جشنواره ارس باقاعده و منظم ترین جشنواره ای که دیدم
جشنواره ارس باقاعده و منظم ترین جشنواره ای که دیدم

بهنوش بختیاری، هنرمند مطرح طنز سینما و تلویزیون با حضور در جشنواره زمستانی ارس از پتانسیل های اقتصادی، سرمایه گزاری و گردشگری منطقه آزاد بازدید و با شرکت در جشنهای ۱۰ روزه دهه مبارک فجر میهمان مردم جلفا شد. به گزارش قلم پرس، بختیاری که در این سفر به عنوان «سفیر افتخاری منطقه آزاد ارس […]

بهنوش بختیاری، هنرمند مطرح طنز سینما و تلویزیون با حضور در جشنواره زمستانی ارس از پتانسیل های اقتصادی، سرمایه گزاری و گردشگری منطقه آزاد بازدید و با شرکت در جشنهای ۱۰ روزه دهه مبارک فجر میهمان مردم جلفا شد.

به گزارش قلم پرس، بختیاری که در این سفر به عنوان «سفیر افتخاری منطقه آزاد ارس برای جذب سرمایه گذار و صادرات معرفی شد» اعلام کرد: این انتخاب برای من باعث افتخار بود، بعد از بازگشت به تهران برای جذب سرمایه گذاران بیشتری به جلفا تلاش خواهم کرد و پتانسیلهای این منطقه را در هر فرصتی معرفی می کنم.

در حاشیه جشنواره زمستانی ارس، به گفتگو با این هنرمند خندان سینمای کشور نشستیم ، که ماحصل این صحبتها را در پی می خوانید:

 

؟ خانم بختیاری سفر جلفا چطور بود؟

– سفر به جلفا به عنوان اولین تجربه من با وجود زمان کوتاه بسیار لذت بخش بود، در درجه اول همراهان و برگزارکنندگان جشنواره زمستانی ارس مهمان نوازان بسیار خوبی بودند.

من در جلفا فرصت های خوبی دیدم مثل شهرک های صنعتی، پاساژها، امکانات صادرات و واردات و موقعیت جغرافیایی منطقه در مرز با چند کشور ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، میل به جذب توریست و سرمایه گذار برای رشد و توسعه جلفا بسیار فرصت مناسب و مثبتی بود.

تصمیم گرفتم به امید خدا برای برند خودم هم در حوزه کیف و کفش در این شهر سرمایه گذاری کنم. انرژی شهر را بسیار پسندیدم. این سفر اتفاق مبارکی در زندگی من بود، روزی خاطره انگیز و لذت بخش و درصورت ایجاد فرصت دیگر هم با کمال میل به جلفا سفر خواهم کرد.

 

؟ شما در این جشنواره به عنوان سفیر افتخاری منطقه آزاد برای سرمایه گذاری و صادرات معرفی شدید، در این زمینه چه فعالیتهایی دارید؟

– این عنوان برای من افتخارآمیز است و امیدوارم بتوانم در زمینه جذب سرمایه گذار برای منطقه آزاد ارس اقدامات مثبتی انجام دهم. رایزنی هایی پیش خواهد آمد که در سفر بعدی به جلفا طی جلساتی برنامه ریزی خواهیم کرد. به مسئولان منطقه هم گفتم که انرژی کافی برای این کار دارم و دوست دارم که بیزینسی با حضور سرمایه گذاران قوی راه اندازی شود.

ما باید در کشور توریست جذب کنیم، در مناطق مختلفی که پتاسیلها و ظرفیتهای بالایی در زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی، فرهنگی، تاریخی برای معرفی و توسعه داریم. در حال حاضر کشورهایی مثل ترکیه و تایلند و… از کوچکترین موقعیتها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی و جذب گردشگر برای درآمدزایی و پیشرفت استفاده می کنند ولی ما با وجود پتانسیل بالای منطقه درهای ورود را برای گردشگر بسته بودیم.

متاسفانه ما ارز کشور را در کشورهای دیگر خرج می کنیم، این حرکت را نمی پسندم و معتقدم نامردی و خیانت در حق کشورمان و آیندگان ماست.

