد خارج و شور ماجرا در آمده است.

به گزارش قلم پرس، سرویس اجتماعی خبرگزاری خانه ملت طی گزارشی با عنوان «با خشک شدن دریاچه ارومیه ۱۴میلیون نفر از تبریز تا تهران درگیر ریزگردهای نمکی می‌شوند / شورش را درآوردند» به موضوع احیای دریاچه ارومیه پرداخت در این گزارش آمده است:

خساست آسمان در سایه ی سوء مدیریت‌ها، سمفونی غم انگیز را بر پیکر بی جان دریاچه ارومیه می نوازد، به گونه‌ای که جزر و مد دریاچه دیگر توانایی همخوانی با طلوع و غروب خورشید و ماه را ندارد و امروز دریاچه فیروزه ای آذربایجان در یک قدمی خاموشی قرار گرفته است.تا امروز ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای احیای دریاچه شور آذربایجان به ستاد احیای این دریاچه اختصاص داده شده است که متاسفانه تاکنون نه تنها نتیجه مثبتی از آن حاصل نشده است بلکه مشخص نیست این هزینه‌ها کجا و چگونه صرف شده‌‌اند و حجم بالای بی تدبیری برای نجات این دریاچه شور از حد خارج و شور ماجرا در آمده است.

 خساست آسمان در سایه ی سوء مدیریت‌ها، سمفونی غم انگیزی را بر پیکر بی جان دریاچه ارومیه می نوازد، به گونه‌ای که جزر و مد دریاچه دیگر توانایی همخوانی با طلوع و غروب خورشید و ماه را ندارد و امروز دریاچه فیروزه‌ای آذربایجان در یک قدمی خاموشی قرار گرفته است. از دریاچه ارومیه و زاینده رود گرفته تا تالاب هورالعظیم همه به نوعی پای دولتمردان را به عمق تشنگی خود کشانده‌اند.

قرعه بی‌آبی این بار به نام دریاچه شور آذربایجان افتاده است، دریاچه‌ای که در طول تاریخ وسیله‌ای برای برتری قدرت و سیاست، دولتمردان بوده و بارها ملعبه دست مردان سیاسی برای شعارهای تبلیغاتی برای تکیه زدن بر کرسی ریاست شده است، اما امروز سناریویی دیگر از احوال ناخوش این دریاچه بر سر زبانهاست به گونه‌ای که شمارش نفس‌های آن در تیتر خبرها قرار گرفته است.

وداع با بزرگترین دریاچه‌های شور دنیا

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای است که در شمال غربی کشور قرار دارد، طبق تقسیمات کشوری این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است. بررسی نوسانات سطح آب دریاچه‌ها به لحاظ اهمیت، ماهیت و موقعیت این مجموعه‌های آبی در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌ است. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران است، مساحت این دریاچه در سال ۱۳۷۷ در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی کشور، بزرگ‌ترین دریاچهٔ آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شد. بیش از دو دهه گذشته، هر سال به طور متوسط۴۰سانتی متر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده و اکنون ۹۵درصد از آب این دریاچه خشک شده است.

 احوالات کنونی دریاچه در وضعیت بحرانی است

حجم آبی دریاچه فیروزه‌ای آذربایجان در دهم تیرماه سال جاری  ۱۲۷۰/۶۲ متر است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۸ سانتی متر کاهش یافته است. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است. دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا، قرار بود از سال ۱۳۹۴ در مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد، با این وجود بعد از گذشت ۷ سال و اجرای طرح‌های متفاوت، بحرانی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند.

احیای دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است

وسعت تشنگی و بحرانی بودن ماجرا به قدری زیاد است که دکتر محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی طی چند روز گذشته در نشست علنی مجلس به موضوع دریاچه ارومیه واکنش نشان داد و گفت: موضوع احیای این دریاچه، یک موضوع ملی است و مختص به دو استان آذربایجان شرقی و غربی نیست باید مشکلات این دریاچه مرتفع شود. خشک شدن دریاچه ارومیه، اثرات زیست محیطی زیادی دارد و چندین میلیون نفر را تحت تاثیر مسائل اقتصادی، سلامت و بهداشت قرار می دهد.

