توسعه شهرها مدیون شورا است
توسعه شهرها مدیون شورا است
شهردار تبریز در پیامی روز ملی شوراها را تبریک گفت.

به گزارش قلم پرس،  ایرج شهین باهر در پیامی روز ملی شوراها را تبریک گفت. او در این پیام با اشاره به اهمیت و جایگاه شورا در قانون اساسی، بر همکاری این نهاد مردمی برای رسیدن به توسعه شهرها تاکید کرده است. متن پیام شهردار تبریز به این شرح است.

بسمه تعالی

فَبِما رَحمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِی الأَمرِ

به رحمت الهی، در برابر آنان (مردم) نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن! (آل عمران آیه ۱۵۹)

نهم اردیبهشت ماه یادآور سالروز صدور فرمان تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ برای تشکیل شورای انقلاب و شورای اسلامی شهرها و روستاها است.

 نقش آفرینی شورای شهر در سازمان دهی توسعه شهرها و روستاها بر هیچ کس پوشیده نیست؛ شورایی که برخواسته از کلام الهی و آیه شریفه “و امرهم شورا بینهم” است، هدفی والاتر از همدلی، همکاری و دوستی برای رسیدن به آرمان شهری که تمام عناصر شهری آن در خدمت مخلوقات الهی باشد ندارد و این همان نگاه والای معمار کبیر انقلاب اسلامی به شهرها و توسعه شهری است.

حضور مردم و نقش آفرینی آنان در تعیین نیازهای اولیه خود برای زندگی در شهرها و روستاها و مشارکتشان در تعیین نمایندگان شورای های اسلامی، نشان از مسئولیتی والا در دفاع و صیانت از آرای مردمی را که به انان اعتماد کرده اند، است.

امروز، پس از گذشت دو دهه عمر با برکت شوراهای اسلامی، توسعه شهرها بی گمان مدیون حضور نهادی مردمی به نام شورای اسلامی شهر است.

مردم تبریز، با واژه شورا و انجمن هرگز بیگانه نبوده اند، انان صاحبان اولین انجمن شهر و بلدیه در تاریخ ایران بوده اند. روایتی انکار ناپذیر از مدنیت والای مردمان این شهر که در انتخاب اعضای محترم دوره پنجم شورای اسلامی کلان شهر تبریز نیز تبلور یافته است.

شورایی متخصص و کاردانی که در دو سال اخیر با حمایت، هدایت و نظارت دقیق خود بر عملکرد مدیریت شهری، تحقق اقداماتی مهم را در شهر رقم زده است.

اینجانب ضمن تبریک و گرامیداشت روز شوراها امیدوارم با همراهی و همکاری بیش از پیش نهادهای مرتبط و مسئول با این نهاد مردمی هر چه زودتر شاهد شکوفایی و اجرایی شدن طرح مهم نظام هماهنگ و مدیریت واحد شهری در کشور باشیم.

ایرج شهین باهر

شهردار تبریز