توسعه حمل و نقل ریلی از هسته‌های کلیدی توسعه استان است
توسعه حمل و نقل ریلی از هسته‌های کلیدی توسعه استان است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که توسعه حمل و نقل ریلی از هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه استان است، گفت: همه مسوولان استان اهمیت فوق‌العاده‌ای برای این بخش قایل بوده و آماده همکاری با راه‌آهن آذربایجان در تحقق این مهم هستند. دکتر اسماعیل جبارزاده در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی و ریلی راه‌آهن آذربایجان، با […]

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که توسعه حمل و نقل ریلی از هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه استان است، گفت: همه مسوولان استان اهمیت فوق‌العاده‌ای برای این بخش قایل بوده و آماده همکاری با راه‌آهن آذربایجان در تحقق این مهم هستند.

دکتر اسماعیل جبارزاده در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی و ریلی راه‌آهن آذربایجان، با اشاره به پروژه دو خطه کردن خط‌آهن تبریز- میانه، گفت: این پروژه بر اساس ارزیابی مجموعه راه‌آهن، بیشترین توجیه اقتصادی را در بین همه پروژه‌های ریلی دارد و متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبار در سال‌های گذشته هنوز اجرای آن تمام نشده است.

وی با بیان این که فاز نهایی این پروژه از بستان‌آباد تا تبریز هزینه‌بر است، افزود: برآورد ما این است که اتمام این پروژه با اعتبارات بودجه‌ای امکان‌پذیر نیست و باید به دنبال راه‌های دیگر تامین مالی از جمله استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.

جبارزاده افزود: در سه سال گذشته تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در پروژه‌های زیربنایی استان کرده‌ایم، اما ظاهرا اراده‌ای وجود دارد که این تلاش‌ها به نتیجه نرسد.

وی افزود: برای استفاده از منابع غیردولتی و سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند اقدامات خاص و ویژه و هماهنگی با دستگاه‌های ملی هستیم و این موضوع باید مورد توجه مسوولان و نمایندگان استان قرار گیرد.

جبارزاده همچنین قرار گرفتن زاغه مهمات ارتش در مسیر عبور خط‌آهن تبریز- میانه را از دیگر موانع این پروژه در فاز آخر آن عنوان کرد و گفت: با توجه به این که تصمیم‌گیری در این خصوص خارج از اختیارات نیروهای مسلح استان است حتما باید جلسه‌ای برای تعیین تکلیف این موضوع با ستاد کل نیروهای مسلح داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به محدودیت مالی راه‌آهن آذربایجان برای اجرای پروژه‌های حومه‌ای، از آمادگی بخش خصوصی استان برای سرمایه‌گذاری در این زمینه خبر داد و گفت: باید پیگیر صدور مجوزهای لازم به بخش خصوصی از سوی مراجع ذی‌ربط باشیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی در تحقق برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸، تسریع در بازسازی ایستگاه تبریز و ایستگاه‌های حومه‌ای و افزایش ظرفیت مسافری راه‌آهن آذربایجان را خواستار شد و گفت: باید بتوانیم بخش عمده‌ای از مسافران و گردشگران را از طریق ریلی جابه‌جا کنیم.

جبارزاده همچنین با قدردانی از مدیران، کارکنان و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی و ریلی راه‌آهن آذربایجان، قیمت تمام شده این پروژه‌ها را مناسب دانست و گفت: این موضوع نشان‌دهنده حساسیت مجموعه راه‌آهن به هزینه‌کرد بیت‌المال است که جای تشکر دارد.