رییس مجلس با بیان اینکه این دریاچه نقطه کاملا استراتژیک از بُعد اقتصادی و ظرفیت‌های محیط زیستی دارد، تاکید کرد: اگر به این دریاچه توجه نشود، برای کشاورزی آن منطقه پتانسیل منفی ایجاد می‌کند که قابل جبران نیست و ممکن است بخشی از سرزمین و زیست آنجا را تحت تاثیر قرار دهد.

روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: در حال حاضر با موضوعی کاملاً زیست محیطی مواجه ایم که زندگی میلیون‌ها نفر را در مخاطره قرار داده است. امروز دنیا دنیای هیدروپلیتیک شده است و محیط زیست سرمایه ای فرا نسلی است.

وی با بیان اینکه «ما تجربه خشک شدن هامون در سیستان و بلوچستان و خشک شدن هورالعظیم در خوزستان را داریم» اظهار کرد: قرار بوده است که تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه با یک برنامه قریب به ۱۰ ساله به نقطه‌ احیای نهایی برسد اما متاسفانه نه تنها در دوره تثبیت بلکه در دوره احیا و در دوره احیای نهایی با تغییر محسوسی در تراز اکولوژیک و هیدرولوژیک مواجه نبودیم. خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی برای این موارد پول خرج کرده ایم، اگر خرج نکرده بودیم عصبانی و ناراحت نبودیم.

متفکر آزاد  با تاکید بر اینکه ما با خشکی دریاچه ای مواجه هستیم که ۷ برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان و شوره زار خواهد شد، گفت: و این یعنی طوفان نمکی در شعاعی معادل ۶۰۰ کیلومتر؛ یعنی چیزی معادل ۱۴ میلیون انسان در خطر بیماری های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند و اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری ها هزینه کنیم.

احمد قندهاری رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای برطرف کردن مشکل آب در کشور به دنبال ایجاد هماهنگی و هم راستایی با سه قوه است، گفت: نمایندگان مجلس نیز می‌توانند با پیگیری تشکیل کارگروه یا کمیسیون ویژه آب در مجلس شورای اسلامی، به صورت اختصاصی برای بخش آب قانونگذاری و تصمیم سازی کنند.

با مدیریت درست می‌توان دریاچه ارومیه را بازگرداند

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیش از ۸۰ درصد خشکی دریاچه ارومیه را ناشی از عوامل انسانی دانست و گفت: مطرح شدن عوامل انسانی یعنی توانایی بازگرداندن میزان خسارات وارده؛ برهمین اساس می‌توان امیدوار به احیای دوباره دریاچه ارومیه باشیم. در گذر زمان از سابقه ۱۲ هزار ساله این دریاچه با وجود تغییرات اقلیمی و شرایط اکوسیستمی سخنی از خشکی آن تاکنون مطرح نبوده است، همچنین دخالت‌های انسانی یک نقطه ضعف بزرگ است که با مدیریت می‌توان آن را بازگرداند.

 اعتباراتی از صندوق ارزی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: یکی از پروژه‌های بزرگ محیط زیستی دولت و نظام، احیای دوباره این دریاچه است، تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، ناظر بر مدیریت و عملکرد این ستاد است، برای احیای این دریاچه اعتباراتی از صندوق ذخیره ارزی اختصاص داده شده است در حال حاضر مجلس مطالبه گر احیای این دریاچه با توجه به اعتبارات اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد:  طبق هزینه‌های اختصاص داده شده قرار بود از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۳ سطح طراز دریاچه به میزان مطلوب افزایش پیدا کند که متاسفانه تاکنون اینگونه نبوده است، ناکارآمدی‌های مدیریت در این حوزه در دستور کار مجلس قرار گرفته است و باید ستاد احیای دریاچه ارومیه نسبت به این ضعف‌ها پاسخگو باشد.

دو همسایه با سرنوشتی متفاوت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در مورد انتقادهای موجود مبنی بر مقایسه دریاچه ارومیه و وان ترکیه، تاکید می‌کند: در حالی که برخی مسئولان اصرار دارند مشکل به وجود آمده در خصوص دریاچه ارومیه تغییرات اقلیمی است و خشک شدن آن را محصول شرایط آب وهوایی قلمداد می‌کنند، اما باید در نظر بگیریم که دریاچه وان ترکیه در محاصره سدها و چاه‌های مختلف کشاورزی نیست! باید بپذیریم که خشکی نگین فیروزه‌ای آذربایجان در سایه سوء مدیریت و رفتارهای نادرست با آن شکل گرفته است.

