جلفا، شهری که تنها یک مسجد دارد / شهری شیعه‌نشین، محروم از نمادهای زندگی اسلامی
جلفا، شهری که تنها یک مسجد دارد / شهری شیعه‌نشین، محروم از نمادهای زندگی اسلامی

مسجد امام زمان(عج) تنها مسجد شهر مرزی و شیعه‌نشین جلفا که با ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است، با قدمت ۶۰ سال در حال تخریب است. به گزارش  قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، جلفای مرزی ارس در مرز نخجوان در استان آذربایجان‌شرقی با این که شهری شیعه‌نشین بوده و هست و […]

مسجد امام زمان(عج) تنها مسجد شهر مرزی و شیعه‌نشین جلفا که با ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است، با قدمت ۶۰ سال در حال تخریب است.

به گزارش  قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، جلفای مرزی ارس در مرز نخجوان در استان آذربایجان‌شرقی با این که شهری شیعه‌نشین بوده و هست و در سال‌های اخیر به واسطه وجود منطقه آزاد ارس از نظر شهری رشد خوبی کرده است، اما جای خالی مساجد در جای جای این شهر به عنوان یک نماد برجسته مسلمانان محرز است.

 مسجد امام زمان(عج) واقع در شهر مرزی و شیعه‌نشین جلفا که با کشور ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است، تنها مسجد شهر به شمار می‌آید که البته به مدد وجود منطقه آزاد ارس و تبلیغات زیاد و آماده شدن زیرساخت های تجارت و صنعت و گردشگری سالانه میزبان چندمیلیونی گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

براساس این گزارش هفته اخیر منطقه جلفا شاهد افتتاح موزه و پرژوه نورپردازی کلیسای تاریخی سنت استپانوس با حضور اسقف ارامنه آذربایجان بود که نشان از توجه ویژه نظام به اماکن تاریخی کشور و وحدت میان ادیان در جای جای کشور و نیز حمایت از اقلیت‌های دینی است و البته جای تقدیر دارد، اما در کنار این امر متاسفانه تنها مسجد شهر جلفا که ورودی کشور از جمهوری نخجوان می‌باشد مسجدی با قدمت ۶۰ سال در حال تخریب است که متناسب با نیازهای آن زمان طراحی شده است.

گاهی با تماشای مناظر در مناطق مختلف کشور، چشم‌هایمان را بر حقایق تلخی که غبار فراموشی روی آن‌ها را پوشانده است، می‌بندیم و تلخی‌های داخل آن زیبایی‌ها را متوجه نمی‌شویم؛ شاید این شهرها مقاصد خوبی برای گردشگری است ولی بد نیست به برخی از حقایق که توسط عده‌ای به فراموشی سپرده شده است، توجه کنیم.

براساس این گزارش تجدید بنای این مکان مقدس بنا به اعلام مدیران سازمان منطقه آزاد ارس در بهمن ماه سال گذشته با  پیگیری‌های آن سازمان با اختصاص ۶میلیارد ریال شروع شده و البته این طرح موجب تعطیلی کامل یا بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و دینی در این شهر مرزی و تضعیف اموراتی همچون اعتکاف و حضور بانوان در مجالس مختلف و نیز برپایی مجالس مختلف مردمی شده است.

افزون بر همه گفته‌ها مشکل زمانی چهره خود را نمایان می‌کند که به این شهر سفر کنید و دنبال مسجد برای اقامه نماز باشید؛ در این حال است که بعد از کلی پرس‌وجو حتی برخی از اهالی آن منطقه از وجود مسجد بی‌خبر هستند؛ ولی در نقطه مقابل آن کلیساهای موجود در منطقه ۱۰۰ درصد شیعه‌نشین چنان شهرت جهانی یافته است که نیازی به راهنما هم ندارد و هر روز قسمت‌های مختلف برای کلیساها افتتاح می‌شود.

هرچند اقداماتی در سال‌های گذشته در احداث نمازخانه‌های بین راهی در این منطقه انجام شده و موجب تجلیل متولیان حوزه نماز از این منطقه شده است ولی توسعه شهر قدیمی جلفا با احداث شهرک‌های مسکونی جدید از جمله فرهنگیان۱و۲، امیرالمومنین، تعاونی نیروی انتظامی و مناطق مسکونی، آپارتمانی و ویلایی جدید و در نتیجه استقرار جمعیت جدید در شهر جلفا در حالی روی داده است که مساجد جدید گویا در این توسعه سهمی نداشته‌اند یا اینکه در اولویت احداث نبوده‌اند.

به این موارد باید اضافه کنیم که شهر توریستی و رویایی جلفا که روزانه بیش از ۲۰ هزار مراجعه کننده کاری دارد و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است، یک مسجد بیشتر ندارد که آن هم بدلیل تخریبی بودن بنا در حال نوسازی توسط متولیان مسجد است.

