جغرافیای فرهنگی مفاخر بسیار فراخ‌تر از جغرافیای سرزمینی است
جغرافیای فرهنگی مفاخر بسیار فراخ‌تر از جغرافیای سرزمینی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در همایش معرفی نظامی پژوهان خارجی گفت: ما به همه بزرگان و مفاخر به عنوان سرمایه و میراث جهانی نگاه می کنیم و بر این باوریم که جغرافیای فرهنگی بسیار فراخ‌تر از جغرافیای سرزمینی است. “سیدقاسم ناظمی” اظهار داشت: همه بزرگان در ایران و جهان همچون حافظ، صائب، […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در همایش معرفی نظامی پژوهان خارجی گفت: ما به همه بزرگان و مفاخر به عنوان سرمایه و میراث جهانی نگاه می کنیم و بر این باوریم که جغرافیای فرهنگی بسیار فراخ‌تر از جغرافیای سرزمینی است.

“سیدقاسم ناظمی” اظهار داشت: همه بزرگان در ایران و جهان همچون حافظ، صائب، شهریار، نظامی و یا تولستوی، چخوف و همینگوی متعلق به جامعه بشری هستند و ما از آورده‌های فکری و معنوی آنان بهره‌مند می‌شویم.

وی اظهار امیدواری کرد تا روندی که برای پاسداشت مفاخر آغاز شده ثمرات خوبی داشته باشد و مخاطبان جهانی، کشور و فرهنگ ما را با این چهره‌ها و شخصیت‌ها بشناسند.

ناظمی تصریح کرد: ما با زبان فرهنگ، شعر و ادبیات بهتر می توانیم با دنیا سخن بگوییم تا با زبان سیاست، و این موهبت را مدیون بزرگانی می دانیم که این کاخ رفیع را به گونه ای برای ما بنا کرده اند که همه در آن نقش خود را ایفا می‌کنند و هیچ کس رقیب دیگری نیست و این رنگارنگی فرهنگی، زبانی و قومی در کشور ما موجب تقویت و غنای زبان ملی شده است.

وی افزود: وقتی از ایران صحبت می کنیم منظورما ایران فرهنگی است که رودکی، بیدل، صائب، مولانا و … در زیر سایه آن بالیده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به سیر تحول ادبی در ایران، گفت: در سه برهه تاریخی، ادیبان و شاعران آذربایجان به داد زبان و ادب فارسی رسیده‌اند که یکی از این ادوار، دوره زیستن نظامی گنجوی بود، ‌دوره ای که در آن ما شاهد سبکی به نام سبک آذربایجانی هستیم که نماینده آن نظامی است. زمانی که خراسان به جهت حمله مغول تاب‌آوری نکرد و زبان و ادب فارسی در آن برهه به مشکل برخورد، آذربایجان با نقش آفرینی خود شعر فارسی را مصون نگه داشته و نجات داد و ارتقا بخشید. در برهه‌ای دیگر صائب تبریزی به داد شعر فارسی رسید و برهه بعدی در حوزه شعر نو است و اگرچه شعر نو را منتسب به نیما می‌دانند اما واقعیت این است که خاستگاه شعر نو، آذربایجان و تبریز و پیشگامان آن جعفرخامنه‌ای و کسمایی هستند.

وی در ادامه حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری آیین‌های پاسداشت ادبیات و شعر نظامی را شایسته تقدیر عنوان کرد و گفت: امیدواریم این حرکت در مورد دیگر بزرگان شعر و ادب ایران نیز اتفاق بیفتد تا نسل‌های آتی با مفاخر خود بیشتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: اگرچه دنیا با زبان ادبیات ما شاید نتواند ارتباط برقرار کند اما نقش و نگاره هایی که با محوریت اشعار نظامی گنجوی در موزه‌های اروپا جلوه گری می کنند نشان دهنده این است که ما با هنر در قلب اروپا حضور جدی داریم و این عمق استراتژیک فرهنگی ماست و باید آن را ارزش بنهیم و برای نسل آتی تحویل بدهیم تا بر روی قله‌های رفیع بایستند و افتخار کنند.