– من برندی در زمینه تولید کیف و کفش چرم دارم و اتفاقا چرم برند ما هم با نام پاندورا چرم تبریز است، حتی مدیرعامل مجموعه هم از هموطنان آذربایجانی است. خوشحالم که این فعالیت اقتصادی را آغاز کردم.

 

؟ آذربایجان را چقدر می شناسید؟

– اطلاعات کاملی ندارم. اما دوستان خوبی در آذربایجان شرقی و غربی دارم و طی چند مورد سفری که به منطقه داشته ام در کنار مردم منطقه خاطرات خوبی دارم که به تجربه دیدم حتی جواب بدی را هم با خوبی داده اند. همیشه از این مردم ادب و نزاکت و تربیت دیدم که برای من خیلی ارزشمند است.

بسیار به ترک زبانها افتخار می کنم و همیشه معتقدم دو ایل غیور در ایران داریم که یکی ترکها و دیگری بختیاریها که آدمهای شجاع و دوست داشتنی هستند.

من ادب و غیرت و سخت کوشی و مهر و عطوفت خاصی را در آذری زبانها دیدم که جذبم کرد و دوستشان دارم.

 

؟ در مورد جشنواره زمستانی ارس چطور بود و چقدر تاثیرگذار خواهد بود در توسعه منطقه؟

– من فکر می کنم یکی از منظم ترین جشنواره هایی بود که در زندگی دیدم، خیلی با قاعده و درست، با اطلاع رسانی فوق العاده خوب، یک دورهمی خوب برای تخلیه هیجانات مردم، تبادل اطلاعات، درد دل و شادی. به نظر من برگزاری این جشنواره نوعی احترام مسئولان به مردم بود که ما برای شادی شما و توسعه شهر تلاش می کنیم. جشنواره زمستانی ارس خیلی قانونمند و درست برگزار شد من خیلی راضی بودم و تشکر می کنم از مسئولان برنامه که مرا برای حضور در کنار این مردم و رقم خوردن این تجربه لذت بخش دعوت کردند.

 

؟ چنین جشنواره و برنامه هایی را چقدر در توسعه منطقه موثر می دانید ؟

– صدر در صد می تواند موثر باشد. قطعا یکی از راههای پیشبرد و توسعه شهر همین جشنواره ها برای معرفی و جذب توریست و همچنین اجتماع مردم بومی است و باعث می شود مسائلی مطرح شود که خیلی از مردم در جریانش نیستند. به عنوان مثلا انتخاب من امروز به عنوان سفیر منطقه آزاد برای جذب سرمایه گذار اتفاق مبارکی است بر اینکه من با نهایت تلاش در تمام فرصتهای سرمایه گذاری و اقتصادی، پتانسیلهای این منطقه را معرفی و مطرح خواهم کرد، برای باز شدن پای سرمایه گذاران بیشتری به منطقه تلاش می کنم.

معتقدم در حاشیه این جشنواره اتفاقات مبارک تری خواهد افتاد که من یکی از این موارد را دیدم. حتی در مورد بازیگران و تک تک گردشگرانی که در طی جشنواره به منطقه آمدند اتفاقات خیلی بهتری در راه است.

 

؟ کمی خصوصی تر صحبت کنیم، بهنوش بختیاری چطور انسانی است؟ چهره خندان و شادی که ما در قاب جادویی می بینیم در زندگی شخصی و خانوادگی چه شخصیتی دارد؟

– جلوی دوربین تفاوت زیادی با زندگی شخصی ندارم، در کل سعی می کنم انسان شاد و خوشحالی باشم، به انسانها احترام بگذارم، خب همه آدمها گاهی دچار عصبانیت می شوند، اما من تمام تلاشم را می کنم که در هر شرایطی حرمت دیگران را حفظ کنم. آدمی هستم مثل تمام آدمها که هم بدجنسی دارم و هم خوش جنسی. اگر پای منافع ام در میان باشد مثل همه برایش می جنگم، نه خوب مطلقم و نه بد مطلق، یک آدم خاکستری خنثی هستم.

 

؟ بهنوش بختیاری اگر روزی مادر شود چطور مادری خواهد بود؟؟

–  فکر می کنم مادر خیلی خیلی دلسوز و فداکاری خواهم بود. چون در این زمینه شوخی ندارم.

 

؟ قبلا در مصاحبه ای گفتید من آدم اهل برنامه ریزی نیستم، این جمله بهنوش بختیاری را فردی نامنظم و شلخته معرفی می کند.