 پایتخت منتظر عواقب مرگ دریاچه ارومیه باشد

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد خشکی دریاچه شور آذربایجان به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر استان‌ها و شهرهای حاشیه‌ای دریاچه، بیشترین اثر منفی خود را در بخش‌های شرقی به جا خواهد گذاشت، به گونه‌ای که بیش از ۱۴ میلیون نفر از تبریز تا نزدیکی تهران درگیر ریزگردهای نمکی خواهند بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم با اشاره به شرایط اقلیمی در مناطق مختلف افزود: مشکل دریاچه ارومیه نشات گرفته از بی تدبیری و مدیریت نامناسب و اشتباه حوزه آبی کشور است. البته شرایط اقلیمی در طبیعت باعث خشکی یا آبادانی یک منطقه می‌شود، به فرض مثال در کشور آفریقا برخی از مناطق خشک و برخی دیگر پر آب هستند.

 پروژه‌های نیمه تمام عامل دیگر خشکی دریاچه ارومیه است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: عدم اجرای پروژه‌هایی که برای آن هزینه شده یکی دیگر از دلایل خشکی دریاچه ارومیه است، اتمام ۹۸ درصد از پروژه‌هایی که منجر به انتقال حدود ۱ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه می‌شد به سرانجام رسید اما با گذشت یکسال هنوز ۲ درصد از کار هم انجام نشده است. این مهم مستلزم زدن تونل، سد و موارد دیگر است که لازمه‌ی آن تزریق و اختصاص اعتبار است، اما زمان می‌خواهد تا به نتیجه برسد و یک روزه نمی‌توان  این مسائل را حل کرد .

دریاچه ارومیه قربانی مسائل سیاسی شد

پزشکیان با اشاره به رفتارهای سیاسی که با دریاچه شده، اظهار کرد: در کنار سوء مدیریت و خشکسالی رفتار و برخوردهای جناحی و سیاسی و عدم استفاده از افراد توانمند برای احیای دریاچه به وسعت تشنگی آن اضافه کرد. انتخاب افراد جوان بدون بررسی، علم، سابقه و تجربه آنها درصد اشتباهات را در مدیریت و مسئولیت بالا می برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کل مسائل کشور دچار مسائل جناحی و سیاسی شده است، عدم ایجاد اشتغال، بیکاری جوانان، مهاجرت نخبه‌ها و سرمایه‌های ملی از مشکلات مهم در کشور است، بی تدبیری و عدم تقوا در برخی از مسئولان باعث بروز اینگونه مشکلات شده است.

در ادامه  جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تلاش‌های بی نتیجه برای احیای دریاچه ارومیه به خبرنگار خانه ملت گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای احیای دریاچه شور آذربایجان به ستاد احیای این دریاچه اختصاص داده شده است که متاسفانه تاکنون نه تنها نتیجه مثبتی از آن حاصل نشده است بلکه مشخص نیست این هزینه‌ها کجا و چگونه صرف شده‌‌اند.

تمام تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه بی نتیجه بود

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از ۹۰ درصد دریاچه خشک شده است این رقم به سهم خود یک فاجعه محیط زیستی است و نشان می‌دهد، تمام کوشش ها برای احیای دریاچه شور آذربایجان بی نتیجه بوده است و تنها با تغییرات جوی و شرایط آب وهوایی یعنی در فصول بارندگی شاهد افزایش حجم آبی این دریاچه بودیم و ارتباطی به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه نداشت است.

 کشاورزی سنتی یکی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه است

وی در ادامه تاکید کرد: بیشتر پایاب سدهای دریاچه ارومیه در ۳ استان آذربایجان غربی و شرقی و کردستان قرار دارد و متاسفانه کشاورزی این مناطق به صورت سنتی است و همین عامل اصلی شدت گیری بی آبی دریاچه شده است.

محمودزاده دریاچه ارومیه را حیاط خلوت دولت‌ها دانست و تاکید کرد: با تغییر دولت‌ها و شعارهای انتخاباتی امیدوار به احیای این دریاچه بودیم تا جانی دوباره بگیرد اما متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است؛ دریاچه ارومیه تا به امروز حیاط خلوت دولت‌ها بوده و کاملا قربانی رفتار سیاسی گروههای خاص شده است.

تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجلس کلید خورد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیشتر اعتبارات اختصاص داده شده صرف مطالعات کارشناسی و پژوهشی در حد چند مقاله بوده است.بحث تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه طی چند روز گذشته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ طبق گزارشات ارسالی مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، این تحقیق و تفحص در مرحله ابتدایی قرار دارد.

 کشاورزی سنتی کمر به نابودی دریاچه ارومیه بسته است

وی در ادامه در مورد فاصله جغرافیائی دریاچه ارومیه و دریاچه وان ترکیه، یادآورشد: امروز انتقادهای بسیاری در مورد خشکی دریاچه« ارومیه» و سرسبزی و خروشان بودن دریاچه «وان» ترکیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، این دو دریاچه در فاصله جغرافیایی بسیار کمی قرار دارند. بیشترین دلیل خشکی این دریاچه کشاورزی نادرست است، اگر در طی یک دهه اخیر همزمان با عملیات احیای دریاچه ارومیه کشاورزی را به صورت مدرن به مرحله عملیاتی شدن می‌رساندیم بی شک ورودی آب به دریاچه بیش از امروز بود، پروژه انتقال آب به دریاچه زاب از دیگر راهکارها برای زنده کردن دریاچه شور بود که متاسفانه نیمه تمام باقی مانده است؛ اگر پروژه به اتمام می‌رسید بی تردید تا حدود بسیاری می‌توانستیم امیدوار به زندگی دوباره دریاچه ارومیه باشیم.

 کم کاری سازمان‌ها و نهادها در زندگی دوباره دریاچه ارومیه مشهود است

وی در ادامه تصریح کرد: وزارتخانه‌های کشاورزی، نیرو و سازمان محیط زیست اگر وظایف ذاتی خود را به درستی به مرحله اجرا می‌گذاشتند و نهادها و سازمان‌هایی که سهمی از اعتبارات در جهت احیای دریاچه دریافت کرده‌اند تمام قد برای احیای دریاچه اعلام آمادگی می‌کردند، بی شک شاهد نتایج مثبتی برای زندگی دوباره دریاچه فیروزه‌ای آذربایجان بودیم. بیشتر مشکلاتی که در موضوع  دریاچه ایجاد شده مسائل مدیریتی است. اگر این اعتبارات اولویت بندی می‌شد مسلما امروز با خشکی این دریاچه روبرو نبودیم و ذخایر آبی کشور در این منطقه در حد استاندارد بود.

 بارورسازی ابرها می‌تواند دریاچه ارومیه را زنده کند

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: برای احیای دریاچه شور راهکارهای مختلفی وجود دارد، نخست محصولات زیر کشت با توجه به آمایش سرزمینی تولید شود است که باید جهاد کشاورزی به این موضوع ورود پیدا کند؛ از طرفی طرح بارورسازی ابرها در این منطقه برای احیای دوباره این دریاچه می‌تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد؛ متولیان سه استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان باید روی بارورسازی ابرهای باران زا تلاش گسترده‌ای داشته باشند، امروز دریاچه ارومیه به مرز خشکی کامل رسیده است باید از تمام فرصت‌ها برای زنده کردن آن بهره‌مند شد؛ البته تاکنون کشورهای دیگر هم از ظرفیت بارورسازی ابرها استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: عدم آموزش مردم برای حفظ و نگهداری محیط زیست به ویژه منابع آبی باعث شده تا امروز در حوزه آبی با مشکلاتی روبرو باشیم، به گونه‌ای که شاهد خشکی بسیاری از رودهای کشور هستیم، در کنار تمام مسائل عنوان شده سوء مدیریت در منابع آبی عاملی برای از بین رفتن بسیاری از ذخایر آبی کشور شده است.

 

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: دولت سیزدهم باید کشاورزی مناطق درگیر با دریاچه ارومیه را به صورت مدرن احیا کند،این مسئله موجب می‌شود در حجم بسیاری از آبها صرفه جویی شود از طرفی  باید  پروژه هایی که منافع مردم را با مشکل روبرو می‌کند در سایه پیوست اجتماعی به مرحله عملیاتی شدن برساند. اگر دولت مردمی رئیسی به صورت عملیاتی برای احیای دریاچه ارومیه پیشقدم نشود بی تردید این دریاچه به تدریج جان خود را از دست خواهد داد و به شوره زاری عظیم تبدیل می‌شود.

