حیاتی بودن شناخت انواع آسیب‌های اجتماعی و راه های پیشگیری
حیاتی بودن شناخت انواع آسیب‌های اجتماعی و راه های پیشگیری
شناخت انواع آسیب‌های اجتماعی و راه های پیشگیری از آن برای همه گروه های مردمی و دولت ها مهم و حیاتی است زیرا که جامعه امروزی به شدت درگیراین آسیب های شده است و باید برای آن چاره ای اندیشید.

شناخت انواع آسیب‌های اجتماعی و راه های پیشگیری از آن برای همه گروه های مردمی و دولت ها مهم و حیاتی است زیرا که جامعه امروزی به شدت درگیراین آسیب های شده است و باید برای آن چاره ای اندیشید.

امروز به دنبال این مبحث مهم و قابل توجه با یکی از مشاوران مددکار اجتماعی گفتگویی داشته‌ایم: 

دکتر رضا حسین خانی مشاوره مددکاری اجتماعی آسیب‌های اجتماعی را دسته ای از نابسامانی های رفتاری دانسته و افزود: آسیب های اجتماعی به دسته‌ای از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری افراد یک جامعه چه به‌صورت فردی و یا جمعی اطلاق می‌شوند که ریشه در بی‌نظمی‌ها دارد.

آسیب های اجتماعی یکی از اسیب هاییست که در بر گیرنده تمامی مشکلات و اتفاقاتی است که در جامعه و خانواده، نکات منفی نگر را برای تمامی اقشار مختلف جامعه  افزایش میدهد و موجب اسیب رساندن به جامعه میشود.

وی این آسیب‌ها را غالباً باعث رنجش روانی، جسمی و مادی اقشار خاص دانسته و گفت: آسیب های اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی گفته می‌شود که در راستای اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی یا غیررسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی‌گیرد و درنتیجه با منع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبه‌رو می‌گردد.

او همچنین معتقد است: عوامل ظهور آسیب‌های اجتماعی زیاد است؛ بسیاری از چالش‌های جامعه منشأ بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود، مواردی همچون بهزیستی روانی در جامعه؛ مباحث مالی و اقتصادی در جامعه و وجود اختلافات طبقاتی باعث ظهور آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

انواع آسیب های اجتماعی 

وی آسیب های اجتماعی را بر این اساس تقسیم‌ بندی کرده است: 

آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان

آسیب‌ اجتماعی فضای مجازی

آسیب‌ اجتماعی اعتیاد

آسیب‌ اجتماعی طلاق

آسیب اجتماعی بیکاری

آسیب اجتماعی خودکشی

آسیب اجتماعی نوجوانان

عوامل مؤثر در ایجاد آسیب‌های اجتماعی از نظر حسین خانی عبارت‌اند از:

۱-نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی

۲-رفاه اقتصادی خانواده

۳-فقر مادی خانواده

۴-بیکاری

۵-رشد صنعت و پیشرفت تکنولوژی

۶-عدم آگاهی و بینش صحیح والدین

او همچنین معتقد است خانواده نه تنها باعث ایجاد آسیب در فرزند نمیشود بلکه با آموزشهای صحیح به خانواده و والدین نیز باعث بهبود در عملکرد خودباوری فرزند شده و از دام این معضلات اجتماعی رهایی یابند.

این مددکار اجتماعی همچنین در جواب سوال اقدامات موسسه خود در مورد مقابله با آسیبهای اجتماعی را چگونه بیان میکنید، گفت: موسسه نسیم امید بخش خرم زندگی در مورد آگاهی بخشی و آموزش مهارتهای زندگی والدین، اقداماتی همچون بگزاری دوره‌ های آموزش صحیح و تربیت درست فرزند و همچنین راه های برقراری ارتباط میان نوجوانان و جوانان برگزار میکند.

همچنین این موسسه دارای چندین روانشناس و مشاور تخصصی در این موارد بوده و اقشار مختلف مردم میتوانند با مراجعه به این موسسه مشکلات خود را بیان کرده و از مشاورین این موسسه استفاده نمایند.

وی همچنین در مورد اسیب های اجتماعی اعتیاد معتقد است بیشتر جوانان و نوجوانان مهارت نه گفتن را بلد نبوده و والدین آنها باید اقداماتی همچون آشناسازی نوجوان و جوان با فاکتور دوست خوب و افزایش آگاهی نسبت به مواد مخدر از آنها حمایت های کافی را بعمل آورند.

وی همچنین در پایان سخنانش اشاره به مهمترین مراکز مشاوره و تشخیص و جلوگیری از آسیب های اجتماعی را مدارس عنوان کرده و افزود: مدرسه یکی از مهمترین مراکز مشاوره بوده و کارکنان مدرسه در سطح عمومی مشکلات دانش آموزان را بررسی کرده و به مراکز تخصصی تر ارجاع دهند.