تنها افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر هستند
تنها افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر هستند
معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: تا ۲۰ فروردین ماه ادارات دولتی یک سوم به‌صورت حضوری و دو سوم از طریق دورکاری فعالیت خواهند کرد.

علیار راستگو بعد از ظهر امروز در نشست خبری ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: از زمانی که ویروس کرونا در کشور و استان شیوع یافت، بلافاصله هماهنگی‌های لازم را به‌عمل آوردیم و دستگاه‌هایی که در این ارتباط در بحث مداوا و اقدامات پیشگیرانه پای کار آمدند.

وی افزود: از اوایل کار پیگیر بودیم تا تصمیماتی که در استان گرفته می‌شود با ستاد ملی کرونا هماهنگ باشد و به‌طور منظم با جلسات ستاد ملی که با مدیریت شخص رئیس جمهور برگزار می‌شود، ارتباط داریم.

راستگو در عین حال خاطرنشان کرد: در جلسه فردا صبح ستاد ملی کرونا نیز به همراه استاندار محترم از طریق ویدئو کنفرانس حضور خواهیم یافت.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان همگام با سراسر کشور  تصریح کرد: بر اساس این طرح در چهار بخش ممنوعیت اعمال می‌شود که ممنوعیت تردد خودرویی یکی از آنهاست و تنها افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر هستند  و ورود سایر افراد ممنوع است.

راستگو با بیان اینکه در ۸۷ ایستگاه کنترل استان یک‌هزار و ۵۶۷ نیروی انسانی به‌صورت سه شیفته در این ارتباط فعالیت می‌کنند، یادآور شد: اگر افراد غیرساکن وارد شهرها شوند مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و یک ماه توقیف خودرو خواهند شد.

وی با اشاره به ممنوعیت فعالیت برخی از صنوف ادامه داد:  صنوفی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین مایحتاج مردم، نانوایی‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌ها، فروشگاه‌های دامپزشکی، میادین میوه و تره‌بار، سوپرمارکت‌ها، تعمیرات و … باید به فعالیت خود ادامه دهند.

این مسوول متذکر شد: پارک‌ها، بوستان‌ها، استخرها و سایر مراکز تفریحی که محل تجمع افراد هستند، حتما باید تعطیل باشند که هستند.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد مردم توصیه‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت می‌کنند و این ۲۰ درصد بقیه هستند که با تردد بی‌مورد ویروس را انتقال می‌دهند.

راستگو از آخرین چهارشنبه سال و خرید شب عید به‌عنوان دو عامل مهم انتقال و شیوع ویروس کرونا یاد کرد.

وی همچنین به فعالیت و انجام تکلیف بیمارستان‌های دولتی، چهار بیمارستان پشتیبان و نقاهتگاه‌های بینابینی در استان اشاره و اضافه کرد: دو سالن مجموعه امام علی (ع) در قطران با ۱۵۰ تخت آماده ارائه خدمات مقتضی هستند.

غربالگری ۸۰ درصد مردم آذربایجان‌شرقی

معاون استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث غربالگری بسیج ملی جزو استان‌های خیلی سبز به‌شمار می‌رویم  و حدود ۸۰ درصد غربالگری بسیج ملی در سطح استان انجام گرفته است.

جریمه ۶۵۰ خودرو در آذربایجان‌شرقی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: از زمان اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا به بیش از ۲۵ هزار خودرو تذکر داده شده که به شهرهای خود بازگشته‌اند و در مجموع ۹۹ خودرو توقیف  و تعداد ۶۵۰ فقره جریمه صادر شده است.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: فراوانی مبتلایان به کرونا در شهرهای هوراند، خداآفرین و چاراویماق کم، در شهرهای سراب، شبستر، مرند، میانه، مراغه، اهر و تبریز زیاد و در سایر شهرها متوسط است.

وی در واکنش به مطالب پخش شده در فضای مجازی مبنی بر ممنوع‌التصویر بودن رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل اعلام عدم پذیرش پیشنهاد قرنطینه توسط ستاد استانی کرونا در تلویزیون، اظهار کرد: چنین چیزی اصلا مطرح نیست و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، چنین پیشنهادی را می‌توانست به وزیر بهداشت و درمان هم بکند.

وی با بیان اینکه درگیری با ویروس کرونا نیز نوعی جنگ است، گفت: رمز پیروزی در دوران جنگ، اطاعت از فرمانده بود، الان نیز با اطاعت از فرمانده می‌توان به موفقیت رسید.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص رویداد زندان تبریز، بیان کرد: پس از هماهنگی و صحبت با مقام‌های قضایی مرتبط، مقرر شد تا روابط عمومی دادگستری استان، خبری در این خصوص منتشر کند.

