توانمندی دفاعی، مقاومت مردم و قدرت علمی ایران برجام را به فرجام رساند
توانمندی دفاعی، مقاومت مردم و قدرت علمی ایران برجام را به فرجام رساند

معاون وزارت امور خارجه کشورمان گفت: کشورهای بزرگ اگر می‌توانستند تأسیسات هسته‌ای ایران را از بین ببرند مذاکره نمی‌کردند و باوجود موشک‌های ما بود که مجبور به برگزاری چندین رزمایش برای نشان دادن قدرت خود شدند. به گزارش قلم پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی صبح امروز در نخستین همایش فرهنگیان و دانش‌آموزان […]

معاون وزارت امور خارجه کشورمان گفت: کشورهای بزرگ اگر می‌توانستند تأسیسات هسته‌ای ایران را از بین ببرند مذاکره نمی‌کردند و باوجود موشک‌های ما بود که مجبور به برگزاری چندین رزمایش برای نشان دادن قدرت خود شدند.

به گزارش قلم پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی صبح امروز در نخستین همایش فرهنگیان و دانش‌آموزان با محوریت پرسش مهر رئیس جمهور اظهار داشت: آنچه که در مذاکرات به دست آمد نتیجه پایداری مردم در همه دوران تاریخ انقلاب و به‌ویژه در ۱۲ سال اخیر که فشار تحریم‌ها به اوج خود رسید، بوده است.

وی با بیان اینکه برجام نمایانگر پیروزی مردم ایران در چند عرصه مهم بوده که اولین عرصه مهم عرصه اراده‌ها است و ملت ایران اراده خود را بر ۶ قدرت بزرگ ثابت کردند که این بی‌سابقه بود، افزود: این کشورها تعطیلی غنی‌سازی و انرژی هسته‌ای را می‌خواستند و ملت می‌گفت انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست و هر تهدیدی توانستند انجام دادند، اما مردم هفت قطعنامه شورای امنیت که برای کشورهای شورای امنیت الزام‌آور بود را تحمل کردند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سرانجام کشورهای قدرتمند قبول کردند غنی‌سازی ادامه یابد، به طوری که حتی یک روز هم تعطیل نشد و حتی قطعنامه‌های فصل هفت شورای امنیت یکجا لغو شد بدون اینکه حتی یک روز هم اجرا شود.

عراقچی ادامه داد: برنامه هسته‌ای موضوعی بود بین اراده مردم ایران مقابل کشورهای بزرگ که در نهایت اراده ملت ایران بر همه فشارها و تهدیدها فائق آمد تا ما زیر بار تعطیلی راکتور آب سنگین اراک نرویم و راکتور بسیار سنگین‌تر و پیشرفته‌تر جایگزین آن می‌شود.

وی به تثبیت برنامه هسته ایران در مرحله بعد اشاره و اضافه کرد: در حالی که شورای امنیت با تمام وجود تلاش در تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران داشت، اکنون این موضوع یک برنامه مشروع به شمار می‌رود و حتی شورای امینت به کشورها توصیه می‌کند در برنامه هسته‌ای با ایران همکاری کنند.

طرف‌های مقابل مطمئن شدند هر قدر تحریم‌ها را بالا ببرند مردم ما تسلیم نخواهد شد تا یکی از مقامات آمریکایی صریحاً اعتراف کرد که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نیاورده است

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما در مقابل این امتیازاتی که اخذ کردیم به طرف‌های مقابل اعتماد دادیم سراغ سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت و این تنها امتیاز آنها بود که پیشتر هم ما به هیچ وجه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و به فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم.

وی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا قدرت‌های بزرگ پای میز مذاکره آمدند، گفت: وقتی ما پشت میز مذاکره می‌نشینیم هیچ قدرتی نداریم مگر توانمندی کشورهای خود که ما اگر هنری داشتیم این بود که قدرت و توانمندی مردم ایران را ترجمه کنیم به دیپلماسی و حق خود را بگیریم.

* توانمندی دفاعی، مقاومت مردم و قدرت علمی ایران برجام را به فرجام رساند

عراقچی با بیان اینکه سه توانمندی در کشور موجب شد این کشورها پای مذاکره با ایران بنشینند، ادامه داد: اولین مورد توانمندی دفاعی کشور بود و کشورهای بزرگ وقتی پای میز مذاکره آمدند که از تهدید کردن ایران ناامید شدند و اگر می‌توانستند تاسیسات هسته‌ای را با حمله نظامی از بین ببرند مذاکره نمی‌کردند و به خاطر موشک‌های ما بود که چندین مورد آنها در چندین رزمایش قدرت خود را نشان دادند و ما این را مدیون سردارانی مثل باکری هستیم.

این عضو تیم مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما همچنین مدیون توانمندی مقاومت مردم در مقابل تحریم‌های اقتصادی هستیم که خیلی مردم را آزار داد اما آنها را به زانو درنیاورد و مردم تحمل کردند و با مقاومت خود اجازه ندادند دشمنان از تحریم‌ها نتیجه بگیرند و طرف‌های مقابل مطمئن شدند هر قدر تحریم‌ها را بالا ببرند مردم ما تسلیم نخواهد شد تا یکی از مقامات آمریکایی صریحاً اعتراف کرد که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نیاورده است.

برجام و برداشته شدن تحریم‌ها موجب رفع موانع شده ولی معجره نمی‌کند

وی اذعان داشت: توانمندی سوم توانمندی علمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه مذاکرات هسته‌ای بود که در این زمینه مدیون دانشمندان هسته‌ای هستیم و وقتی دیدند این توانمندی علمی قابل کنترل نیست پای میز مذاکره آمدند تا مطمئن شوند این توانمندی سراغ تولید سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.

عراقچی تصریح کرد: روز گذشته مقام معظم رهبری در فضایی که برای بعد از برجام ترسیم کردند اول اقتصاد مقاومتی، دوم علم و فناوری و سوم مصونیت فرهنگی را مهم و ضروری بر شمردند.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:  برجام و برداشته شدن تحریم‌ها موجب رفع موانع شده ولی معجره نمی‌کند بلکه همت خود ما منجر به معجزه می‌شود، همچنین اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که می‌تواند در برابر هر فشاری مقاومت کند و منظور آن انزوا و مضیقه نیست بلکه این است که هیچ کسی جرأت نکند اقتصاد ما را تهدید کند.

وی با بیان اینکه امکان ارتباطات علمی فراهم شده و امیدواریم با رفع موانع علمی، دستگاه‌ها از امکانات بیشتری برخوردار شوند، افزود: مصونیت فرهنگی در وهله اول از آموزش و پرورش آغاز می‌شود که باید در مقابل فرهنگ غربی و کژی ها و ناراستی‌ها مصون شوند.