– در مسائل کاری به شدت اهل برنامه ریزی هستم. ولی در زندگی به برنامه ریزی جزئی معتقد نیستم که مثلا برنامه می ریزم زندگی خوبی داشته باشم، چون در چنین مواردی خیلی چیزها دخیل هستند که طبق برنامه ما پیش نمی روند. زندگی نسخه از پیش تعیین شده ای ندارد و ما نمی توانیم فرمولی برای چطور زندگی کردن تعیین کنیم اما در کل در کارهای روزمره برنامه ریزی دارم.

 

؟ علاقه به بازیگری از کجا ایجاد شد؟

– در کودکی علاقه داشتم مهماندار هواپیما شوم و زبانهای مختلف دنیا را بدانم، اما هیچ تصوری از بازیگری نداشتم چون بچه بسیار خجالتی و مظلومی بودم ولی بزرگتر که شدم در برهه ای به کلاسهای تئاتر رفتم و متوجه شدم که چقدر به این فضا تعلق دارم و علاقمند شدم به بازیگری و اینکه شخصیت انسانهای دیگر را بازی کنیم چون احساسات را تخلیه می کند.

میل به دیده شدن هم که در همه انسانها وجود دارد چون همه ما به دنبال دیده شدن و مطرح شدن به عنوان انسان موفق هستیم که کارهای مفید و مورد تائید اطرافیان انجام دهیم. من هم مثل همه آدمها هستم و اگر میل به دیده شدن نداشتم که وارد حرفه بازیگری نمی شدم. کار ما نمایش است و باید کمی خود شیفته هم باشی تا بتوانی بازیگر باشی.

 

؟ به جز بازیگری در رشته دیگری هم فعالیت دارید؟

– من کتابی به اسم «کلاغهای قیطریه دارم» که مجموعه ۱۰ داستان کوتاه است. الان هم سعی می کنم متمرکز شوم بر نوشتن کتاب بعدی ام به اسم «ژیوار » که به زبان کردی به معنی زندگی دوباره است، این کتاب سراسر درباره امید و مهر و مهربانی است و شخصیت زن و اینکه خدواند زن را آفرید تا کره سرد زمین را گرم کند. نوشتن دغدغه من است ولی نوشتن فضای آرام و تمرکز لازم دارد که در حال حاضر من به دلیل فشردگی کاری تمرکز کافی برای نوشتن ندارم . اهل موسیقی حرفه ای نیستم، آواز را تجربه کرده ام، کلاس رفتم و سلفژ کار کردم اما ساز تخصصی بصورت حرفه ای نمی زنم اما موسیقی کلاسیک و هر موسیقی سنتی خوب را گوش می دهم.

 

؟ شما فیلم مستندی هم می ساختید به اسم «فصل انگور» این فیلم به کجا رسید؟

– مستند «فصل انگور» را در باره بازیگران فراموش شده ساختم و عنوان این فیلم هم از شعر شمس لنگرودی گرفته شده است:

اندوه خوشه انگور سیاه است  /  لگد کوبش کن لگد کوبش کن

بگذار ساعتی سربسته بماند  /  مستت می کند اندوه

منظور همان تبدیل شدن انگور به شراب است، در تشبیه انگور به اندوه و غم انسانها برخلاف تصور عمومی که اندوه را تلخ می پندارند به نظر من تنها چیزی که باعث رشد انسانها می شود، غم است و باید غم را عامل رشد دانست نه زمینه تخریب.

این فیلم احتمالا در دانشگاه تهران به نمایش درآید. ولی هنوز تدوین آن مورد قبول و رضایت قلبی خودم نیست، به همین دلیل فعلا دست نگه داشتم چون دوست ندارم فیلم با این نسخه منشر شود.

من به شدت به مستندسازی علاقه دارم. همانقدر که از ساختن فیلم داستانی دوری می کنم و استعداد ندارم اما به همین اندازه در ساختن فیلم مستند علاقه و استعداد دارم چون معضلات اجتماعی دغدغه من است، اما فعلا قصد ندارم ادامه دهم. چون کارهای دیگری دارم که باید به سرانجام برسانم. یکی از دغدغه هایم کارتن خوابی است که در آینده روی این موضوع هم کار خواهم کرد.