جنگ تمام شد، خیزش فلسطینیان در کرانه باختری ادامه دارد
جنگ تمام شد، خیزش فلسطینیان در کرانه باختری ادامه دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنگ ۱۱ روزه غزه با ۲۴۳ شهید از جمله ۶۶ کودک بامداد امروز (جمعه) به پایان رسید، جنگی که تحلیلگران از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم فلسطین یاد می‌کنند. جنگی که غزه را به کرانه باختری و فراتر از آن شهرهای ۱۹۴۸ وصل کرد و […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنگ ۱۱ روزه غزه با ۲۴۳ شهید از جمله ۶۶ کودک بامداد امروز (جمعه) به پایان رسید، جنگی که تحلیلگران از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم فلسطین یاد می‌کنند. جنگی که غزه را به کرانه باختری و فراتر از آن شهرهای ۱۹۴۸ وصل کرد و برای اولین بار در تاریخ فلسطین، تمامی جغرافیای این سرزمین شاهد خیزش فلسطینیان بود. با این حال با پایان جنگ، اما خیزش مردم کرانه باختری پایان نیافته است و امروز شهرهای متعددی شاهد درگیری با مأموران صهیونیست بود.

در بیت‌المقدس و در مسجدالاقصی دهها هزار نفر صبح پیروزی را جشن گرفته و به خیابان‌ها آمدند و در اطراف این مکان مقدس مقابل چشمان مأموران صهیونیست برای غزه شعار دادند که در نهایت پس از اقامه نماز جمعه صهیونیست‌ها تحملشان طاق شد و به سمت فلسطینی‌ها با گاز اشک‌آور حمله‌ور شدند. در این یورش حداقل ۲۰ فلسطینی زخمی شدند که حال دو تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

 

در شهر رام‌الله اما هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و از بامداد تا بعد از ظهر امروز خیابان‌های این شهر که مرکز تشکیلات خودگردان به سرکردگی «محمود عباس» است، شاهد حضور جوانان فلسطینی و شادی آن‌ها بود.

از بلندگوی مساجد شهر نیز صدای تکبیر در حمایت از مقاومت بلند بود و جوانان در خیابان‌ها شعار «الشعب یرید ابوعبیده» سر می‌دادند. «ابوعبیده» سخنگوی گروه «کتائب عزالدین قسام» است که پیش از آغاز جنگ غزه بیانیه حاوی اولتیماتوم مقاومت به صهیونیست‌ها برای خروج از مسجدالاقصی را قرائت کرد.

 

 

در شهر الخلیل نیز صدها نفر به خیابان‌ها آمدند و در راهپیمایی «جمعه پیروزی و ایستادگی» شرکت کرده و  پیروزی مقاومت غزه را در جنگ ۱۱ روزه را جشن گرفتند، این تظاهرات در نهایت به درگیری‌ها به مأموران صهیونیست منجر شد و آن‌ها به سمت فلسطینیان گاز اشک‌اور پرتاب کردند که تعدادی مجروح شدند.

به نوشته وبگاه معا، نظامیان صهیونیست وارد مسجد قبه الصخره شدند و به سمت نمازگزارانی که پس ار خاتمه نماز جمعه برای غزه و مقاومت شعار می‌دادند گاز اشک‌آور و بمب صوتی پرتاب کردند.

 


تظاهرات در شهر الخلیل

اما در شهر «بیت لحم» و «کفر قدوم» نیز درگیری‌های شدیدی میان فلسطینی‌ها و مأموران رژیم صهیونیستی درگرفت و به گفته هلال احمد فلسطین ۳۸ نفر در این میان زخمی شده‌اند. در شهرک «بیتا» در جنوب شهر نابلس و «بیت دجن» در حومه این شهر نیز درگیری‌ها شدید گزارش شده است.

در شهرک «النبی صالح» و «بدرس» در غرب شهر رام‌الله نیز فلسطینیان به خیابان آمده و در دفاع از مسجدالاقصی و غزه شعار دادند. مرکز شهر البیره و مقابل مسجد «جمال عبدالناصر» نیز شاهد حضور صدها جوان فلسطینی بود که پس از اقامه نماز جمعه تجمع کرده بودند.

هلال احمر فلسطین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در جریان درگیری‌های امروز در قدس و شهرهای کرانه باختری در مجموع ۸۳ نفر مجروح شده‌اند.

شامگاه روز گذشته،‌ پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.

طبق آمار وزارت بهداشت غزه، در طول ۱۱ روز حملات همه جانبه صهیونیست‌ها ۲۴۳ تن از جمله ۶۶ کودک به شهادت رسیده و ۱۹۱۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

انتهای پیام/