خشکی دریاچه شور تبعات سنگینی به دنبال دارد

جمال محمد ولی سامانی مدیر مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت خشکی دریاچه ارومیه را تهدید ملی دانست و گفت: دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در سطح منطقه و دنیا  که در شرایط عادی دارای ۵ میلیارد مکعب آب بوده است، ابعاد و آثار خشکی این دریاچه، به دلیل وجود نمک  بسیار مخرب است، حرکت ذرات نمک در باغات و کشاورزی اطراف این دریاچه تاثیر بسزایی دارد و باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: ارتباط کشاورزی با معیشت، موضوع بسیار جدی است که طی اقداماتی همچون استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار باید مورد توجه قرار می‌گرفت و از طرفی اجازه ورود مقادیری آب از پشت سدها هم باید داده می‌شد. در نظر داشته باشیم به کمک بارندگی‌ها در حدود ۲ سانتی متر به آب دریاچه اضافه شد، اما  توجه داشته باشیم، در طول ۴ دهه اخیر کشاورزی ۴ برابر به صورت سنتی نه مدرن رشد پیدا کرده است.

انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه هزینه هنگفتی را می‌طلبد

سامانی با اشاره به خشکی زاینده رود، گاوخونی و دریاچه ارومیه، افزود: حدود ۹۰ درصد از مصرف آب در سطح کشور برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود، صرفه جویی در آب کشاورزی محدودیت و الگوی کشت را تغییر خواهد  داد، در واقع محور و دلیل اصلی  خشکسالی و تحولات در زاینده رود، گاوخونی و دریاچه ارومیه موضوع استفاده آب در حوزه کشاورزی سنتی است. با توجه به بودجه‌های محدود عمرانی کشور، انتقال آب از رودخانه ارس یا از منابع دیگر بسیار محدود است و هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد.

اهمیت تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه

مدیر مطالعات آب مرکز پژوهش های مجلس ضمن اشاره به تاثیر تحقیق و تفحص و اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: تحقیق و تفحص در ارتباط با تخلفات، مباحث اجرای قانون، عملیاتی کردن مصوبات و سوء استفاده از بودجه است، تمام مباحث دریاچه ارومیه در جهت احیای آن و بالا آمدن میزان حجم آبی آن است، در صورتی که تخلف مالی و یا قانونی که  اثرات آن محدود است و اثربخشی جدی و کیفی در روند بهبود دریاچه ارومیه ندارد.

سامانی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ما مصارف را بخصوص در بخش کشاورزی و سطح زیر کشت افزایش داده و به همین دلیل آبی که به عنوان حقابه زیست محیطی به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده محدود و قطع شده است، به جای  تفکر انتقال آب و هزینه‌های کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه، این بودجه را برای اقتصاد و معیشت مردم هزینه کنیم به صرفه تر خواهد بود. در صورتی که اگر بخواهیم کشاورزی را حفظ کنیم و احیای دریاچه را از جیب مردم، دولت بودجه و بیت المال انجام بدهیم کار درستی نیست.

در پایان باید بپذیریم؛امروز تنها هامون، زاینده رود و گاوخونی نیست که حقابه می‌خواهند، دریاچه ارومیه هم در میانه گرمای بی سابقه به پایان حیات خود نزدیک می‌شود و نیازمند  حقابه ای عظیم است، واقعیت‌ها را در خصوص دریاچه ارومیه باید به مردم بگوییم تا خود مردم برای احیای این دریاچه به میدان بیایند؛ درست است که دولت سیزدهم  با شعار تامین معیشت مردم روی کار آمده اما باید توجه کنیم احیای دریاچه ارومیه با اجرای سیاست‌های کارشناسی شده، می‌تواند به معیشت مردم منطقه و بخصوص کشاورزان ختم شود؛ بی تردید تقدیر این دریاچه و منطقه، وابسته به همت مسئولان، متولیان و نمایندگان است که بدون همراهی مردم ممکن نخواهد بود. سوء مدیریت؛ واژه مشترک تمام کارشناسان و فصل‌ مشترک سخنان نمایندگان مجلس درخصوص خشکی دریاچه ارومیه است؛ شاید تحقیق و تفحص بتواند مسیری موثر در جهت بازگرداندن رمق به تن بی جان ارومیه باشد./

پایان پیام