به گفته مسئولان امر سالانه چند میلیون گردشگر هم از شهر جلفا بازدید می‌کنند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان به مسجد در این شهر را با توجه به هم مرز بودن با کشورهای همسایه دو چندان می‌کند.

13950723000461_photoa

گزارش فارس حاکی است، واژه مسجد از باب (سجد یسجد) مصدر میمی و یا اسم زمان و مکان است و بر وزن مشرق و مغرب می‌باشد. مسجد به معنی سجده‌گاه، مکان سجده می‌باشد. اما در قرآن و تمدن اسلامی، مسجد نه به مکانی گفته می‌شود که عبادتگاه مومنان است. وجه تسمیه عبادتگاه مسلمانان به مسجد از آن روی است که سر به سجده نهادن مظهر و نمود اوج فروتنی و کرنش در برابر خداست. از این رو در اسلام محل عبادت را مسجد نامیده اند.

پایگاه مقدس و عظیمی چون مسجد با اماکنی مشابه آن که در سایر مذاهب مطرح است اصلا قابل مقایسه نیست، اماکنی چون کلیسا، کنیسه، خانقاه، آذرکوه، دیر، محیطهای بی روح و مرده و محل انجام مراسم تشریفاتی و گاهی توأم با فساد، همانند: شراب، رقص، آواز و غنا و… و در واقع اماکن بزم هستند تا یک عبادتگاه و جایگاه توحید و یکتاپرستی.

کلمه مسجد حدود ۲۸ مورد در قرآن ذکرشده، ۲۲ بار به صورت مفرد (مسجد) و ۶ بار به صورت جمع (مساجد) آن ۲۲ موردی که مفرد آمده ۱۵ موردش مقید به قید(الحرام) است که مراد از همه آنها همان مسجد مخصوص و معروف و مقدس مسجد الحرام در مکه می باشد و یک مورد هم مقید به قید (الاقصی) که مراد از آن اولین قبله گاه مسلمانان مسجدالاقصی در بیت المقدس می باشد. یک مورد دیگر به قید اضطرار، مقید گشته که مقصود همان مسجد معروف ضرار است که به دست منافقان در مدینه ساخته شده بود. بنابراین کلمه مسجد به صورت مفرد از ۲۲ مورد، ۱۷ موردش در قرآن مقید به این سه قیدی که بیان گردید، (الحرام، الاقصی، ضرار) و ۵ موردش به صورت مطلق و بدون قید آمده، اما کلمه مساجد که ۶ مورد از قرآن مجید به چشم می خورد سه مورد از آن نیز مقید اما به قید (الله) به این عبارت (مساجد الله) و سه مورد دیگر به طور مطلق بیان گردیده است.

در مجموع ۱۵ آیه در قرآن اختصاص به مسجدالحرام دارد که آیات ۱۴۴ و ۱۴۹ و ۱۵۰ سوره بقره در رابطه با تغییر قبله است و از مجموعه آیات مربوط به مسجدالحرام چند آیه در رابطه با برنامه حج است، از آن جمله آیه ۱۹۶ از سوره بقره و آیه ۲۵ سوره فتح و آیه ۲۷ سوره فتح. و آیات ۲۱۷ سوره بقره و آیات ۱۹۱ تا ۱۹۴ سوره بقره و سوره مائده آیه ۲ و سوره انفال آیه ۳۴ و آیه ۲۸ سوره توبه و سوره توبه آیه ۱۹ که مربوط به مسجدالحرام می باشد در رابطه با قتال و جنگ با مشرکان است. در مجموعه آیات قرآن در ارتباط با مسجد دو آیه در رابطه با مسجدالاقصی به چشم می خورد، که در سوره اسراء می باشد. و اشاره به معراج پیامبر(ص) دارد.

ساختن مسجد، از مستحبات مؤکد است و پاداشى بزرگ و ثوابى بسیار دارد. درباره اهمیت بناى مسجد احادیث فراوانى از طرق اهل بیت و اهل سنت رسیده است که اهمیت فوق العاده این کار را نشان مى ‌دهد. از پیامبر (ص) چنین نقل شده که فرمود: «من بنى مسجدا و لو کمفحص قطاه بنى الله له بیتا فى الجنه؛ کسى که مسجدى بنا کند هر چند به اندازه لانه مرغى بوده باشد، خداوند خانه ‌اى در بهشت براى او بنا خواهد ساخت.

مسجد خانه قرآن، مدرسه عشق، مکتب دانش، مرز بینش و محل گرفتن فیوضات ربانیه از عالم قدس است. مسجد مکان تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی و آشنا نمودن مردم با آن است. پایگاه اجتماع مردم و زمینه ساز ایجاد وحدت و همبستگی هرچه بهتر و بیشتر در میان اقشار مختلف اسلامی و دیدار با همدیگر در هر صبح و شام است. منبر مسجد، سنگر بزرگ نورافشانی مبلغان و گویندگان عالم و عامل می باشد، منبری که جایگاه پیامبران و اوصیاء آنها و اولیاءالله است.