وی، تاکید کرد: وظیفه ما اطلاع رسانی درست است، در غیر این صورت مردم از جای دیگری پیگیری خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، توضیح در خصوص کمبود برخی اقلام بهداشتی به دنبال شیوع کرونا را وظیفه کمیته اقتصادی ستاد مبارزه با کرونا عنوان کرد و گفت: ۴۳ واحد تولیدی در استان خط تولیدی‌شان را تغییر داده و به تولید مواد ضدعفونی کننده اختصاص داده‌اند، اما روزانه بیش از ۴۰۰۰ ماسک و ۸۰۰۰ دست کش فقط در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز استفاده می‌شود.

راستگو در ادامه از کاهش ۵۰۰ هزار لیتری مصرف بنزین در استان بعد از اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا خبر داد و افزود: مصرف بنزین قبل از اجرای این طرح، حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بود و این نشان از استقبال مردم از اجرای این طرح است.

وی در ادامه از استقرار نیروهای پلیس و نیروهای انتظامی در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها در روز سیزده بدر خبر داد و گفت: از هم استانی‌ها خواهش می‌کنیم برای حفظ سلامتی خودشان و دیگران در خانه‌هایشان بمانند، توقف و اتراق در پارک‌ها، مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها در سیزدهم فروردین ماه ممنوع است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به برگزاری همه ساله مراسم نیمه شعبان، اظهار کرد: گرامیداشت و پخش شیرینی و شربت در چنین روزی آرزوی قلبی ما بوده، اما امسال شرایط متفاوت‌تر است و در نظر بگیریم که با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی با اشاره به اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا از ساعت ۱۲ جمعه هفته گذشته، گفت: از زمان اجرای این طرح بیش از ۲۵ هزار خودرو از پلیس تذکر گرفته و به محل سکونتشان بازگشته‌اند.

راستگو در ادامه از صدور بیش از ۳۰ هزار اخطاریه به اصناف و پلمب بیش از ۵۸۰ صنف به دلیل عدم رعایت نکات ارایه شده، خبر داد.

راستگو خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۵۰۹ نفر در سه شیفت کاری و در ۸۹ ایستگاه در راستای اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا همکاری می‌کنند.

وی متذکر شد: بومی یا غیربومی بودن افراد با دو رقم اول کد ملی، شماره پلاک و شماره بیمه نامه رانندگان قابل تشخیص بوده و توسط تیم‌های مستقر در ایستگاه‌ها ارزیابی می‌شود.

وی، متذکر شد: پلیس کاری به افراد خارج از شهری که از آزادراه، کنارگذر و اتوبان عبور کنند، ندارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: هیچ محدودیتی برای خودروهای امدادی، خدماتی، نظامی و حامل بار مانند کالاهای اساسی مردم، نداریم.

وی، متذکر شد: خودروی افراد غیر ساکن ۵۰۰ تومان جریمه و یک ماه توقیف می‌شود.

راستگو، اظهار کرد: ادارات و بانک‌ها نیز با یک سوم ظرفیت دایر هستند، به این معنی که دو سوم کارکنان می‌توانند دور کاری کنند.

وی با اشاره به اجرای بسیج ملی مقابله همگانی با ویروس کرونا و همکاری خوب مردم آذربایجان شرقی، اظهار کرد: این طرح با همکاری سپاه و بسیجیان با مراقبان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود و از این نظر جزو استان‌های خیلی سبز در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در مجموع میزان مشارکت در بسیج ملی در استان ما ۸۰ درصد است، گفت: میزان مشارکت در شهرستان تبریز ۶۸ درصد بوده و به غیر از این شهرستان، کار غربالگری و بسیج ملی در شهر سایر شهرستان‌ها انجام شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی ضمن تقدیر و قدردانی از سپاه و بسیجیان استان، اظهار کرد: بسیجی‌های استان پای کار بودند و با تمامی نیرو و امکانات ضدعفونی و گندزدایی تبریز و شهرستان‌ها را برعهده گرفتند.

وی با بیان اینکه چهار بیمارستان پشتیبان بیمارستان‌های دولتی هستند که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند، اظهار کرد: ایجاد نقاهتگاه ۱۵۰ تخت خوابی برای سپری کردن دوران نقاهت بیمارانی که مکان مناسبی در خانه‌هایشان ندارند، از دیگر اقدامات است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اجرای طرح کاهش زنجیره‌ انتقال کرونا مطالبه اکثریت مردم بود و بیش از ۸۰ درصد مردم را رعایت می‌کنند، اما آن ۲۰ درصد باقیمانده مدام در حال نقل و انتقال هستند.

راستگو در بخش پایانی سخنانش با اشاره به برگزاری جلسات ستاد ملی کرونا اظهار کرد: این جلسات با حضور استانداران از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور به طور منظم تشکیل می‌شود و با ستاد ملی در ارتباط هستیم.

انتهای پیام